Kłopoty z inwestycją w miejski transport w Olsztynie

2024-12-22 10:00:00(ost. akt: 2024-12-20 15:37:40)
MPK Olsztyn

MPK Olsztyn

Autor zdjęcia: UM Olsztyn

Budowa nowych pętli autobusowych czy ustawienie ładowarek elektrycznych to tylko niektóre inwestycje w komunikację miejską w Olsztynie. Ale pierwsza próba realizacji tego pomysłu zakończyła się fiaskiem.
Łączny budżet przedsięwzięcia „Poprawa mobilności miejskiej — ekotransport w Olsztynie” to ponad 297 mln zł, z czego 151,6 mln zł stanowią tzw. wydatki kwalifikowane, w tym ponad 128 mln zł to dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.

Inwestycja ma podnieść atrakcyjność publicznego transportu oraz zwiększyć jego wykorzystanie przez mieszkańców, co powinno przełożyć się na zmniejszenie natężenia ruchu w mieście, szczególnie w centrum miasta, i przez to hałasu oraz ograniczenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko, a co za tym idzie — poprawy jakości powietrza.

Władze Olsztyna przystąpiły do realizacji pierwszego etapu tego przedsięwzięcia. Robert Szewczyk, prezydent Olsztyna, powołał komisję przetargową mającą zająć się zamówieniem „Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych pozwalających na prowadzenie robót budowlanych i pełnieniem nadzoru autorskiego w zakresie przebudowy i budowy pętli autobusowych oraz budowy i przebudowy przystanków autobusowych”. Przetarg został ogłoszony 21 października.

— W wybranych miejscach powstaną m.in. punkty szybkiego ładowania elektrycznych autobusów i zostaną zamontowane tablice informacji pasażerskiej, biletomaty i kamery monitoringu — informuje Patryk Pulikowski, rzecznik ratusza. — W ramach zadania planuje się opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie przebudowy sześciu pętli autobusowych: Jakubowo, osiedle Mazurskie, Witosa, Dajtki, Nagórki oraz Redykajny, budowy dwóch pętli autobusowych: na osiedlu Zielona Górka oraz przy ulicy Bilitewskiego, a także budowy i przebudowy przystanków autobusowych w ciągu ulic Limanowskiego, Dworcowej i Szarych Szeregów.

Do tego dochodzi jeszcze urządzenie stref kiss & ride lub bike & ride. Pierwsze służą do krótkiego postoju, by ułatwić szybką przesiadkę pasażera prywatnego pojazdu do komunikacji miejskiej, natomiast drugie przeznaczone są do pozostawiania rowerów, aby móc skorzystać ze zbiorowego transportu na pętlach autobusowych, które pełnić będą funkcję węzłów przesiadkowych. Takie miejsca powstaną m.in. na przebudowanej pętli na Nagórkach oraz przy ulicy Bilitewskiego na osiedlu Generałów. Pierwsza próba realizacji tego pomysłu zakończyła się fiaskiem.

— Przetarg został unieważniony. Złożone oferty przekraczały budżet tego przedsięwzięcia — mówi Marcin Szwarc, dyrektor Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie. — Sprawa jest wciąż aktualna. Teraz trzeba poczekać na decyzje związane z przyszłorocznym budżetem miasta.

Przypomnijmy, że władze Olsztyna podpisały niedawno umowę na zakup ekologicznych autobusów. Zgodnie z nią do Olsztyna trafi ich 10. To pojazdy niskopodłogowe, hybrydowe, zasilanych olejem napędowym. Poza tym zamówienie obejmuje zapewnienie wyposażenia stanowiska serwisowego oraz przeprowadzenie szkolenia pracowników obsługi technicznej i kierowców.
Co ważne, poprawie ulegnie także komfort podróży pasażerów. Dwadzieścia osiem nadal użytkowanych autobusów nie ma bowiem klimatyzacji. Nowe pojazdy będą także pomalowane w charakterystyczne – limonkowo-grafitowe – barwy.

— Wspomagająca pracę silnika spalinowego maszyna elektryczna pozwala na uzyskanie oszczędności paliwa oraz redukcję emisji spalin — wyjaśnia dyrektor sprzedaży spółki Solaris Bus&Coach Polska, Andrzej Sienkiewicz. — Nasz autobus to komfortowo wyposażony pojazd, wzbogacony o nowoczesne rozwiązania ułatwiające jego użytkowanie, a także pełen system monitoringu, rozbudowany system informacji pasażerskiej czy urządzenia do geolokalizacji pojazdu.

Zgodnie z podpisaną właśnie umową w ciągu 10 miesięcy do Olsztyna trafi osiem autobusów 12-metrowych i dwa 18-metrowe, przegubowe. Wartość zamówienia to nieco ponad 21 mln zł.

gs