Teraz tunel, potem kolejne inwestycje. Mieszkańcy Olsztyna czekają
2024-11-10 17:00:23(ost. akt: 2024-11-08 15:12:53)
Olsztynianie z niecierpliwością czekali na oddanie do użytku nowej części przejścia pod torami. Nowy tunel jest częścią kończącej się modernizacji stacji Olsztyn Główny. Otwarcie tunelu spowoduje kolejne inwestycje w jego sąsiedztwie. Znane są szczegóły.
Długi na około 100 metrów obiekt z wejściem na ul. Marii Zientary-Malewskiej jest dostępny od 25 września. Nowe podziemne przejście jest wielkim udogodnieniem, bo znacznie skraca drogę z Zatorza na dworzec. Nie trzeba już iść przez wiadukt na ul. Limanowskiego; znacząco skraca czas dojścia do peronów z północnych osiedli oraz zapewnia pieszym szybką i bezpieczną drogę na drugą stronę miasta, również do autobusów i tramwajów.
Ściany tunelu zostały pokryte granitowymi płytami, dzięki czemu w żaden sposób obiekt nie przypomina starego przejścia. Są ruchome schody prowadzące na perony i windy. Dochodzą do tego wyświetlacze, dzięki którym podróżni od razu uzyskają informację o najbliższym odjeździe pociągu. W tunelu jest także monitoring, co dodatkowo pozwoli zadbać o bezpieczeństwo podróżnych.
Przejście to cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem, nie tylko wśród podróżnych.
Przejście to cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem, nie tylko wśród podróżnych.
— Pracuję przy ul. Lubelskiej. Na takie przejście pod torami czekałam 20 lat — mówi pani Katarzyna, lokatorka jednej z kamienic przy ul. Zientary-Malewskiej. — Teraz to jest ogromne udogodnienie, tym bardziej, że pracę rozpoczynam bardzo wcześnie.
Nowy tunel jest częścią kończącej się kolejowej inwestycji, czyli modernizacji stacji Olsztyn Główny, która kosztowała ok. 423 mln zł. Dzięki niej zostały wybudowane 4 nowe perony, wymieniono 28 km torów i 116 rozjazdów wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i siecią trakcyjną.
ZDZiT urządzi zespół przystankowy
Otwarcie tunelu spowoduje kolejne inwestycje w jego sąsiedztwie. Znane są szczegóły. Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie planuje wybudować zespół przystankowy „Paderewskiego” w rejonie skrzyżowania ul. Zientary-Malewskiej i ul. Paderewskiego.
— Inwestycja ta związana jest z uruchomieniem przejścia podziemnego prowadzącego z ul. Zientary-Malewskiej do dworca PKP — potwierdza Michał Koronowski, rzecznik ZDZiT Olsztyn.
Co zakłada planowane przedsięwzięcie? To budowa zatoki autobusowej wraz z peronem; możliwe, że powstaną 2 przystanki z wiatą. Dochodzi do tego ustawienie biletomatu i tablicy informacji pasażerskiej, wskazującej czas przyjazdu autobusów. Drogowcy zapowiadają także wybudowanie tzw. parkingu kiss & ride, służącego do krótkiego postoju (ok. 1-2 min. — red.), mającego ułatwić szybką przesiadkę pasażera. — Liczba takich miejsc będzie zależeć od dostępności terenu — zaznacza rzecznik ZDZiT Olsztyn.
Miejsce zostanie oświetlone, a całość objęta monitoringiem, co znacznie poprawi bezpieczeństwo pasażerów. Na koniec drogowcy zamierzają zamontować elementy małej architektury.
— Chodzi o wiaty przystankowe typu zielone przystanki oraz ławki — dodaje Michał Koronowski.
W pierwszym przypadku to oryginalne, wyróżniające się wiaty z zielenią. Jedna z nich stoi przy ul. Partyzantów. Korzystający z podziemnego przejścia twierdzą, że należy pomyśleć o jeszcze jednej sprawie.
— Wiele osób, chcąc dostać się na pociąg lub kończąc podróż, dojeżdża w okolice tego podziemnego przejścia lub stąd odjeżdża taksówkami. Niestety, te nie mają wyznaczonego do tego miejsca. Stwarza to niebezpieczne sytuacje w rejonie skrzyżowania z ul. Paderewskiego. Obserwuję to codziennie — twierdzi pan Andrzej, lokator jednej z kamienic przy ul. Paderewskiego.
Projektują nowe połączenie z Zatorzem
Kolejne połączenie pod torami, tym razem drogowe, planują władze Olsztyna. Skomunikują w ten sposób tereny projektowanej dzielnicy przemysłowej z północną częścią miasta. Droga ma liczyć około 1,5 km, w jej ramach powstanie 32-metrowy tunel. W tej sprawie ratusz podpisał już umowę z wybranym w przetargu wykonawcą.
— Tunel drogowy pod torami to będzie połączenie ul. Zientary-Malewskiej prawie 1,5-kilometrowym odcinkiem z wschodnim węzłem obwodnicy miasta. To będzie kawał nowoczesnej infrastruktury drogowej, która pozwoli mieszkańcom naszego Zatorza wreszcie odetchnąć — podkreśla Robert Szewczyk, prezydent Olsztyna. — W skali miasta ta inwestycja ma jeszcze większe znaczenie. Kiedy ją zrealizujemy, to będę mógł powiedzieć, że wreszcie powstała nowa dzielnica przemysłowa, park przemysłowy Olsztyna. Tam będą lokowały się kolejne biznesy, tam nasi przedsiębiorcy będą mogli się rozwijać — dodaje prezydent.
Przypomnijmy, że tereny na wschód od Jeziora Trackiego to jedno z nielicznych dużych niezagospodarowanych miejsc w Olsztynie. To ponad 65 ha powierzchni przeznaczonej pod działalność gospodarczą. Mogą powstać tam obiekty przeznaczone m.in. pod produkcję i usługi.
Inwestycja będzie realizowana na zasadzie zaprojektuj i wybuduj. Zakończenie prac budowlanych zaplanowano na drugą połowę 2027 roku. Wartość zadania to nieco ponad 73 mln zł.
Grzegorz Szydłowski
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez