Bezpieczny senior to świadomy senior, czyli bezpieczeństwo osób starszych w Olsztynie

2024-11-28 18:00:08(ost. akt: 2024-11-28 14:21:23)

Autor zdjęcia: KMP w Olsztynie

Sala sesyjna Rady Miasta Olsztyna zmieniła się w forum dyskusyjne, na którym poruszone zostały najistotniejsze zagadnienia związane z szeroko pojętym bezpieczeństwem osób w podeszłym wieku. Wśród prelegentów znaleźli się policjanci, pracownicy policji, psycholog i przedstawiciele biura rzecznika finansowego. Debatę „Bezpieczny senior to świadomy senior” zorganizowali wspólnie olsztyńscy policjanci i urzędnicy miejskiego magistratu.
„Bezpieczny senior to świadomy senior – bezpieczeństwo osób starszych w Olsztynie” – to hasło przewodnie debaty społecznej, która odbyła się w czwartek (28 listopada) w olsztyńskim Urzędzie Miasta. Wydarzenie zorganizowane zostało z inicjatywy funkcjonariuszy i pracowników Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie i urzędników Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Olsztyna.

Uczestników spotkania przywitali Zastępca Komendanta Miejskiego Policji w Olsztynie podinsp. Izabela Sękowska i Zastępca Dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Olsztyna Paweł Micek.

Prelekcje rozpoczęli Pełnomocnik Terenowy Rzecznika Finansowego w Olsztynie Jakub Borowski wraz z działającą w jego biurze radcą prawną Izabelą Gruszczyńską. Opowiedzieli o tym, jak nie stać się ofiarą przestępców działających w sferze finansów, inwestycji i ubezpieczeń. Omówili najczęstsze metody, jakimi posługują się sprawcy oszustw działających w sieci i przy wykorzystaniu popularnych komunikatorów internetowych. Wskazali w jakich sytuacjach i w jakim zakresie można skorzystać z pomocy biura Rzecznika Finansowego w Olsztynie.

Policyjna psycholog asp. szt. Małgorzata Konopko w swoim wystąpieniu skupiła się przede wszystkim na emocjach, które oszuści próbują wywołać u swoich ofiar po to, aby łatwiej osiągnąć swój cel. Opowiedziała też o psychologicznych i społecznych aspektach relacji „oszukujący – oszukiwany”, a więc motywacjach, działaniach i reakcjach występujących w czasie rozmowy lub korespondencji prowadzonej między przestępcą i ofiarą.

Jako ostatni zabrał głos doświadczony policjant pionu kryminalnego, który na co dzień zajmuje się ściganiem oszustów działających pod tak zwaną „legendą”. Funkcjonariusz omówił metody działania sprawców na podstawie prawdziwych historii mieszkańców Olsztyna, którzy zostali skutecznie zmanipulowani przez przestępców. Zwrócił uwagę na szczegóły, które zdradzają prawdziwe zamiary osób dzwoniących i podających się za pracowników banków, instytucji publicznych lub członków rodziny swojego rozmówcy.

Uczestnicy aktywnie brali udział w dyskusji, zadawali pytania, dzielili się swoimi obawami i doświadczeniami. Chętnie korzystali z okazji, jaką dawała im możliwość poradzenia się ekspertów z zakresu bezpieczeństwa.

ga