Olsztyn inwestuje w miejski transport
2024-10-27 13:00:32(ost. akt: 2024-10-25 14:54:21)
Budowa nowych pętli autobusowych czy ustawienie ładowarek elektrycznych to tylko niektóre inwestycje w komunikację miejską w Olsztynie. Ma to spowodować m.in. ograniczenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.
Łączny budżet przedsięwzięcia „Poprawa mobilności miejskiej — ekotransport w Olsztynie” to ponad 297 mln zł, z czego 151,6 mln zł stanowią tzw. wydatki kwalifikowane, w tym ponad 128 mln zł to dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
Inwestycja ma podnieść atrakcyjność publicznego transportu oraz zwiększyć jego wykorzystanie przez mieszkańców, co powinno przełożyć się na zmniejszenie natężenia ruchu w mieście, szczególnie w centrum miasta, i przez to hałasu oraz ograniczenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko, a co za tym idzie — poprawy jakości powietrza.
Władze Olsztyna przystępują do realizacji pierwszego etapu tego przedsięwzięcia. Robert Szewczyk, prezydent Olsztyna, powołał komisję przetargową mającą zająć się zamówieniem „Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych pozwalających na prowadzenie robót budowlanych i pełnieniem nadzoru autorskiego w zakresie przebudowy i budowy pętli autobusowych oraz budowy i przebudowy przystanków autobusowych”. Przetarg został ogłoszony 21 października.
Na czym ma polegać przebudowa i budowa pętli autobusowych oraz przystanków autobusowych?
— W wybranych miejscach powstaną m.in. punkty szybkiego ładowania elektrycznych autobusów i zostaną zamontowane tablice informacji pasażerskiej, biletomaty i kamery monitoringu — informuje Patryk Pulikowski, rzecznik ratusza. — W ramach zadania planuje się opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie przebudowy sześciu pętli autobusowych: Jakubowo, osiedle Mazurskie, Witosa, Dajtki, Nagórki oraz Redykajny, budowy dwóch pętli autobusowych: na osiedlu Zielona Górka oraz przy ulicy Bilitewskiego, a także budowy i przebudowy przystanków autobusowych w ciągu ulic Limanowskiego, Dworcowej i Szarych Szeregów.
Dochodzi do tego jeszcze urządzenie stref kiss & ride lub bike & ride. Pierwsze służą do krótkiego postoju, by ułatwić szybką przesiadkę pasażera prywatnego pojazdu do komunikacji miejskiej, natomiast drugie przeznaczone są do pozostawiania rowerów, aby móc skorzystać ze zbiorowego transportu na pętlach autobusowych, które pełnić będą funkcję węzłów przesiadkowych.
Takie miejsca powstaną m.in. na przebudowanej pętli na Nagórkach oraz przy ulicy Bilitewskiego na osiedlu Generałów. Strefa kiss & ride pojawi się m.in. na Zielonej Górce oraz na Redykajnach.
Mieszkańcy tego ostatniego osiedla będą mogli skorzystać także ze strefy bike & ride. Kolejnym etapem projektu będzie zakup elektrycznych autobusów. W grę wchodzi 20 pojazdów.
Grzegorz Szydłowski
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez