Wybudowali linię tramwajową i... jest kłopot [ZDJĘCIA]
2025-03-23 13:00:00(ost. akt: 2025-03-21 15:18:06)
W Olsztynie trzeba usunąć poważną awarię sieci kanalizacyjnej. Do usterki miało dojść już w trakcie budowy nowej linii tramwajowej. Problem pojawił się przy zjeździe z ul. Wyszyńskiego w ul. Augustowską. Na miejscu wykonano ogromny wykop. Ma on szerokość całego pasa jezdni. Teren został ogrodzony. To spowodowało poważne utrudnienia w ruchu. Sprawdziliśmy, co jest powodem tej sytuacji.
— Powodem jest awaria magistrali ciepłowniczej i wodociągowej — informuje Michał Koronowski, rzecznik Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie.
Jeżeli chodzi o tę drugą sieć, to, jak wyjaśnia Anita Chudzińska, rzeczniczka Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, już od dłuższego czasu mieszkańcy okolicznych budynków zgłaszali problemy.
Jeżeli chodzi o tę drugą sieć, to, jak wyjaśnia Anita Chudzińska, rzeczniczka Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, już od dłuższego czasu mieszkańcy okolicznych budynków zgłaszali problemy.
— Chodzi o sieć kanalizacyjną o przekroju 200 mm. Zainteresowaliśmy się sprawą, na miejscu wykorzystaliśmy kamery, które dały nam pełny obraz sytuacji. Okazuje się, że wykonawca sieci ciepłowniczej przebiegającej po sąsiedzku zatkał naszą — mówi rzeczniczka miejskich wodociągów i dodaje: — Stało się to przy okazji wymiany różnego rodzaju sieci w trakcie budowy nowej linii tramwajowej prowadzącej wzdłuż ul. Wyszyńskiego.
Za usunięcie awarii odpowiada Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej, które przedstawi zakres prac do wykonania.
Radny pyta o usterki
To niejedyna usterka, którą trzeba naprawiać po wybudowaniu nowej linii tramwajowej. Na kolejne, choć nie tak spektakularne, uwagę zwracał już Tomasz Głażewski, przewodniczący komisji inwestycji i rozwoju rady miasta. Podał konkretny przykład.
To niejedyna usterka, którą trzeba naprawiać po wybudowaniu nowej linii tramwajowej. Na kolejne, choć nie tak spektakularne, uwagę zwracał już Tomasz Głażewski, przewodniczący komisji inwestycji i rozwoju rady miasta. Podał konkretny przykład.
— Stan niektórych miejsc bądź co bądź niedawno zakończonej inwestycji tramwajowej może wskazywać na pewne wady wykonania prac — stwierdził radny Głażewski. Tak jak na końcowym przystanku przy Wysokiej Bramie. W tym miejscu, jego zdaniem, najprawdopodobniej ze względu na wadliwe przygotowanie podłoża kamienne płyty przemieszczają się i łatwo ulegają uszkodzeniom.
„Jak wygląda egzekwowanie od wykonawcy inwestycji tramwajowej napraw gwarancyjnych? Można oceniać, że realizacja napraw gwarancyjnych napotyka na problemy” — pisał radny w interpelacji do prezydenta miasta Roberta Szewczyka.
Prezydent Olsztyna zapewnia, że roboty związane z budową nowej linii tramwajowej objęte są gwarancją i rękojmią wykonawcy na usuwanie wad i usterek.
Prezydent Olsztyna zapewnia, że roboty związane z budową nowej linii tramwajowej objęte są gwarancją i rękojmią wykonawcy na usuwanie wad i usterek.
— W okresie zgłaszania wad odbywają się cykliczne przeglądy gwarancyjne przy udziale przedstawicieli wykonawcy, zamawiającego, inspektora nadzoru i Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie — informuje prezydent.
Chętnie korzystają z tramwajów
Budowa dwóch nowych linii tramwajowych trwała dwa i pół roku. Połączyła Pieczewo ze Śródmieściem i dworcem głównym PKP. Pierwsze dwa tramwaje linii numer 4 wyruszyły z pętli na Pieczewie, na ul. Wilczyńskiego i wyjechały do krańcówki przy węźle przesiadkowym przy dworcu PKP pod koniec grudnia 2023 roku. Powstało około 6 km podwójnego torowiska, które biegnie ulicami Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Nad skrzyżowaniem ulic Krasickiego i Synów Pułku powstała estakada o długości 270 m. Realizacja inwestycji wiązała się także m.in. z przebudową układu drogowego i zastąpieniem rondami części dotychczasowych skrzyżowań, budową ok. 10 km tras rowerowych i rozbudową systemu sterowania ITS.
Uruchomienie dwóch nowych linii tramwajowych (nr 4 i nr 5) wyraźnie wpłynęło na wzrost zainteresowania komunikacją miejską. Podobny boom na transport publiczny w Olsztynie można było zaobserwować w 2016 roku, kiedy po raz pierwszy uruchomiono tramwaje w mieście. Teraz, po raz kolejny, potwierdziły one swoją rolę jako kluczowy element systemu transportowego.
Jak pokazują dane z października 2024 roku, liczba pasażerów korzystających z tramwajów w dzień powszedni wzrosła o imponujące 58 proc. w porównaniu do października 2022 roku. Jednocześnie liczba pasażerów autobusów zmniejszyła się o 6 proc. Łącznie przeciętnie komunikacja miejska obsługiwała ponad 146 tys. pasażerów, co stanowi wzrost o 4 proc. względem 2022 roku.
Grzegorz Szydłowski
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez