Nowy kierunek studiów na UWM. To odpowiedź na zainteresowania młodych ludzi

2025-03-17 19:00:55(ost. akt: 2025-03-17 15:12:19)

Autor zdjęcia: UWM

Na tych, którzy nagrywają, tworzą i publikują w internecie, a także na tych, którzy chcą wiedzieć, jak to robić jeszcze lepiej, czeka nowy kierunek studiów. Wydział Humanistycznym zaprasza absolwentów studiów I stopnia do kontynuowania swojego kształcenia na kierunku multimedia i kreacja cyfrowa.
Wydział Humanistyczny UWM w odpowiedzi na zainteresowania studentów i potrzeby lokalnego rynku uruchamia nowe kierunki na studiach magisterskich. Jednym z nich jest kierunek multimedia i kreacja cyfrowa.


Odpowiedź na zainteresowania studentów

— Utworzenie kierunku multimedia i kreacja cyfrowa wynikało z prowadzonych od kilku lat obserwacji na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Widzimy, jak zmienia się świat mediów, zawód dziennikarza i oczekiwania studentów. Coraz częściej młodzi ludzie nie mówią już „chcę zostać drugą Moniką Olejnik” albo „chciałbym pracować w telewizji”, ale chcą tworzyć treści w internecie, zarabiać na byciu influencerem, youtuberem, podcasterem czy pomagać w kreatywnych działaniach w mediach. Studenci oczekują, że wyjdziemy naprzeciw ich potrzebom i zaproponujemy im coś dodatkowego po studiach z dziennikarstwa — mówi prof. Urszula Doliwa, kierownik Katedry Dziennikarstwa, która razem z prof. Mariolą Marczak koordynuje przygotowanie kierunku.

Do tej pory na Wydziale Humanistycznym można było wybrać dziennikarstwo i komunikację społeczną na studiach licencjackich (I stopnia) i magisterskich (II stopnia). Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej proponuje teraz absolwentom (nie tylko dziennikarstwa) kontynuację kształcenia i możliwość sprofilowania swoich zainteresowań w kierunku tworzenia treści cyfrowych i uzyskania dodatkowej specjalizacji. Studia mogą stać się okazją do zdobywania multimedialnych umiejętności, bo to one są ważne dla potencjalnych pracodawców.

— Przy okazji nowego kierunku mogliśmy wprowadzić przedmioty, które odpowiadają na to, co dzisiaj jest interesujące dla młodych ludzi, np. wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia treści cyfrowych — dodaje prof. Urszula Doliwa.


Odpowiedź na potrzeby otoczenia społecznego

Poza kwestią zainteresowań młodych ludzi ważne są potrzeby lokalnego rynku i obserwacja trendów, bo wielu absolwentów UWM będzie szukało pracy w regionie.

— Tradycyjne redakcje w naszym regionie raczej ograniczają liczbę zatrudnianych dziennikarzy. Rośnie za to zapotrzebowanie na specjalistów od treści cyfrowych i zarządzania komunikacją w internecie. Każda firma potrzebuje dzisiaj takich pracowników, więc ten kierunek jest też odpowiedzią na oczekiwania otoczenia społecznego — wyjaśnia prof. Doliwa, koordynatorka nowego kierunku.


Korzystanie z doświadczenia praktyków i zaplecza technicznego

Atutem studiów na kierunku multimedia i kreacja cyfrowa jest doświadczona kadra wykładowców. Pracownicy Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej mają nie tylko dorobek naukowy, ale również praktyczny, bo wielu z nich są także twórcami cyfrowymi. Dydaktycznie kierunek wspierać będą także doktoranci, którzy mają doświadczenie w pracy w multimediach.

Wśród prowadzących zajęcia będą również przedstawiciele innych wydziałów, m.in. Wydziału Sztuki (z zakresu projektowania graficznego) czy Wydziału Prawa i Administracji (kwestie prawne związane z publikowaniem). Część zajęć praktycznych będą prowadzili pracownicy różnych firm, którzy zasiadają w Radzie Programowej działającej przy Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Na studentów czeka też 160 godzin praktyk.

Aby uczyć się kreacji multimedialnych treści, potrzebne jest zaplecze techniczne. Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej dysponuje nowoczesnym studiem telewizyjnym i studiem do nagrywania treści audio i podcastów oraz pracownią postprodukcyjną.

— Myślę, że całość złoży się w atrakcyjny kierunek. Z jednej strony wykształcimy praktyków, którzy będą w stanie odpowiedzieć na potrzeby rynku, a z drugiej strony otwarta dla studentów będzie ścieżka analityczna, naukowa, bo studia magisterskie przygotowują też do studiów trzeciego stopnia. Nasza dyscyplina nauki o komunikacji społecznej i mediach ma uprawnienia do nadawania stopnia doktora i doktora habilitowanego — zachęca prof. Doliwa.


Kompetencje przyszłości

Kierunek multimedia i kreacja cyfrowa kładzie nacisk na takie kompetencje jak kreatywność, elastyczność, umiejętność biegłego poruszania się w świecie cyfrowym i współtworzenia treści z wykorzystaniem nowych technologii. Jednocześnie studia bazują na społeczno-humanistycznym fundamencie, nie tracąc z oczu człowieka. Zdobyte podczas studiów umiejętności mogą okazać się pomocne w zawodach przyszłości, które dopiero powstaną.

Jeśli ktoś zastanawia się nad byciem twórcą internetowym i chciałby dowiedzieć się o tym czegoś więcej – warto skorzystać z propozycji Wydziału Humanistycznego UWM.


Źródło: UWM