Mikołaj Kopernik 2.0: polsko-niemiecka wymiana w sercu Olsztyna

2024-10-12 13:00:00(ost. akt: 2024-10-11 14:21:23)

Autor zdjęcia: archiwum prywatne

Uczniowie z Niemiec przyjechali do Polski, by wspólnie z młodzieżą z II Liceum Ogólnokształcącego w Olsztynie zrealizować międzynarodowy projekt pod hasłem „Mikołaj Kopernik 2.0”. Podczas tygodniowego pobytu młodzi ludzie zgłębiali życie Kopernika, rozwijali umiejętności językowe i burzyli stereotypy. Jak podkreślają uczestnicy, takie projekty to nie tylko nauka, ale też niezapomniane wspomnienia, nowe przyjaźnie i odkrywanie kulturowej różnorodności.
Uczniowie z Niemiec przyjechali do Polski, by wraz z młodzieżą z II Liceum Ogólnokształcącego im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego w Olsztynie zrealizować kolejny już projekt łączący te dwa kraje.

— Nasza wieloletnia współpraca do okresu pandemii odbywała się na zasadzie wymiany uczniowskiej z gimnazjum żeńskim w Offenburgu. Jednak zmieniona rzeczywistość nakłoniła nas do współdziałania w nieco innej formie. Jest to nasz drugi wspólny projekt seminaryjny — mówi Krzysztof Wiśniewski, dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego w Olsztynie. I dodaje: — W 2023 roku obchodziliśmy 550. rocznicę urodzin Mikołaja Kopernika. Postanowiliśmy więc realizować tematykę projektu w oparciu o postać słynnego astronoma.

W ubiegłym roku młodzież z Olsztyna zawitała do niemieckiej szkoły, a w tym roku Niemcy odwiedzili Polaków. Łącznie 30 uczniów wspólnie zrealizowało projekt pod hasłem „Mikołaj Kopernik 2.0”.

— Chcieliśmy bliżej przyjrzeć się życiu i działalności osoby, która była obywatelem Polski, ale również świata, osoby, która wiele wniosła do wspólnego dorobku i zmieniła postrzeganie rzeczywistości. Poza tym postać Mikołaja Kopernika jest również bezspornie łączącym elementem, który pozwala budować, a nie dzielić — mówi dyrektor II LO.

Współpraca opierała się głównie na komunikacji w języku angielskim, choć młodzież równie często porozumiewała się zarówno po polsku, jak i niemiecku.

— Wymiana z Niemcami rozwija umiejętności językowe i pozwala poznać tamtejszą kulturę. Uczy samodzielności i zwiększa pewność siebie. Daje szansę na nowe, międzynarodowe znajomości. Pozwala też zrozumieć różnicę w edukacji i codziennym życiu. Jako uczeń biorący udział w takim wydarzeniu jestem w stanie polecić każdej chętnej osobie wykorzystanie takiej szansy. Projekt ten pozwala na naukę przez nowe doświadczenia i dostarcza masę dobrych wspomnień — mówi Maja Kwade z olsztyńskiego liceum.

— Wymiana z niemieckimi partnerkami dała nam wiele korzyści, zarówno na poziomie edukacyjnym, jak i kulturowym. Dzięki wspólnym rozmowom mieliśmy okazję dowiedzieć się, jak wygląda ich program w szkole, system nauczania, oceniania, jakie mają zainteresowania, co lubią robić w wolnym czasie. Rozwinęliśmy umiejętności językowe. Dużo dowiedzieliśmy się na temat życia Mikołaja Kopernika oraz jego wielkich odkryć. Praca nad projektem umożliwiła nam również nawiązanie trwałych relacji z koleżankami z Niemiec. Tego rodzaju współpraca nie tylko wzbogaca nasze umiejętności, ale także przyczynia się do lepszego zrozumienia kulturowej i społecznej różnorodności — dodaje Marcelina Orzechowska z trzeciej klasy II LO.

Jak relacjonuje dyrektor, projekt był okazją do wymiany doświadczeń, obserwacji, do burzenia negatywnych stereotypów, do wspólnego spędzania czasu, poznawania Polski i Niemiec przez pryzmat podróżowania z kimś, kto dany kraj zna lepiej.

— Podczas wymiany najbardziej podobało mi się Stare Miasto w Olsztynie oraz… szkoła — mówi Isabel Schilli, uczennica z Niemiec.

— Udział w lekcjach w szkole był bardzo interesujący, ponieważ można było zobaczyć sposób, w jaki prowadzone są zajęcia w Polsce. Fajnie było porozmawiać z polskimi rówieśnikami. Podobało mi się również w obserwatorium astronomicznym. Dowiedzieliśmy się wielu nowych rzeczy o Mikołaju Koperniku i jego wynalazkach — dodaje Florine Mussler, niemiecka uczennica.

Tegoroczny projekt rozpoczął się w poniedziałek, 23 września, w Gdańsku.

— Mieliśmy okazję rozpocząć naszą integrację od miasta, które jest kosmopolityczne i ma bogatą historię. Dodatkowo był to moment pozwalający na nowo odświeżyć znajomości, które nawiązaliśmy w ubiegłym roku, lub rozpocząć nowe — mówi dyrektor II LO. I dodaje: — W Olsztynie czas spędzaliśmy od 24 września aż do piątku, 27 września. Następnie grupa zwiedziła kolejne miasto związane z Kopernikiem, czyli Toruń.

Uczniowie realizowali również zadania projektowe, które zwieńczone zostały prezentacją.

Warto wspomnieć, że w trakcie trwania projektu młodzież była zakwaterowana w jednym obiekcie, w związku z czym oprócz tego, że współpracowała w szkole, mogła również dzielić czas i integrować się poza lekcjami.

— Mimo różnych języków komunikacja przebiegła bardzo dobrze. Wspólne zainteresowania czy muzyka pomagają, aby takie doświadczenia stały się wyjątkowe. Kulminacyjnym punktem podczas wymiany była integracyjna impreza. Wszyscy brali udział w tradycyjnym tańcu, belgijce. Zwłaszcza w dzisiejszych czasach jest ważne, aby pokazać otwartość i żyć nią, bez względu na to, skąd ktoś pochodzi — mówi Miriam Link, nauczycielka z Niemiec, koordynatorka wymiany z partnerskiej szkoły.

Projekt finansowany był wspólnie z Fundacją Dietrichów oraz Polsko-Niemiecką Współpracą Młodzieży.

AG