Co się dzieje na drogach Warmii i Mazur? GDDKiA podsumowuje rok
2024-12-26 19:00:00(ost. akt: 2024-12-23 13:38:41)
W 2024 roku na inwestycje drogowe na Warmii i Mazurach przeznaczono kwotę 780 mln zł. GDDKiA oddała do ruchu odcinek drogi ekspresowej S16 Borki Wielkie - Mrągowo o długości blisko 13 km. Zadanie obejmowało budowę drogi szybkiego ruchu, łączącej istniejący dwujezdniowy odcinek S16 na wysokości Borek Wielkich ze skrzyżowaniem z obwodnicą Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59 (DK59). Aktualnie trwają też intensywne prace nad innymi inwestycjami w regionie.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje obecnie dokumentację dla budowy i rozbudowy ponad 270 km dróg. Trwa kontynuacja prac przygotowawczych dla budowy S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk oraz S5 Ostróda – Nowe Marzy w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Prace nad dokumentacją trwają także dla rozbudowy DK53 Olsztyn – Szczytno, DK57 Szczytno – Szymany, DK51 Bartoszyce – Lidzbark Warmiński i Lidzbark Warmiński – Wichrowo oraz DK22 Fiszewo – Elbląg z obwodnicą Jegłownika. Przygotowane mają zostać również projekty kilku mniejszych zadań modernizacyjnych na sieci dróg krajowych.
W śladzie obecnej DK16 pomiędzy Olsztynem i Biskupcem, którą GDDKiA oddała do ruchu w 2010 r., powstanie droga ekspresowa S16 o długości blisko 30 km.
— Realizację podzielono na dwa odcinki: Olsztyn – Barczewo i Barczewo – Biskupiec. Dla drugiego z nich, o długości ponad 18 km, umowę z wykonawcą podpisaliśmy w czerwcu br. Natomiast we wrześniu podpisaliśmy umowę dla ponad 11 km odcinka Olsztyn – Barczewo, kończąc tym samym procedurę przetargową i przechodząc do etapu realizacji — napisała w komunikacie dyrekcja.
Dla kolejnej inwestycji, przebudowy skrzyżowania DK16 w Okartowie, umowę podpisano w listopadzie tego roku. Zadanie obejmuje poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, rozbudowę skrzyżowania drogi krajowej nr 16 z drogą powiatową i budowę obustronnych poboczy. Powstanie też m.in fragment drogi pieszo-rowerowej oraz chodnik i przejścia dla pieszych.
W województwie warmińsko-mazurskim zaplanowano pięć inwestycji z rządowego Programu budowy stu obwodnic. Ponadto na liście rezerwowej jest obwodnica Dobrego Miasta.
Od sierpnia 2022 r. kierowcy korzystają już z obwodnicy Smolajn. Na etapie realizacji jest obwodnica Gąsek, a w 2025 r. ogłosimy przetarg na budowę obwodnicy Pisza. Dla obwodnicy Szczytna toczy się postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowej (DŚU).
— Dla obwodnicy Olsztyna zakończyliśmy prace nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym i obecnie toczy się procedura odbiorowa. W przyszłym roku wybierzemy najbardziej korzystny wariant inwestycji i złożymy wniosek o wydanie DŚU. Przygotowujemy również Studium przebiegu obwodnicy Dobrego Miasta. W przyszłym roku wybierzemy optymalny wariant przebiegu tej inwestycji — dodała dyrekcja.
W sierpniu br. Wojewoda Warmińsko-Mazurski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Gąsek. Inwestycja, oprócz budowy obwodnicy Gąsek, obejmie budowę dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy do obwodnicy, przebudowę dróg publicznych kolidujących z inwestycją oraz budowę wiaduktów, przejść dla zwierząt, chodników i rond. W ramach zadania zostanie wykonane oświetlenie drogi, oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).
Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 39 miesięcy od daty zawarcia umowy, tj. w sierpniu 2027 r. Do tego czasu nie wlicza się okresów zimowych podczas trwania robót budowlanych (tj. od 16 grudnia do 15 marca).
GDDKiA zakończyła prace nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym dla przebiegu obwodnicy w korytarzu zachodnim. Zostały przeanalizowane trzy warianty przebiegu obwodnicy. Obecnie trwa wewnętrzna procedura oceny Studium. O wyborze wariantu rekomendowanego do realizacji zdecydują kryteria techniczne, ekonomiczne, społeczne, środowiskowe, funkcjonalne i ruchowe. Planowany termin realizacji zadania w trybie Projektuj i buduj to lata 2028-2032.
Rozpoczęcie realizacji obwodnicy Pisza w trybie Projektuj i buduj zaplanowano w 2026 r., a ukończenie zadania i oddanie obwodnicy do ruchu w 2029 r. Dla obwodnicy Szczytna przewidywane jest rozpoczęcie realizacji w roku 2029, a zakończenie w roku 2031. Zadanie to będzie realizowane w systemie tradycyjnym.
W 2024 roku doświetlonych zostało około 800 przejść dla pieszych, wykorzystując do tego dedykowane latarnie lub zwiększając parametry istniejącego oświetlenia. Dodatkowo (jeżeli nie było istniejącego oświetlenia drogowego) wybudowane zostało oświetlenie na dojazdach do przejść jako tzw. strefy przejściowe.
Przebudowane zostaną również skrzyżowania i zjazdy, a w miejscu istniejącego skrzyżowania DK51 z ul. Cmentarną powstanie rondo. Przebudowana zostanie kanalizacja deszczowa, wybudowane zostanie oświetlenie drogowe. Powstaną też chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, przejścia dla pieszych wraz z azylami oraz para zatok autobusowych. Zakończenie tej inwestycji zaplanowano na 2025 r.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez