Nowe drogi do portu lotniczego w Szymanach
2024-11-02 16:00:00(ost. akt: 2024-10-31 13:55:22)
GDDKiA w Olsztynie szykuje trzy inwestycje, które mają zrewolucjonizować drogową dostępność portu lotniczego w Szymanach. Są one właśnie przygotowywane.
Obecnie do portu lotniczego w Szymanach najlepiej dostać się koleją. Dlaczego? Bo stan dróg dojazdowych do tego miejsca pozostawia wiele do życzenia. Na pewno wąskim gardłem jest DK53 na odcinku Olsztyn — Szczytno. Jest kręta i wąska. Nie lepiej jest z bezpośrednim dojazdem ze Szczytna do Szyman. Teraz ma to się zmienić. GDDKiA w Olsztynie szykuje trzy inwestycje, które mają zrewolucjonizować drogową dostępność portu lotniczego Olsztyn-Mazury. Są one właśnie przygotowywane.
Drogowcy poprawią dojazd do Szyman
Pierwsza to przebudowa drogi z Olsztyna do Szczytna. — W przypadku drogi krajowej nr 53 Olsztyn — Szczytno trwają prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ) poprzedzającym wystąpienie o wydanie decyzji środowiskowej. Wykonawcą dokumentacji jest firma Transprojekt Gdański. Prace przygotowawcze rozbudowy tej drogi będą prowadzone w latach 2022-2026, natomiast sama budowa planowana jest w latach 2026-2030 — informuje Katarzyna Kozłowska, rzeczniczka olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Pierwsza to przebudowa drogi z Olsztyna do Szczytna. — W przypadku drogi krajowej nr 53 Olsztyn — Szczytno trwają prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ) poprzedzającym wystąpienie o wydanie decyzji środowiskowej. Wykonawcą dokumentacji jest firma Transprojekt Gdański. Prace przygotowawcze rozbudowy tej drogi będą prowadzone w latach 2022-2026, natomiast sama budowa planowana jest w latach 2026-2030 — informuje Katarzyna Kozłowska, rzeczniczka olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wskazuje, w jaki sposób należy wykonać inwestycję, tak aby jak najmniej pogorszyć stan środowiska. Jest wydawana po przeprowadzeniu przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i konieczna w przypadku, gdy inwestycja kwalifikuje się do przedsięwzięć, które mogą znacząco oddziaływać na nie.
22 lutego 2024 roku odbył się pierwszy etap odbioru STEŚ. Podczas posiedzenia zespołu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych (ZOPI) wskazane zostały niezbędne korekty dokumentacji. Po ich naniesieniu po drugim posiedzeniu zespołu zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w związku z przebudową odcinka Olsztyn — Szczytno w optymalnym wariancie, wskazanym przez ZOPI.
W planach jest również budowa obwodnicy Szczytna.
Przygotowania do realizacji tego zadania GDDKiA w Olsztynie rozpoczęła jeszcze w 2021 roku. Wtedy podpisana została umowa z wykonawcą dokumentacji projektowej obwodnicy Szczytna w ciągu dróg krajowych nr 53, 57 i 58. Zadanie jest warte 4,8 mln zł. Zakres zamówienia obejmuje wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do decyzji środowiskowej.
Przygotowania do realizacji tego zadania GDDKiA w Olsztynie rozpoczęła jeszcze w 2021 roku. Wtedy podpisana została umowa z wykonawcą dokumentacji projektowej obwodnicy Szczytna w ciągu dróg krajowych nr 53, 57 i 58. Zadanie jest warte 4,8 mln zł. Zakres zamówienia obejmuje wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do decyzji środowiskowej.
Podstawowym celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego i dalekobieżnego, który stał się utrapieniem dla mieszkańców Szczytna.
Będzie to możliwe poprzez zmianę przebiegu wszystkich dróg krajowych prowadzących obecnie przez centrum miasta. Wpłynie to na komfort jazdy, ale także życia mieszkańców.
Będzie to możliwe poprzez zmianę przebiegu wszystkich dróg krajowych prowadzących obecnie przez centrum miasta. Wpłynie to na komfort jazdy, ale także życia mieszkańców.
Wstępnie mówi się o ok. 17 km. Wariantowanie trasy zostało oparte na wykonanych prognozach ruchu. W ramach inwestycji powstać ma m.in. węzeł drogowy w okolicy miejscowości Korpele (po zachodniej stronie miasta). Prace budowlane przewidziane są na lata 2026-2028.
— 10 czerwca 2024 roku złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 28 sierpnia 2024 roku uzyskaliśmy postanowienie o konieczności sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko. Obecnie przedmiotowy raport jest w trakcie opracowania — zaznacza rzeczniczka olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
GDDKiA zamierza zabrać się również za przebudowę drogi łączącej Szczytno z Szymanami. Jak wygląda sytuacja w tym przypadku?
GDDKiA zamierza zabrać się również za przebudowę drogi łączącej Szczytno z Szymanami. Jak wygląda sytuacja w tym przypadku?
— Dla odcinka drogi Szczytno — Szymany kończymy opracowywanie projektu budowlanego, wykonawczego oraz materiałów przetargowych (termin wykonania to grudzień 2024 roku) Odbiór dokumentacji planowany jest w pierwszym kwartale 2025 roku. Natomiast na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2025 roku planowane jest uzyskanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej — red.).
Obecnie GDDKiA Olsztyn jest w trakcie procedury uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Spadek liczby pasażerów
Większym problemem niż dojazd okazuje się jednak kondycja lotniska Olsztyn-Mazury, które odnotowało spadki w liczbie obsługiwanych pasażerów względem pierwszej połowy 2023 roku. To około 40 proc. mniej we wskazanym okresie. W czerwcu na przykład z oferty warmińsko-mazurskiego lotniska skorzystało 6459 pasażerów, podczas gdy rok wcześniej było ich 14 390. Jakie są tego powody? W letniej siatce lotów Ryanair nie przywrócił sezonowych połączeń do Krakowa i Wrocławia, a Wizz Air, który musiał uziemić kilkadziesiąt swoich airbusów nowej generacji, zaprzestał lotów do i z londyńskiego Luton i niemieckiego Dortmundu.
— Airbus wycofał w całej środkowo-wschodniej Europie 60 swoich maszyn z usterkami. Jest to od nas niezależne — mówi Wiktor Wójcik, prezes spółki zarządzającej Portem Lotniczym Olsztyn-Mazury.
Większym problemem niż dojazd okazuje się jednak kondycja lotniska Olsztyn-Mazury, które odnotowało spadki w liczbie obsługiwanych pasażerów względem pierwszej połowy 2023 roku. To około 40 proc. mniej we wskazanym okresie. W czerwcu na przykład z oferty warmińsko-mazurskiego lotniska skorzystało 6459 pasażerów, podczas gdy rok wcześniej było ich 14 390. Jakie są tego powody? W letniej siatce lotów Ryanair nie przywrócił sezonowych połączeń do Krakowa i Wrocławia, a Wizz Air, który musiał uziemić kilkadziesiąt swoich airbusów nowej generacji, zaprzestał lotów do i z londyńskiego Luton i niemieckiego Dortmundu.
— Airbus wycofał w całej środkowo-wschodniej Europie 60 swoich maszyn z usterkami. Jest to od nas niezależne — mówi Wiktor Wójcik, prezes spółki zarządzającej Portem Lotniczym Olsztyn-Mazury.
Port cały czas stara się rozszerzyć swoją ofertę. — Pracujemy m.in. nad uruchomieniem nowego połączenia. W grę wchodzi również nawiązanie współpracy w ramach usług cargo z firmą ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich — informuje prezes Wójcik.
Grzegorz Szydłowski
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez