Radni kontra prezydent o komunikację miejską. Spór o zmiany w transporcie publicznym

2025-03-25 17:00:00(ost. akt: 2025-03-25 15:06:03)
Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Zmiany w olsztyńskiej komunikacji miejskiej wywołały spore kontrowersje wśród mieszkańców. Likwidacja popularnych linii, takich jak 116 i 201, spotkała się z krytyką, a radni miejscy domagali się wyjaśnień odnośnie tych zmian.
1 marca w Olsztynie wprowadzono zmiany w układzie linii komunikacji miejskiej, co spotkało się z krytyką mieszkańców. Usunięcie m.in. linii 116 i 201 wywołało niezadowolenie, zwłaszcza wśród osób, które straciły bezpośrednie połączenia z ważnymi punktami miasta, takimi jak szpitale czy przystanki tramwajowe.

Radni miejscy podjęli temat, wskazując, że Rady Osiedli nie zostały uwzględnione w procesie decyzyjnym, mimo że mają prawo opiniować takie zmiany. Radny Mirosław Arczak zwrócił się do prezydenta miasta z pytaniem o powody pominięcia konsultacji.

Z kolei Tomasz Głażewski z Koalicji Obywatelskiej skrytykował likwidację linii 201, argumentując, że pogorszyła ona dostępność komunikacji dla mieszkańców Osiedla Generałów, zwłaszcza seniorów i rodzin z dziećmi. W odpowiedzi na zmiany mieszkańcy zebrali 100 podpisów pod petycją o przywrócenie połączenia.

Robert Szewczyk, prezydent Olsztyna odpowiedział na oba pisma przygotowane przez radnych. W nawiązaniu do pytania Mirosława Arczaka odnośnie braku konsultacji z Radami Osiedli odnośnie zmian w komunikacji miejskiej prezydent potwierdził, że takowe miały miejsce.

— Informuję, że w przeszłości Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie
konsultował z Radami Osiedli zmiany o ograniczonym zakresie, które nie wpływały
na funkcjonowanie linii w innych częściach miasta — przekazał Robert Szewczyk.

W przypadku interpelacji napisanej przez Tomasza Głażewskiego, prezydent wyjaśnił, że pierwszym etapem zmian linii nr. 201 i 203 było wydłużenie trasy do ul. Bilitewskiego we wrześniu 2021 roku. Dodał, że były to zmiany realizowane we współpracy z Radą Osiedla. Następnie prezydent Szewczyka przywołał statystyki.

— Po zmianach przystanki „Kutrzeby”, „Kleeberga”
oraz „Hallera” cieszyły się małym zainteresowaniem wśród pasażerów (wsiadało
na nich około 35-40 osób dziennie, w tym około 25 na przystanku „Hallera”)
w porównaniu z nowymi przystankami przy ul. Popiełuszki (wsiadało na nich około 130 pasażerów dziennie). Zdecydowana większość pasażerów, korzystających z linii nr 201 i 203 wsiadała/wysiadała przy ul. Bilitewskiego, gdzie na chwilę obecną obsługę komunikacyjną zapewnia linia nr 121 — komentuje prezydent stolicy Warmii i Mazur.

Po czym dodaje: Należy także podkreślić, że odległość z przystanków w północnej części Osiedla Generałów do przystanków przy ul. Wilczyńskiego („Osiedle Generałów” i „Bartąska”) wynosi obecnie maksymalnie około 400-500 metrów. Jest to odległość, która obowiązuje dla wielu osiedli na terenie Olsztyna.

Na sam koniec Robert Szewczyk dodał, że proponowane przez Tomasza Głażewskiego zmiany, czyli zmiana przebiegu trasy linii 121 i przekierowanie autobusów ulicami Kutrzeby, Kleeberga i Hallera, jest aktualnie niemożliwe z powodu braków w budżecie.