Kończą się prace na ełckim dworcu

2024-11-10 19:00:00(ost. akt: 2024-11-08 15:15:03)

Autor zdjęcia: P. Tomkiewicz

Inwestycja na ełckim odcinku linii Rail Baltica pochłonęła około 612 mln zł. W tej chwili spółka przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na budowę odcinka z Ełku do Białegostoku.
Zakończyły się najważniejsze prace na stacji kolejowej w Ełku. Ich efektem są nowe perony, układ torowy oraz obiekty inżynieryjne w mieście. Inwestycja jest częścią miliardowego projektu –— budowy międzynarodowej trasy Rail Baltica, dzięki której kolej w Ełku zyskała europejski standard. To kolejny krok przybliżający Polskę do nowoczesnych połączeń z krajami bałtyckimi.

— Z punktu widzenia pasażera najbardziej widoczną zmianą są trzy nowe perony na stacji Ełk. W miejsce dotychczasowych, niższych i mniej wygodnych zbudowaliśmy dwie platformy o długości 400 m, jedną o długości 300 m i wysokości 76 cm. Łatwiej wsiada się z nich do pociągów, a obszerne wiaty chronią przed opadami i słońcem. Przy peronach nr 1 i 2 pierwsze pociągi zatrzymają się 15 grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy — zapowiada Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP PLK SA.

Przypomnijmy, że obecnie pociągi zatrzymują się przy peronie nr 3. Został on przebudowany i oddany do użytku jako pierwszy.

Ważną częścią inwestycji kolejowych są udogodnienia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na perony podróżni mogą dotrzeć nowym tunelem o długości 110 m, prowadzącym od budynku dworca na drugą stronę stacji, w rejon osiedla Zatorze. Dostępność zapewniają windy, natomiast na samych peronach pomagają ścieżki naprowadzające.

Dodatkowym udogodnieniem będzie system dynamicznej informacji pasażerskiej (SDIP), który zapewni aktualne informacje o ruchu pociągów. Obecnie trwają prace nad jego wdrożeniem.

Poza stacją Ełk inwestycja objęła także przystanek Ełk-Szyba Wschód. Powstały tam dwa nowe dwustumetrowe perony. Tuż obok, w miejscu dawnego przejazdu kolejowo-drogowego na ul. Kolejowej, powstał wiadukt dla pociągów.

Bezkolizyjne, dwupoziomowe skrzyżowania zbudowano także w innych częściach miasta. Nowy wiadukt nad ul. Suwalską i przebudowane odcinki sąsiednich ulic usprawniają komunikację w centrum. Zupełnie nowe rozwiązanie komunikacyjne powstało także w rejonie ul. Towarowej i Norwida. Jest tam tunel dla samochodów, a nad nim dwa wiadukty – kolejowy i drogowy. Dzięki połączeniu z inwestycją miasta Ełk powstał funkcjonalny układ ulic. Pulę obiektów inżynieryjnych zamyka most na rzece zbudowany w miejsce starej konstrukcji, który na lata zapewni bezpieczny przejazd pociągów.

Co ciekawe, nie ma już osobnej stacji Ełk Towarowy z jej odrębnymi nastawniami. Cały układ torowy wchodzi w zakres stacji Ełk.

— Stało się tak dzięki centralizacji urządzeń i sterowaniu ruchem pociągów z jednego miejsca. W tym celu zbudowaliśmy nowoczesne lokalne centrum sterowania, wyposażone w zaawansowane urządzenia komputerowe. Dzięki temu dyżurni ruchu kontrolują jazdy pociągów na 40 km torów i 118 rozjazdach, z których obecnie składa się stacja w Ełku. Po przebudowie układu torowego możemy odprawiać pociągi towarowe o długości do 740 m — wylicza Tomasz Łotowski.

Dzięki wyposażeniu LCS w zaawansowane systemy teleinformatyczne i technologie sterowania centrum to pozwala na zdalne i precyzyjne monitorowanie oraz koordynowanie ruchu pociągów na danym odcinku linii. Pracownicy LCS w Ełku mogą w czasie rzeczywistym śledzić położenie pociągów, sterować sygnalizacją świetlną, zarządzać urządzeniami zabezpieczającymi ruch oraz wprowadzać dynamiczne zmiany w harmonogramie przejazdów, co zwiększa bezpieczeństwo i płynność transportu kolejowego. Docelowo z LCS w Ełku będzie koordynowany ruch pociągów aż do Suwałk.

Jak dodaje Kamil Matuszak, dyrektor projektu z PKP PLK, docelowo ruch pociągów, zarówno towarowych, jak i osobowych, znacznie zwiększy się po zakończeniu budowy całej linii Rail Baltica.

W tej chwili spółka przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na budowę fragmentu linii Rail Baltica z Białegostoku do Ełku. Na tym odcinku, liczącym około 100 km, trzeba będzie dobudować drugi tor. Z kolei na odcinku z Ełku do Suwałk i dalej do granicy z Litwą w Trakiszkach prace są na etapie projektowania i uzgodnień. Na tę inwestycję nie ma jeszcze finansowania.

Inwestycja na ełckim odcinku linii Rail Baltica pochłonęła około 612 mln zł.