Nowoczesne piętrowe pociągi na trasie Warszawa-Olsztyn. PKP Intercity inwestuje miliardy"
2024-10-22 19:30:18(ost. akt: 2024-10-22 15:17:05)
PKP Intercity wprowadzi piętrowe pociągi na trasę Warszawa-Olsztyn, aby sprostać rosnącemu popytowi na podróże dalekobieżne. Nowoczesne składy o prędkości do 200 km/h pomieszczą 500 pasażerów, a zamówienie o wartości prawie 10 mld zł obejmie 42 zespoły trakcyjne.
PKP Intercity ogłosiło postępowanie na zakup pociągów piętrowych w trybie dialogu konkurencyjnego, odpowiadając na rosnące zainteresowanie podróżami dalekobieżnymi. Inwestycja jest również częścią przygotowań do liberalizacji rynku kolejowego po 2030 roku. Nowoczesne, szybkie pociągi mają pomóc przewoźnikowi konkurować z innymi, zapewniając większą pojemność i efektywność ekonomiczną.
W ramach ogłoszonego postępowania przewoźnik planuje kupić 42 piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne wraz z 30-letnim okresem utrzymania. Ponadto przewidziana jest możliwość domówienia kolejnych 30 pojazdów. Wartość zamówienia podstawowego to prawie 10 mld zł brutto, z czego 55% to kwota przeznaczona na zakup taboru. Wartość zamówienia z opcją na dodatkowe 30 pojazdów to prawie 17 mld zł brutto. Zgodnie z przyjętymi założeniami, odbiór wszystkich pojazdów z zamówienia podstawowego powinien nastąpić nie później niż w terminie 77 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Piętrowe pociągi w Olsztynie
Piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne PKP Intercity chce wykorzystać do realizacji przewozów krajowych w kategorii ekonomicznej. Pojazdy te przewidziane są do obsługi popularnych tras, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola. Założeniem wstępnym, do weryfikacji w trakcie dialogu z wykonawcami, jest m.in. prędkość minimalna wynosząca 200 km/h, przy dwóch systemach zasilania: 3 kV (DC) oraz 25 kV (AC).
Piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne PKP Intercity chce wykorzystać do realizacji przewozów krajowych w kategorii ekonomicznej. Pojazdy te przewidziane są do obsługi popularnych tras, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola. Założeniem wstępnym, do weryfikacji w trakcie dialogu z wykonawcami, jest m.in. prędkość minimalna wynosząca 200 km/h, przy dwóch systemach zasilania: 3 kV (DC) oraz 25 kV (AC).
Pociągi mają być dostosowane do przejazdów dalekobieżnych, zapewniając około 500 pasażerom komfortową podróż. Będą mogli oni skorzystać z wygodnych, wysuwanych foteli, z indywidualnymi stolikami, podłokietnikami, podnóżkami oraz oświetleniem. Do ich dyspozycji będzie WiFi, gniazdka elektryczne i USB. Wygodną podróż zapewni też klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. W trosce o bezpieczeństwo na pokładach zamontowany będzie system wykrywania pożaru obejmujący całe pojazdy oraz monitoring wizyjny. Pojazdy będą posiadały część klasy 1 i klasy 2, strefę ciszy, przestrzeń dla dzieci, maszyny vendingowe wraz z przestrzenią do spożycia posiłków, miejsce na rowery oraz duże bagaże z możliwością ich zabezpieczenia. Bezpieczną eksploatację piętrowych pociągów zapewni zastosowany europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2, system diagnostyki pokładowej czy GPS. Pociągi będą w pełni zgodne ze specyfikacją techniczną TSI Loc&Pas, oraz przystosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się - zgodnie z TSI PRM.
To pierwsze tego typu pojazdy w parku taborowym przewoźnika i największe zamówienie, biorąc pod uwagę obejmującą go liczbę pociągów zespolonych oraz wartość - prawie 10 mld zł brutto w opcji podstawowej.
Źródło: Intercity.pl
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez