Tunelem na Zatorze już we wrześniu

2024-09-08 09:00:41(ost. akt: 2024-09-06 14:29:42)
Wejście do tunelu od strony Zatorza

Wejście do tunelu od strony Zatorza

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Kolejarze podali nowy termin otwarcia tunelu z olsztyńskiego dworca kolejowego na Zatorze. Teraz zakładają, że przejście podziemne zostanie udostępnione podróżnym we wrześniu. Trwa bowiem jeszcze procedura uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie tunelu.
Budowa dworca kolejowego w Olsztynie zbliża się ku końcowi, podobnie modernizacja stacji Olsztyn Główny, która zgodnie z kontraktem ma zakończyć się do 20 września. Za tą drugą inwestycją kryje się nie tylko wymiana torów, rozjazdów czy nowa nastawnia, skąd komputerowo już jest prowadzony ruch na olsztyńskiej stacji, ale też nowe, wyższe perony, co ułatwia wsiadanie do pociągu. A także nowy 140-metrowy tunel, który połączy dworzec z osiedlem Zatorzem. Kiedy otwarcie tunelu? Tu musimy jeszcze trochę poczekać, choć wcześniej kolejarze nie wykluczali, że stanie się to jeszcze pod koniec sierpnia, ale nastąpiło opóźnienie

Dlaczego?

— Czekamy na pozwolenie od Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Jak tylko otrzymamy zgodę na użytkowanie, tunel zostanie udostępniony podróżnym. Szacujemy, że może to być w pierwszej połowie września — mówi Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. — Przed nami jeszcze drobne prace wykończeniowe i oczywiście otwarcie tunelu.

W związku z tym, że trwa jeszcze procedura uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie obiektu nieczynne są też windy czy schody ruchome. Ruszą jak będzie już pozwolenie.

Tunel w remoncie

Tunel łączący Zatorze z dworcem był marzeniem olsztynian od wielu lat. Pytanie tylko, czy wkrótce nie będzie wyglądał, jak chociażby niszczone przez graficiarzy przejście podziemne łączące Śródmieście z aleją Wojska Polskiego? Właśnie zaczął remont tego przejścia, które na czas prac będzie zamknięte. Jak powiedział Martyn Janduła prace powinny w tym przypadku potrwać maksymalnie do połowy października. Obejmą naprawę izolacji nad tunelem, usunięcie pęknięć w tynku i malowanie ścian.

— Koszt prac to niecałe 400 tys. zł — dodaje wi Martyn Janduła, przypominając, że w trakcie modernizacji stacji Olsztyn Główny wymieniono nad tunelem tory. — I teraz musimy naprawić niektóre elementy konstrukcji tego ponad stuletniego obiektu.

Czy nowe przejście na Zatorze oprze się chuliganom, którzy systematycznie dewastują tunel przy 1 Maja, dlatego wygląda tak jak wygląda? Tego oczywiście nie da się wykluczyć w stu procentach, ale tunel z dworca na Zatorze jest monitorowany. Znajduje się pod okiem 20 kamer, a obraz z nich będzie widoczny w uruchomionej nowej nastawni. W razie potrzeby dyżurny ruchu będzie mógł zaalarmować odpowiednie służby mundurowe. Warto dodać, że kamery są też w windach.

Kiedy będzie dworzec?

Co do samego dworca kolejowego, który swoim wyglądem już przyciąga wzrok, to ma być niebawem gotowy. Planowany termin zakończenia prac budowlanych to III kwartał tego roku, ale — jak powiedział nam Michał Stliger, rzecznik prasowy PKP S.A. — otwarcie dworca dla pasażerów planowane jest po przeprowadzeniu odbiorów technicznych i uzyskaniu niezbędnych zgód administracyjnych, czyli w IV kwartale tego roku.

Przypomnijmy, że dworzec , którego koszty budowy wyniesie ok. 90 mln zł, ma trzy kondygnacje: jedną podziemną i dwie nadziemne. Jest połączony z peronem 1. W podziemiu będą kasy, toalety, a na parterze hol z poczekalnią. Piętro zostało przeznaczone na biura. Teren przed dworcem też zostanie zagospodarowany. Będzie parking i wiata rowerowa. Będzie też przestrzeń zielona, ławki, iluminacja.
Szkopuł w tym, że za miedzą będzie po staremu. Dalej będzie stał budynek byłego dworca autobusowego, który od miesięcy jest nieczynny, jak też zamknięty na klucz wieżowiec. To zdecydowanie psuje obraz tej części miasta.

Andrzej Mielnicki