Spór o dwie ekspresówki – PiS oskarża, UE interweniuje

2025-02-10 08:44:15(ost. akt: 2025-02-10 08:54:21)
Budowa obiektów inżynieryjnych na trasie powstającej drogi ekspresowej S19 „Via Carpatia” w Miejscu Piastowym

Budowa obiektów inżynieryjnych na trasie powstającej drogi ekspresowej S19 „Via Carpatia” w Miejscu Piastowym

Autor zdjęcia: PAP/Darek Delmanowicz

Rząd rezygnuje z budowy S16 Ełk-Białystok i zamiast tego planuje przebudowę DK8 Knyszyn-Raczki. Decyzja ta wynika m.in. z interwencji Komisji Europejskiej, która uznała wcześniejsze plany PiS za naruszające przepisy środowiskowe. PiS krytykuje zmianę jako „szkodliwą i fatalną”.
Rząd zmienia plany dotyczące dróg ekspresowych na Podlasiu. S16 Białystok-Ełk i S8 Białystok-Suwałki miały być częścią Via Carpatia, jednak Komisja Europejska zarzuciła rządowi PiS ignorowanie wpływu inwestycji na cenne przyrodniczo tereny. Obecny rząd zdecydował o zmianie przebiegu tras, a odcinek Białystok-Ełk otrzyma status drogi ruchu przyspieszonego zamiast ekspresowej.

Politycy PiS krytykują zmiany w planach drogowych na Podlasiu, uznając je za szkodliwe dla regionu, Polski, UE i NATO. Poseł Rafał Weber argumentuje, że ograniczenie statusu dróg osłabi zarówno komunikację, jak i zdolności militarne na wschodniej granicy NATO. PiS podkreśla, że ekspresówki S16 i S8 miały ułatwiać transport wojsk i sprzętu.

Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, odpowiadając na zarzuty PiS o „okaleczenie Via Carpatii”, przypomniał spór z Komisją Europejską dotyczący S8 przez Dolinę Rospudy, który skutkował blokadą unijnych funduszy. Zwrócił też uwagę, że S16 Ełk-Białystok wpisano do rządowego programu dopiero pod koniec 2022 r., a S8 Białystok-Suwałki nie była formalnie rozpatrywana jako odrębna inwestycja.

Minister Andrzej Adamczyk złożył wniosek w sprawie budowy drogi bez strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, mimo zaleceń GDOŚ i GIS, planując ją na późniejszy etap. Portal Samorządowy wskazuje, że Komisja Europejska w piśmie z 11 lipca 2023 r. wskazała, że inwestycja przebiega przez cenne przyrodniczo tereny i narusza unijne przepisy środowiskowe. KE uznała działania Polski za próbę obejścia tych regulacji.

KE oczekuje, że Polska przeprowadzi konsultacje społeczne dotyczące układu dróg i ewentualnie zaktualizuje rządowy program oraz ocenę środowiskową. W styczniu 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało zmianę listy inwestycji – zamiast budowy S16 Ełk-Białystok planuje przebudowę DK8 Knyszyn-Raczki. Dalsze działania zależą od ostatecznego stanowiska KE.


Źródło: money.pl