Warmia i Mazury przyspieszają ekspresowo
2024-10-14 20:00:00(ost. akt: 2024-10-14 15:42:51)
Od jakiegoś czasu kierowcy mogą korzystać z 13-kilometrowej drogi ekspresowej S16 Borki Wielkie – Mrągowo. Obecnie mamy 298 km dróg tej klasy, a docelowo długość dróg ekspresowych w województwie warmińsko-mazurskim osiągnie około 490 km.
S16 Olsztyn - Biskupiec
Zakończono etap przetargu, podpisano umowy z wykonawcami, teraz czas na projekt i budowę odcinka S16 Olsztyn - Biskupiec, z podziałem na dwa zadania Olsztyn – Barczewo i Barczewo – Biskupiec.
Zakończono etap przetargu, podpisano umowy z wykonawcami, teraz czas na projekt i budowę odcinka S16 Olsztyn - Biskupiec, z podziałem na dwa zadania Olsztyn – Barczewo i Barczewo – Biskupiec.
I chociaż od powstania projektu do rozpoczęcia prac minie jeszcze trochę czasu, to i tak jest się z czego cieszyć. W 2028 roku Warmia i Mazury zyskają prawie 30 km drogi ekspresowej. A jak dodamy do tego odcinek Mrągowo – Ełk, który jest obecnie na etapie prac przygotowawczych, to docelowo ekspresowa szesnastka połączy najważniejsze ośrodki północno-wschodniej Polski: Suwałki (poprzez połączenie z S61 w Ełku), Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iławę i Ostródę.
S16 będzie też elementem transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), zapewniającej dostępność i łączność wszystkich regionów Unii oraz wzmacniającej spójność społeczną i gospodarczą pomiędzy nimi. Trasa stanie się najkrótszą drogą tranzytową między Berlinem a państwami bałtyckimi. Stanowić będzie główny korytarz transportowy regionu dla firm. Umożliwi też łatwiejszy dojazd dla ruchu turystycznego. S16 stanie się kręgosłupem, do którego podłączone są drogi biegnące na osi północ-południe.
Rozbudowa DK65
Wkrótce zostanie przebudowanych 46 km tej drogi w województwie warmińsko-mazurskim, co poprawi komfort jazdy i bezpieczeństwo. Powstanie nowa nawierzchnia o dopuszczalnym nacisku 11,5 t/oś i szerokości 8 m. Zmodernizowany zostanie niemal cały odcinek od miejscowości Kowale Oleckie do granicy z woj. podlaskim, co razem z obwodnicą Gąsek da w sumie 49 km. Koszt wszystkich prac przekroczy 627 mln zł.
Wkrótce zostanie przebudowanych 46 km tej drogi w województwie warmińsko-mazurskim, co poprawi komfort jazdy i bezpieczeństwo. Powstanie nowa nawierzchnia o dopuszczalnym nacisku 11,5 t/oś i szerokości 8 m. Zmodernizowany zostanie niemal cały odcinek od miejscowości Kowale Oleckie do granicy z woj. podlaskim, co razem z obwodnicą Gąsek da w sumie 49 km. Koszt wszystkich prac przekroczy 627 mln zł.
Kowale Oleckie - Olecko
Obecnie zawansowanie prac wynosi 43 proc. Trwają jeszcze roboty ziemne (wykopy, wymiany gruntów), układana jest też nawierzchnia z MCE (mieszanka mineralno-cementowo-emulsyjna) oraz podbudowa bitumiczna i warstwa wiążąca. Kontynuowane są prace branżowe - budowa kanalizacji deszczowej, przebudowa kolizji elektroenergetycznych i teletechnicznych, wykonywane jest oświetlenie drogowe.
