Wybudowali linię tramwajową i... jest kłopot [ZDJĘCIA]

2025-03-23 13:00:00(ost. akt: 2025-03-21 15:18:06)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

W Olsztynie trzeba usunąć poważną awarię sieci kanalizacyjnej. Do usterki miało dojść już w trakcie budowy nowej linii tramwajowej. Problem pojawił się przy zjeździe z ul. Wyszyńskiego w ul. Augustowską. Na miejscu wykonano ogromny wykop. Ma on szerokość całego pasa jezdni. Teren został ogrodzony. To spowodowało poważne utrudnienia w ruchu. Sprawdziliśmy, co jest powodem tej sytuacji.
— Powodem jest awaria magistrali ciepłowniczej i wodociągowej — informuje Michał Koronowski, rzecznik Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie.
Jeżeli chodzi o tę drugą sieć, to, jak wyjaśnia Anita Chudzińska, rzeczniczka Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, już od dłuższego czasu mieszkańcy okolicznych budynków zgłaszali problemy.

— Chodzi o sieć kanalizacyjną o przekroju 200 mm. Zainteresowaliśmy się sprawą, na miejscu wykorzystaliśmy kamery, które dały nam pełny obraz sytuacji. Okazuje się, że wykonawca sieci ciepłowniczej przebiegającej po sąsiedzku zatkał naszą — mówi rzeczniczka miejskich wodociągów i dodaje: — Stało się to przy okazji wymiany różnego rodzaju sieci w trakcie budowy nowej linii tramwajowej prowadzącej wzdłuż ul. Wyszyńskiego.

Za usunięcie awarii odpowiada Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej, które przedstawi zakres prac do wykonania.

Radny pyta o usterki
To niejedyna usterka, którą trzeba naprawiać po wybudowaniu nowej linii tramwajowej. Na kolejne, choć nie tak spektakularne, uwagę zwracał już Tomasz Głażewski, przewodniczący komisji inwestycji i rozwoju rady miasta. Podał konkretny przykład.

Fot. Zbigniew Woźniak

— Stan niektórych miejsc bądź co bądź niedawno zakończonej inwestycji tramwajowej może wskazywać na pewne wady wykonania prac — stwierdził radny Głażewski. Tak jak na końcowym przystanku przy Wysokiej Bramie. W tym miejscu, jego zdaniem, najprawdopodobniej ze względu na wadliwe przygotowanie podłoża kamienne płyty przemieszczają się i łatwo ulegają uszkodzeniom.

„Jak wygląda egzekwowanie od wykonawcy inwestycji tramwajowej napraw gwarancyjnych? Można oceniać, że realizacja napraw gwarancyjnych napotyka na problemy” — pisał radny w interpelacji do prezydenta miasta Roberta Szewczyka.
Prezydent Olsztyna zapewnia, że roboty związane z budową nowej linii tramwajowej objęte są gwarancją i rękojmią wykonawcy na usuwanie wad i usterek.

— W okresie zgłaszania wad odbywają się cykliczne przeglądy gwarancyjne przy udziale przedstawicieli wykonawcy, zamawiającego, inspektora nadzoru i Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie — informuje prezydent.

Chętnie korzystają z tramwajów

Budowa dwóch nowych linii tramwajowych trwała dwa i pół roku. Połączyła Pieczewo ze Śródmieściem i dworcem głównym PKP. Pierwsze dwa tramwaje linii numer 4 wyruszyły z pętli na Pieczewie, na ul. Wilczyńskiego i wyjechały do krańcówki przy węźle przesiadkowym przy dworcu PKP pod koniec grudnia 2023 roku. Powstało około 6 km podwójnego torowiska, które biegnie ulicami Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Nad skrzyżowaniem ulic Krasickiego i Synów Pułku powstała estakada o długości 270 m. Realizacja inwestycji wiązała się także m.in. z przebudową układu drogowego i zastąpieniem rondami części dotychczasowych skrzyżowań, budową ok. 10 km tras rowerowych i rozbudową systemu sterowania ITS.

Fot. Zbigniew Woźniak

Uruchomienie dwóch nowych linii tramwajowych (nr 4 i nr 5) wyraźnie wpłynęło na wzrost zainteresowania komunikacją miejską. Podobny boom na transport publiczny w Olsztynie można było zaobserwować w 2016 roku, kiedy po raz pierwszy uruchomiono tramwaje w mieście. Teraz, po raz kolejny, potwierdziły one swoją rolę jako kluczowy element systemu transportowego.

Jak pokazują dane z października 2024 roku, liczba pasażerów korzystających z tramwajów w dzień powszedni wzrosła o imponujące 58 proc. w porównaniu do października 2022 roku. Jednocześnie liczba pasażerów autobusów zmniejszyła się o 6 proc. Łącznie przeciętnie komunikacja miejska obsługiwała ponad 146 tys. pasażerów, co stanowi wzrost o 4 proc. względem 2022 roku.

Grzegorz Szydłowski