Kolosem w skały – tak buduje się nowoczesną kolej

2024-12-09 09:50:52(ost. akt: 2024-12-09 03:59:51)

Autor zdjęcia: PKP PLK /materiały prasowe

To nie science fiction – gigantyczna tarcza drążąca, która pomieściła się na 30 ciężarówkach, stworzy jeden z najdłuższych tuneli w Polsce.
Chińskie wiertło zmieni kolej w Małopolsce: Przełomowa inwestycja na linii Podłęże-Piekiełko

Gigantyczna tarcza TBM, wyprodukowana w Chinach, ma 5 metrów średnicy, waży 600 ton i została zaprojektowana, by wydrążyć jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce. Już w grudniu maszyna dotrze do wyznaczonego portu na Bałtyku, po czym zostanie przetransportowana w częściach do Małopolski.

Kolejowa rewolucja pod Pisarzową

Tarcza TBM zostanie wykorzystana do budowy tunelu na linii kolejowej między Nowym Sączem a Limanową. Projekt ten, wart ponad 1,9 miliarda złotych, jest finansowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Dzięki tej inwestycji linia 104 zyska nowy przebieg, co pozwoli na przyspieszenie ruchu kolejowego i znaczne skrócenie czasu podróży.

Budowa obejmuje dwa tunele: główny o długości 3,75 km oraz tunel ewakuacyjny. Pierwsza do pracy przystąpi mniejsza maszyna, która przeszła testy w Chinach, a następnie została rozebrana na 36 części i załadowana na statek. Najcięższy element, ważący 87 ton, to głowica tnąca o średnicy 4,8 metra. Transport morski z Szanghaju do Polski zajmie około dwóch miesięcy, a ostatni etap podróży odbędzie się drogą lądową.

Kompleksowa modernizacja linii kolejowej

Prace w ramach projektu Podłęże-Piekiełko są już prowadzone w kilku miejscach, m.in. w Limanowej, Marcinkowicach i Rabce-Zdroju. Modernizacja obejmuje elektryfikację oraz budowę nowych mostów, wiaduktów i stacji. Kluczowym elementem projektu jest połączenie Krakowa z Nowym Sączem, Podhalem i Zakopanem nowoczesną linią kolejową. Dzięki nowej trasie podróż między Krakowem a Nowym Sączem skróci się do około 60 minut, a do Zakopanego – do 90 minut.

Chińska technologia na usługach polskiej kolei

Gigantyczne wiertło to nie tylko technologiczny majstersztyk, ale również symbol współpracy międzynarodowej. Maszyna została zaprojektowana tak, by sprostać wymagającym warunkom geologicznym w Małopolsce. Po jej przybyciu na miejsce w Męcinie rozpocznie się składanie urządzenia, które następnie przystąpi do prac w rejonie Pisarzowej. Drążenie potrwa kilkanaście miesięcy, a nad realizacją projektu czuwa konsorcjum firm, w tym polski Budimex oraz turecki Gülermak.

Przyszłość transportu na południu Polski

Po zakończeniu budowy tunelu mieszkańcy regionu zyskają nowoczesne połączenie kolejowe, które połączy Kraków, Sądecczyznę i Podhale z resztą kraju. Projekt Podłęże-Piekiełko to największa inwestycja kolejowa w południowej Polsce, która odmieni standardy podróżowania i usprawni transport w regionie. Jak podkreślają przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, nowa linia kolejowa stanie się kluczowym elementem rozwijającej się sieci transportowej łączącej Polskę z sąsiadującą Słowacją.



źródło: money.pl