Obecnie zawansowanie prac wynosi 43 proc. Trwają jeszcze roboty ziemne (wykopy, wymiany gruntów), układana jest też nawierzchnia z MCE (mieszanka mineralno-cementowo-emulsyjna) oraz podbudowa bitumiczna i warstwa wiążąca. Kontynuowane są prace branżowe - budowa kanalizacji deszczowej, przebudowa kolizji elektroenergetycznych i teletechnicznych, wykonywane jest oświetlenie drogowe.
Głównym celem tej inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, na którą wpłynie rozbudowa skrzyżowań zwykłych do skrzyżowań skanalizowanych wraz z budową oświetlenia oraz budową dodatkowych pasów ruchu do skrętu w lewo na wlotach drogi krajowej. Przejścia dla pieszych wraz z budowanymi chodnikami przy skrzyżowaniach umożliwią bezpieczne korzystanie przez pieszych z zatok autobusowych i komunikacji publicznej. Odcinek ma być gotowy w 2025 roku.
Olecko - Gąski
Obecnie trwa rozbiórka starej drogi. Trwają też roboty ziemne pod nową jezdnię: zdejmowanie humusu (warstwy ziemi urodzajnej), wymiana gruntów, wykonywane są wykopy i nasypy. W zakresie prac branżowych trwa przebudowa kolizji wodociągowych, rozpoczęto również prace melioracyjne. Zaawansowanie prac sięga ośmiu procent.
Obecnie trwa rozbiórka starej drogi. Trwają też roboty ziemne pod nową jezdnię: zdejmowanie humusu (warstwy ziemi urodzajnej), wymiana gruntów, wykonywane są wykopy i nasypy. W zakresie prac branżowych trwa przebudowa kolizji wodociągowych, rozpoczęto również prace melioracyjne. Zaawansowanie prac sięga ośmiu procent.
W ramach inwestycji droga zostanie dostosowana do parametrów klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Zlikwidowane zostaną nienormatywne łuki pionowe i poziome, rozbudowane będą trzy skrzyżowania. Powstanie chodnik, trzy przejścia dla pieszych oraz sześć zatok autobusowych. Przebudowane zostaną przepusty oraz most. Zakończenie prac planujemy na IV kwartał 2025 roku.
Gąski - Ełk
Zaawansowanie robót wynosi 17 proc. Trwają prace polegające na wzmocnieniu gruntu pod korpus drogi, przyległe chodniki i ścieżki rowerowe. Po zakończonych badaniach archeologicznych i rozpoznaniu saperskim został wyburzony most w Stradunach i rozpoczęła się budowa nowego obiektu. Ruch przez rzekę Ełk odbywa się po moście tymczasowym.
Zaawansowanie robót wynosi 17 proc. Trwają prace polegające na wzmocnieniu gruntu pod korpus drogi, przyległe chodniki i ścieżki rowerowe. Po zakończonych badaniach archeologicznych i rozpoznaniu saperskim został wyburzony most w Stradunach i rozpoczęła się budowa nowego obiektu. Ruch przez rzekę Ełk odbywa się po moście tymczasowym.
W ramach zadania przebudowanych będzie 15 skrzyżowań, powstanie 13 przejść dla pieszych oraz 18 zatok autobusowych. Wybudowane zostaną też chodniki o długości około 6 km i 8-kilometrowy ciąg pieszo-rowerowy. Wykonane zostanie oświetlenie drogowe. Prace zakończą się w 2025 roku.
Nowa Wieś Ełcka - granica województwa
Aktualnie zaawansowanie inwestycji wynosi 40 proc. Wzmacniane jest podłoże, a na pierwszych odcinkach próbnych układane są warstw podbudowy i nawierzchni drogi.
Aktualnie zaawansowanie inwestycji wynosi 40 proc. Wzmacniane jest podłoże, a na pierwszych odcinkach próbnych układane są warstw podbudowy i nawierzchni drogi.
W Prostkach trwa przebudowa infrastruktury podziemnej i budowa kanalizacji deszczowej, a w pobliżu tej miejscowości zakończono przebudowę i oddano do ruchu prawą część mostu.
Przebudowanych zostanie 16 skrzyżowań, powstaną chodniki o długości 11 km, ciąg pieszo-rowerowy o długości ponad 2,5 km oraz 10 zatok autobusowych. Koniec prac przewidujemy w grudniu 2025 roku.
Nowa DK63 na odcinku Borki - Jeże
Zaawansowanie prac wynosi 21 proc. Obecnie trwają roboty ziemne, wymiana gruntów, stabilizacja podłoża oraz układania mieszanki MCE z wykorzystaniem materiału pozyskanego ze starej nawierzchni. Zakończenie prac planowane jest na IV kwartał 2025 roku.
Zaawansowanie prac wynosi 21 proc. Obecnie trwają roboty ziemne, wymiana gruntów, stabilizacja podłoża oraz układania mieszanki MCE z wykorzystaniem materiału pozyskanego ze starej nawierzchni. Zakończenie prac planowane jest na IV kwartał 2025 roku.
Inwestycja obejmuje wykonanie nowej jezdni o szerokości 7 m i o dopuszczalnym nacisku 11,5 t/oś, korektę łuków pionowych i poziomych, budowę i przebudowę przepustów oraz przebudowę obiektu mostowego na przepust. Zostaną także przebudowane istniejące skrzyżowania. W ramach inwestycji powstanie również 12 zatok autobusowych z dojściami dla pieszych, chodnik w miejscowości Jeże oraz oświetlenie drogowe. Wykonane zostanie odwodnienie drogi oraz przebudowa istniejących zjazdów. Wybudowane będą stanowiska do kontroli i ważenia pojazdów dla Inspekcji Transportu Drogowego.
Obwodnica Gąsek
W sierpniu tego roku uzyskano decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Gąsek. 2 września przekazano wykonawcy teren budowy. Roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w II kwartale 2027 roku. Powstanie jednojezdniowa droga klasy GP o długości 3 km i nośności 11,5 t/oś. Zbudujemy dwa wiadukty oraz przejście dla zwierząt średnich. Wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie obsługujące teren przyległy do obwodnicy, a drogi publiczne kolidujące z inwestycją będą przebudowane. Powstaną chodniki i elementy ciągów pieszo-rowerowych przy rondach, wybudowane zostaną skrzyżowania i oświetlenie drogowe.
W sierpniu tego roku uzyskano decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Gąsek. 2 września przekazano wykonawcy teren budowy. Roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w II kwartale 2027 roku. Powstanie jednojezdniowa droga klasy GP o długości 3 km i nośności 11,5 t/oś. Zbudujemy dwa wiadukty oraz przejście dla zwierząt średnich. Wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie obsługujące teren przyległy do obwodnicy, a drogi publiczne kolidujące z inwestycją będą przebudowane. Powstaną chodniki i elementy ciągów pieszo-rowerowych przy rondach, wybudowane zostaną skrzyżowania i oświetlenie drogowe.
Podstawowym celem budowy obwodnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości. Jest to jedno z ostatnich tzw. wąskich gardeł na DK65, która stanowi popularny szlak komunikacyjny Warmii i Mazur oraz prowadzi do granicy państwa.
Budowa obwodnicy Gąsek jest jednym z pięciu zadań z rządowego Programu budowy 100 obwodnic w woj. warmińsko-mazurskim. Do tego dochodzą obwodnice Olsztyna i Dywit, Pisza, Smolajn oraz Szczytna. Obwodnica Smolajn została oddana do użytku w sierpniu 2022 r., natomiast dla pozostałych czterech zadań przygotowujemy jeszcze dokumentację projektową. Prowadzimy również prace przygotowawcze dla obwodnicy Dobrego Miasta, która znajduje się na liście rezerwowej Programu.
Długość dróg w województwie warmińsko-mazurskim, na których obecnie prowadzone są prace to łącznie 62 km. Wartość tych prac to blisko 817 mln zł.
ga
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez