Olsztynianie czekali na to wiele lat. Tunel na Zatorze otwarty [ZDJĘCIA]

2024-09-25 11:27:00(ost. akt: 2024-09-25 14:59:12)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Już nie naokoło wiaduktem na ul. Limanowskiego, ale bezpośrednio nowym przejściem pod torami – tak mieszkańcy Zatorza będą mogli dostać się do pociągów na stacji Olsztyn Główny.
Olsztynianie ze zniecierpliwieniem czekali na oddanie do użytku nowej części przejścia pod torami, które wydłużyliśmy przy okazji modernizacji całej stacji Olsztyn Główny. Dłuższy o ok. 100 metrów obiekt z wejściem na ul. Marii Zientary-Malewskiej od 25 września znacząco skróci czas dojścia do peronów z północnych osiedli oraz zapewni pieszym szybką i bezpieczną drogę na drugą stronę miasta, również do autobusów i tramwajów.

— Pozyskaliśmy wszelkie niezbędne pozwolenia, dzięki którym przejście podziemne może już w całości służyć podróżnym i mieszkańcom. To kolejny element kończącej się inwestycji PLK SA w Olsztynie — mówi Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Fot. Zbigniew Woźniak

Nowe przejście podziemne ma 140 metrów długości. Obiekt jest szerszy oraz wyższy. Ściany zostały pokryte granitowymi płytami, dzięki czemu w żaden sposób obiekt nie przypomina olsztynianom znanego wcześniej starego przejścia. Zamontowaliśmy schody ruchome prowadzące na perony. Ułatwieniem są także windy. Jedno z urządzeń zapewni osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się dostęp także od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej.

— Przy wejściach na perony zamontowaliśmy wyświetlacze, dzięki którym podróżni od razu zyskają informacje o najbliższym odjeździe pociągu. W obiekcie znajdzie się także monitoring, co dodatkowo pozwoli zadbać o wyższy poziom bezpieczeństwa. W ramach inwestycji powstało ponadto nowe odwodnienie, które zapobiegnie gromadzeniu się wody w przejściu — tłumaczy Janduła.

Fot. Zbigniew Woźniak

Wraz z oddaniem kolejnej części przejścia podziemnego – tuż pod budynkiem dworca – powstanie szybkie połączenie do znajdującego się nieopodal węzła przesiadkowego z przystankami komunikacji miejskiej linii tramwajowych i autobusowych. Do czasu zakończenia inwestycji dworcowej obsługa podróżnych od strony pl. Konstytucji Trzeciego Maja i tymczasowego dworca odbywa się drogą wytyczoną przez peron nr 1.

Przebudowa całej stacji Olsztyn Główny to nie tylko dłuższe przejście podziemne.

— Zmodernizowaliśmy cztery perony, które wyposażyliśmy w nowe ławki, gabloty informacyjne, wyświetlacze i nagłośnienie. Zabytkowa stalowa wiata została zrewitalizowana i zyskała odnowione deskowanie. Wymieniliśmy łącznie 28 km torów i 116 rozjazdów wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i siecią trakcyjną. Modernizację przeszła nie tylko część pasażerska, ale również towarowa część stacji. W ramach inwestycji w Olsztynie powstała nowa nastawnia z nowoczesnymi komputerowymi urządzeniami. Dyżurni ruchu nadzorują z niej przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych na stacji oraz pobliskich szlakach — mówi rzecznik PKP.

Fot. Zbigniew Woźniak

Kiedy będzie dworzec?
Wkrótce też gotowy będzie nowy dworzec kolejowy. Planowany termin zakończenia prac budowlanych to III kwartał tego roku, ale — jak powiedział Michał Stliger, rzecznik prasowy PKP S.A. — otwarcie dworca dla pasażerów planowane jest po przeprowadzeniu odbiorów technicznych i uzyskaniu niezbędnych zgód administracyjnych, czyli w IV kwartale tego roku.

Przypomnijmy, że dworzec ma trzy kondygnacje: jedną podziemną i dwie nadziemne. Będzie połączony z peronem 1. W podziemiu będą kasy, toalety, a na parterze hol z poczekalnią. Piętro zostało przeznaczone na biura. W budynku dworca zapewnione zostały lokale dla kolejowych spółek i organizacji, takich jak Straż Ochrony Kolei, WARS, PKP Polskie Linie Kolejowe, TK Telekom, PKP Intercity i POLREGIO. Na przełomie sierpnia i września kolejarze planują rozstrzygnąć przetarg na najem przez podmioty komercyjne dwóch lokali gastronomiczno-handlowych oraz czterech pomieszczeń handlowo-usługowych, a także miejsc na skrytki bagażowe oraz automaty z napojami i przekąskami.
Teren przed dworcem też zostanie zagospodarowany. Będzie parking i wiata rowerowa. Będzie też przestrzeń zielona, ławki, iluminacja.