Centralny Port Komunikacyjny: Wielka szansa dla polskiej gospodarki czy przedmiot politycznych sporów?

2024-11-22 15:24:55(ost. akt: 2024-11-22 15:38:55)
Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: www.cpk.pl

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w historii Polski, którego celem jest stworzenie nowoczesnego węzła transportowego łączącego lotnictwo, kolej i drogi. W obliczu narastającej debaty politycznej i społecznej wokół inwestycji, projekt zyskuje coraz szersze poparcie – zarówno wśród polityków, jak i obywateli – jako strategiczny krok dla rozwoju gospodarczego kraju.
CPK to spółka Skarbu Państwa powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Kolejnym z rozpatrywanych dzisiaj projektów obywatelskich jest projekt ustawy o zobowiązaniu władz publicznych do realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Poseł Lewicy Piotr Kowal zaznaczył, że „Koalicja 15 października jest zwolennikiem tego projektu, natomiast zwolennikiem w dobrym tego słowa znaczeniu projekcie, ponieważ pewne rzeczy należało zracjonalizować.

— CPK to nie tylko wizja infrastrukturalna, to jest przede wszystkim wielkie koło zamachowe dla polskiej gospodarki. Tam powstaną tysiące miejsc pracy. Pod względem gospodarczym CPK jest uzasadnione. […] Ze wszech miar projekt jest potrzebny — mówił.

Poseł Polski 2050 Kamil Wnuk powiedział, że „Polska 2050 popiera składanie wszystkich projektów obywatelskich, a 193 tys. obywateli ma prawo do godnego potraktowania i uczciwej dyskusji nad proponowanymi rozwiązaniami”.

— Jedna rzecz jest pewna. Projekt CPK jest bardzo ważnym i strategicznym projektem dla Polski. Nikt tego nie neguje zarówno ze względów gospodarczych, jak i militarnych naszego państwa. Nie ulega wątpliwości, że projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego musi być zrealizowany. Polska 2050 jest za powstaniem CPK. Inna sprawa, to czy CPK, to jest projekt Prawa i Sprawiedliwości, czy społeczeństwa — wskazał.

Poseł Koalicji Obywatelskiej Mariusz Popielarz ocenił, że „wspomniana ustawa jest całkowicie bezprzedmiotowa”.

— Dlaczego? Ponieważ nie ma najmniejszego sensu przekonywanie rządu polskiego oraz parlamentarzystów w listopadzie 2024 roku do realizacji programu CPK, skoro premier Donald Tusk podczas konferencji prasowej zorganizowanej w czerwcu 20924 roku potwierdził gotowość rządu do realizacji programu CPK — wskazał Mariusz Popielarz.

W jego opinii „wypadłoby, żeby wnioskodawcy przyjęli ten fakt do wiadomości”.

— Program CPK jest cały czas realizowany. Cały czas obowiązuje ustawa o CPK. Rozpatrywanie przez Sejm populistycznego, propagandowego, manipulującego opinią publiczną projektu ustawy niczego w tej sprawie nie zmienia. Wywołuje jedynie chwilowe zamieszanie […] Próbujecie przekonać rząd Donalda Tuska do zaklinania rzeczywistości — stwierdził.

Jak mówił poseł PiS Marcin Horała „Polska ostatnich dziesięcioleci to Polska ogromnego sukcesu gospodarczego i drugi najszybciej rozwijający się kraj na świecie po Chinach”.

— Ale przed nami ten kolejny krok, a nawet kolejny skok. Musimy dostarczyć polskiej gospodarce i społeczeństwu połączeń komunikacyjnych najwyższej światowej jakości […] Musimy zlikwidować wykluczenia komunikacyjne […] Potrzebujemy programu inwestycyjnego CPK, nie neo-CPK, nie pseudo CPK, nie jakiegoś okaleczonego potworka, tylko pełnego programu CPK — zaznaczył Marcin Horała.

— To nadal może być nasz wspólny sukces, to może być nawet wasz sukces. Poprzyjcie ten projekt, my go poprzemy, bo to jest projekt ważny i dobry dla rozwoju naszej ojczyzny. Czołem wielkiej Polsce — dodał.

Wiceprezes Stowarzyszenia „Tak dla CPK” Michał Czarnik podkreślił, że ma „zaszczyt przedstawić projekt ustawy zobowiązującej władze publiczne do realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego”.

— Zacznę od słowa dziękuję. Dziękuję wszystkim osobom, które zaangażowały się w obronę programu CPK. Dziękuję tym, którzy przekonywali nieprzekonanych do tego, że to jest dobry program, że ten program jest programem rozwoju Polski — powiedział Michał Czarnik, wiceprezes Stowarzyszenia „Tak dla CPK”.

Zaznaczył, że „bardzo się wszyscy z tego cieszymy, że program zyskuje teraz powszechną akceptację ze wszystkich stron politycznych oraz przede wszystkim szerokie wsparcie społeczeństwa, ponieważ olbrzymia większość Polaków jest za programem CPK”.

— O czym jest nasza ustawa? Nasza ustawa jest o tym, żeby program CPK powstał w pełnym zakresie, żeby powstał jak najszybciej się da i żeby powstał w taki sposób, żeby został racjonalnie ekonomicznie wykonany — podkreślił Michał Czarnik.

Jak wskazał, „nie chodzi tylko o to, żeby wybudować linię kolejową Y, ale chodzi o to, żeby mieszkaniec każdego większego miasta mógł dostać się w dowolne miejsce w Polsce za pomocą sieci kolejowej i wreszcie chodzi o to, żeby powiązać te dwa światy, żeby powiązać świat kolejowy i lotniczy i te zmiany nie powinny naruszać tych fundamentalnych kwestii”.

— Nie mamy czasu, żeby Centralny Port Komunikacyjny powstawał dekadami. Powinniśmy zrobić CPK najszybciej jak to możliwe, dlatego że każdy rok funkcjonowania Polski bez Centralnego Portu Komunikacyjnego to mniej pieniędzy do budżetu, to mniejsze dochody przedsiębiorców, to mniejsza konkurencyjność inwestycyjna kraju i dlatego właśnie CPK powinien powstać jak najszybciej — zaznaczył wiceprezes Stowarzyszenia „Tak dla CPK”.

Tekst ukazał się na portalu wpolityce.pl