120 ton tradycyjnych papierowych wniosków? Nie tym razem
2024-09-15 09:00:00(ost. akt: 2024-09-13 15:02:30)
Już około 1 mld złotych oszczędności dla budżetu państwa dało przeniesienie do ZUS obsługi świadczeń dla rodzin. Wprowadzenie elektronicznych wniosków ograniczyło również zanieczyszczenie środowiska. Rodzice i opiekunowie nie musieli drukować ok. 120 ton tradycyjnych papierowych wniosków.
Obecnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych obsługuje programy dla rodzin: 800 plus, Dobry Start, Rodzinny Kapitał Opiekuńczy, dofinansowanie żłobkowe, a od października - Aktywny Rodzic. Klienci składają wnioski o świadczenia tylko drogą elektroniczną, co nie tylko przyśpiesza ich obsługę, ale także jest tańsze dla państwa.
— Od początku 2022 roku realne oszczędności dla budżetu państwa wynikające z automatyzacji procesu obsługi wniosków przekroczyły już 1 mld zł. Z naszych szacunków wynika, że w przypadku świadczenia 300 plus koszt obsługi jednego wniosku spadł z 10 zł do 30 gr. — mówi Mariusz Jedynak, wiceprezes ZUS. — W przypadku programu 500 plus roczny koszt obsługi jednego wniosku spadł z 51 zł do 6 zł. Oznacza to, że w kilkuletniej perspektywie planowane oszczędną sięgają kilku miliardów złotych — dodaje wiceprezes.
Zwraca uwagę, że przeniesienie obsługi wniosków ograniczyło zanieczyszczenie środowiska.
— Szacujemy, że dzięki elektronizacji niepotrzebne było drukowanie około 120 ton papierowych wniosków. Z każdym miesiącem oszczędności będą większe — podkreśla Jedynak.
— Elektronizację procesu wnioskowania chwalą również rodzice i opiekunowie. Wniosek np. o 300-złotowe dofinansowanie do wyprawki szkolnej mogą oni złożyć w dowolnej chwili. Obserwujemy, że niektórzy rodzice decydują się na taki krok np. około północy, bo wtedy mają na to czas. Nowoczesne narzędzia dają ogromne możliwości. Pozwalają na to, że w niektórych sprawach ZUS jest dostępny przez całą dobę — wskazuje wiceprezes.
— Wnioski o świadczenia rodzinne można składać wyłącznie elektronicznie przez portal Emp@tia, bankowość elektroniczną, Platformę Usług Elektronicznych ZUS (eZUS), a także za pośrednictwem bezpłatnej aplikacji mobilnej mZUS. W platformie ZUS oraz aplikacji mZUS można również sprawdzić szczegóły złożonych wniosków, informacje o przyznaniu świadczeń, terminy ich wypłat i wysokość. Gdy rozpatrzenie wniosku wymaga dodatkowych wyjaśnień od rodziców, to ZUS kontaktuje się z nimi także za pomocą PUE. To przyspiesza obsługę spraw i dodatkowo ogranicza zużycie papieru — mówi Anna Grabowska, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie warmińsko-mazurskim
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez