Olsztyn na światowej mapie transportu publicznego
2024-11-21 14:28:41(ost. akt: 2024-11-21 14:20:49)
Rozwój sieci tramwajowej w Olsztynie został doceniony przez brytyjski magazyn „Tramways & Urban Transit”. Nowoczesny system transportu stawiany jest za wzór innym miastom, pokazując, jak skutecznie poprawiać dostępność i redukować korki w miastach średniej wielkości.
Prawie rok minął od otwarcia nowych linii tramwajowych 4 i 5 w Olsztynie. Projekt, realizowany od czerwca 2021 do grudnia 2023 (podobnie jak wcześniejsza inwestycja z lat 2012–2015), zyskał uznanie w brytyjskim czasopiśmie „Międzynarodowy Magazyn Kolei Miejskiej” - Tramwaj i Transport Miejski.
Były prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz, który był inicjatorem powrotu tramwajów do stolicy Warmii i Mazur, przybliżył na swoim profilu społecznościowym, jak zagraniczna prasa opisała Olsztyn.
Autor artykułu, Andrew Thompson, podkreśla, że „Olsztyn daje przykład, prezentując osiągnięcia najnowszej sieci tramwajowej w Polsce, a także inspiruje inne miasta do podejmowania działań na rzecz rozwoju transportu publicznego.”
„Od połowy 2021 r. do końca 2023 r. pomyślnie wdrożono kolejny etap rozwoju nowoczesnego, specjalnie zaprojektowanego systemu transportu publicznego w Olsztynie, obejmujący budowę południowo-wschodniego przedłużenia Pieczewa o długości 6 km (3,7 mil). Ta nowa odnoga tramwajowa została otwarta 30 grudnia 2023 r. i zwiększyła obecny rozmiar sieci do 17 km (10,6 mil), dzięki czemu sieć Olsztyna jest większa niż inne małe polskie tramwaje w Elblągu (16,5 km), Częstochowie (14,5 km/dziewięć mile), Gorzów Wielkopolski (13 km) i Grudziądz (9 km).”
Autor artykułu wylicza, że w grudniu dotychczasowa jednotorowa krańcówka przy Wysokiej Bramie została przedłużona o 100 metrów do Placu Jedności Słowiańskiej, gdzie powstał węzeł dwutorowy. Usprawniło to dostępność transportu publicznego na Starym Mieście. Linie 1 i 5 kończą obecnie trasę przy Wysokiej Bramie. We wrześniu 2023 r. przywrócono kursowanie linii 3 na uczelnię w dni powszednie co 30 minut. Wcześniej, od pandemii do 2022 r., linię tę zastępowały autobusy z powodu nauki zdalnej i mniejszego ruchu w kampusie. Jednak linia 3, jednotorowa i obsługująca trzy przystanki, jest mniej popularna niż linie 1 i 2, łączące południe miasta z osiedlem Kanta. Aby zwiększyć liczbę pasażerów, planuje się przedłużenie linii 3 na południowy zachód, wzdłuż ul. Warszawskiej do ul. Dybowskiego, co umożliwi lepszy dojazd do kampusu i Osiedla Słoneczny Stok. Trasa miałaby zostać wydłużona o ok. 1 km, co znacznie poprawiłoby jej funkcjonalność. Jak podkreśla Andrew Thompson, rozwój sieci tramwajowej w Olsztynie wciąż trwa, a dalsze plany są na zaawansowanym etapie. Tempo realizacji zależy jednak od dostępności funduszy z UE i budżetu centralnego.
W magazynie możemy również przeczytać, że planowany rozwój sieci tramwajowej w Olsztynie obejmuje budowę południowego połączenia między obecnymi liniami, tworząc miejską pętlę. Na potrzeby tego projektu, podczas rozbudowy linii 4 i 5 w Pieczewie, powstał trójkąt torowy przy przystanku ul. Krasickiego - Wilczyńskiego, umożliwiający połączenie z liniami 1 i 2 na ul. Sikorskiego - Wilczyńskiego. W dłuższej perspektywie rozważane jest również przedłużenie sieci na północ, do dzielnicy Zatorze, co pozwoliłoby na obsługę rejonu szpitali.
„Wprowadzenie nowoczesnego tramwaju okazało się prawdziwym przełomem dla średniej wielkości miasta regionalnego, takiego jak Olsztyn, pomagając zachęcić do zmiany środka transportu i znacznie zmniejszając korki miejskie.
Linie autobusowe w mieście są zaprojektowane tak, aby zasilać system tramwajowy, a wykorzystanie pasażerów jest wysokie na wszystkich liniach przez cały dzień.
W Polsce przykład ten zainspirował do przygotowania studiów wykonalności w innych miastach. Latem 2023 r. miasto Zamość (63 000 mieszkańców) rozpoczęło studium dotyczące linii o długości 6 km (3,7 mili), która, jak uważa, pomogłaby złagodzić problemy komunikacyjne w tym popularnym miejscu turystycznym i miejscu światowego dziedzictwa UNESCO. Ponieważ miasto jest nieco oddalone od utartych szlaków i kwalifikuje się do wielu regionalnych punktów odniesienia UE w zakresie rozwoju, stopień dotacji rozwojowej byłby stosunkowo wysoki. Burmistrz miasta jest jednym z najbardziej zagorzałych zwolenników projektu.”
Linie autobusowe w mieście są zaprojektowane tak, aby zasilać system tramwajowy, a wykorzystanie pasażerów jest wysokie na wszystkich liniach przez cały dzień.
W Polsce przykład ten zainspirował do przygotowania studiów wykonalności w innych miastach. Latem 2023 r. miasto Zamość (63 000 mieszkańców) rozpoczęło studium dotyczące linii o długości 6 km (3,7 mili), która, jak uważa, pomogłaby złagodzić problemy komunikacyjne w tym popularnym miejscu turystycznym i miejscu światowego dziedzictwa UNESCO. Ponieważ miasto jest nieco oddalone od utartych szlaków i kwalifikuje się do wielu regionalnych punktów odniesienia UE w zakresie rozwoju, stopień dotacji rozwojowej byłby stosunkowo wysoki. Burmistrz miasta jest jednym z najbardziej zagorzałych zwolenników projektu.”
— Jak możemy dowiedzieć się od autora publikacji i przytoczonych kilku jego stwierdzeń i przemyśleń jesteś my jako samorząd Olsztyna przykładem do naśladowania nie tylko w Polsce ale i w Europie w zakresie rozwoju miejskiego transportu szynowego - tramwaju — czytamy na profilu Piotra Grzymowicza.
Artykuł ukazał się w magazynie - THE INTERNATIONAL LIGHT RAIL MAGAZINE TRAMWAYS & URBAN TRANSIT , autor: Andrew Thompson, kwiecień 2024 nr 1036.
Źródło: THE INTERNATIONAL LIGHT RAIL MAGAZINE TRAMWAYS & URBAN TRANSIT/ Facebook: Piotr Grzymowicz/oprac. ga
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez