Ocalić od zapomnienia: Lidzbarczanie, mistrzowie sportu motorowego – Janusz Patyczek

2024-09-30 11:16:31(ost. akt: 2024-10-04 08:29:13)

Autor zdjęcia: SK

Lidzbark Warmiński, choć na co dzień wydaje się spokojnym zakątkiem, ma swoje wyjątkowe miejsce w historii polskiego sportu motorowego. Ta niezwykle emocjonująca dyscyplina zaczęła rozwijać się w Lidzbarku już w latach 50. XX wieku, przynosząc miastu wiele chwały oraz niezapomniane sportowe emocje.
Rok 1956 był momentem przełomowym – powstał wówczas Warmiński Klub Motorowy, który funkcjonował w ramach Ligi Przyjaciół Żołnierza. Od momentu założenia klubu, miasto stało się ośrodkiem sportu motorowego, a rywalizacja w takich konkurencjach jak MotoCross, rajdy terenowe czy wyścigi uliczne nabierała coraz większego znaczenia. Zawody te przyciągały tłumy kibiców nie tylko z Lidzbarka, ale również z całego regionu. Mieszkańcy miasta masowo wychodzili na ulice, by dopingować swoich lokalnych bohaterów, a podczas zawodów Lidzbark dosłownie pustoszał. Sport motorowy w tamtym okresie był czymś więcej niż tylko formą rozrywki – był sposobem na budowanie tożsamości i dumy lokalnej społeczności.

Jednym z najwybitniejszych zawodników tamtego czasu był bez wątpienia Janusz Patyczek, człowiek, który na stałe zapisał się w historii polskiego motocrossu. Patyczek, już w początkach swojej kariery, dał się poznać jako niezwykle utalentowany i wszechstronny sportowiec. W ciągu zaledwie siedmiu lat startów w lidzbarskim klubie zdołał osiągnąć imponujące wyniki. Wielokrotnie zdobywał tytuł mistrza Okręgu i Strefy Północnej w rajdach terenowych oraz w motocrossie, co uczyniło go jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci w tej dyscyplinie w regionie. Jego talent szybko został dostrzeżony poza Lidzbarkiem – Patyczek zaczął reprezentować województwo warmińsko-mazurskie w prestiżowych meczach motocrossowych, w których rywalizowały ekipy z Gdańska, Bydgoszczy, Koszalina oraz Olsztyna.

Jednak to nie były jedyne sukcesy tego utalentowanego zawodnika. Patyczek zdobył również tytuł wicemistrza Polski w wyścigach ulicznych, co jeszcze bardziej podkreślało jego wszechstronność i umiejętności adaptacji do różnych form rywalizacji motorowej. W 1963 roku, po zakończeniu swojej kariery w Lidzbarku, rozpoczął reprezentowanie klubu Czerwone Berety Wawel Kraków, którego siedziba znajdowała się w Ostródzie. To właśnie w tym okresie Janusz Patyczek osiągnął swoje największe sukcesy sportowe. W jego dorobku znalazły się tytuły mistrza Polski w różnych klasach motocykli: 250 cm³, 350 cm³, 500 cm³ oraz w klasie bezlitrażowej, znanej dzisiaj jako klasa OPEN. Zdobył aż siedem tytułów wicemistrza kraju, co czyni go jednym z najbardziej utytułowanych zawodników w historii polskiego motocrossu.


Osiągnięcia Patyczka nie ograniczały się jednak tylko do krajowych zawodów. Wielokrotnie reprezentował Polskę na arenie międzynarodowej, biorąc udział w Motocrossowych Mistrzostwach Świata. Jego wkład w rozwój tego sportu został doceniony także przez wojsko – czterokrotnie triumfował w Mistrzostwach Wojska Polskiego, co świadczyło o jego niezwykłej determinacji i wysokim poziomie przygotowania fizycznego.

Oprócz kariery zawodniczej, Janusz Patyczek pełnił również funkcję trenera kadry narodowej motocrossowców, dzieląc się swoim doświadczeniem i wiedzą z młodszymi pokoleniami sportowców. Za swoje zasługi w dziedzinie sportu został dwukrotnie wyróżniony medalem „Zasłużony Mistrz Sportu”, co stanowiło ukoronowanie jego wieloletniej kariery i oddania pasji.

Dziś, kiedy sport motorowy w Polsce rozwija się na różnych płaszczyznach, warto przypominać o takich postaciach jak Janusz Patyczek oraz o roli, jaką Lidzbark Warmiński odegrał w historii tej dyscypliny. Zawodnicy z tego niewielkiego miasta zdołali odnieść sukcesy, które na trwałe zapisały się w annałach polskiego sportu, a ich osiągnięcia pozostają inspiracją dla kolejnych pokoleń. Ocalić ich od zapomnienia to nasz obowiązek, by pamięć o ich triumfach i trudach przetrwała na zawsze.

Sylwester Kasprowicz