Na Warmii i Mazurach są stacje benzynowe, których lepiej unikać?

2024-11-08 15:00:08(ost. akt: 2024-11-08 14:48:57)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport jakości paliwa w Polsce. Od początku roku sprawdzono ponad tysiąc próbek, również ze stacji na Warmii i Mazurach. Gdzie wykryto nieprawidłowości?
Wielu kierowców ma swoją ulubioną stację benzynową i to z wielu powodów. Dla niektórych ważna jest cena paliwa, dla innych łatwość i szybkość w tankowaniu, ale zdarza się, że robią to też z przyzwyczajenia. Wszystkich jednak łączy jedno, nie sprawdzają jakości paliwa.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił uświadomić kierowców, które stacje benzynowe lepiej omijać na swojej drodze. Stworzył specjalną mapę, która wskazuje stacje paliw, na których wykryto nieprawidłowości.

— Na mapie zaznaczone zostały kontrole w zakresie paliw ciekłych (benzyny i ON), biopaliw oraz gazu skroplonego (LPG) przeprowadzone od 15 stycznia do 30 września — czytamy w komunikacie.

Warto przyznać, że stacji, na których wykrywa się nieprawidłowości z każdym rokiem jest coraz mniej, mimo to nadal się zdarzają. Na Warmii i Mazurach również są trzy miejsca, które mogą być nienajlepszym wyborem na trasie.

Badanie z 22 lutego na stacji Malinowscy/Langowska w Świątkach wykazało nieprawidłowości w oleju napędowym. Badana próbka nie spełniała wymagań określonych w rozporządzeniu z uwagi na parametr zawartość wody, którego wynik badania wyniósł 274 mg/kg przy wymaganiach uwzględniających tolerancję max 257 mg/kg.

Badanie z 22 lutego wskazało również, że na stacji paliw "Primi BIS" w Dobrym Mieście przy ul. Fabrycznej 13A, badana próbka nie spełniała wymagań określonych w rozporządzeniu z uwagi na parametr temperatura zapłonu, którego wynik badania wyniósł 51,5 OC przy wymaganiach uwzględniających tolerancję min.52,7 OC.

Trzecią stacją paliw jest Orlen w Nowym Mieście Lubawskim przy ul. Grunwaldzkiej 33. Podczas badania wykonanego 21 lutego badana próbka LPG nie spełniła wymagań określonych w rozporządzeniu z uwagi na parametr temperatury, w której oszacowana względna prężność par jest nie mniejsza niż 150 kPa, którego wynik badnia wyniósł 2,0 oC przy wymaganiach max -5 oC.