Zaskakujący pomysł na działkę w ważnym miejscu w Olsztynie
2024-08-03 16:00:00(ost. akt: 2024-08-02 13:38:54)
Po kilku latach od nabycia działki przy zbiegu al. Piłsudskiego i Leonharda zostanie ona zabudowana. Wiadomo, co tam powstanie.
Nieruchomość znajdująca się przy zbiegu al. Piłsudskiego i ul. Leonharda jest bardzo duża, ma ponad 13 tys. metrów kwadratowych. Przez lata należała do miasta. To bardzo charakterystyczne miejsce. Swoje namioty rozstawiały tam m.in. cyrki przyjeżdżające do Olsztyna. W 2018 roku ratusz wystawił ją na sprzedaż. To była jedna z rekordowych transakcji w historii gospodarowania gruntami gminnymi.
Poszła pod młotek za 7,2 mln zł. Właścicielem nieruchomości został Cezal, który w pobliżu ma swój biurowiec i wynajmuje w nim pomieszczenia prywatnym firmom. Zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego podstawowe przeznaczenie tego terenu to usługi. Uzupełnieniem może być handel, ochrona zdrowia, rekreacja, oświata lub administracja.
Mimo zmiany właściciela we wskazanym miejscu niewiele się działo. Została wykorzystana przy okazji budowy linii tramwajowej łączącej Pieczewo ze Śródmieściem i dworcem głównym PKP. Składowano na niej ogromne hałdy ziemi. Teraz sytuacja się zmieniła. Właściciel nieruchomości postanowił działać i wystąpił do ratusza z wnioskiem, w którym wskazał sposób, w jaki chce ją zagospodarować. Władze Olsztyna przychyliły się do tego.
– Wyrażono zgodę na wydanie decyzji zatwierdzającej projekt architektoniczno-budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę obejmujące: budowę budynku otwartego garażu wielopoziomowego, przy ul. Piłsudskiego w Olsztynie – czytamy w decyzji prezydenta Olsztyna Roberta Szewczyka.
Jaki będzie to obiekt?
– Pozwolenie jest wydane na garaż o sześciu kondygnacjach nadziemnych, w którym zaprojektowano 247 miejsc postojowych – informuje Patryk Pulikowski, rzecznik Urzędu Miasta Olsztyna.
– Pozwolenie jest wydane na garaż o sześciu kondygnacjach nadziemnych, w którym zaprojektowano 247 miejsc postojowych – informuje Patryk Pulikowski, rzecznik Urzędu Miasta Olsztyna.
Skąd wziął się pomysł takiego zagospodarowania nieruchomości? O to zapytaliśmy jej właściciela.
– Pomysł na budowę takiego obiektu pochodzi z założeń koncepcyjnych spółki – odpowiada Marcin Serej, administrator Cezalu i zapowiada termin rozpoczęcia inwestycji: – Rozpoczęcie budowy planowane jest w 2025 roku.
Podobny garaż wielopoziomowy znajduje się przy ul. Barcza na Nagórkach.
Samo miasto ma w swoich planach budowę wielopoziomowego parkingu. Ten ma znaleźć się w okolicach Wysokiej Bramy. Koncepcja podziemnego parkingu na 90, 170 lub 250 pojazdów – w zależności od przyjętej wersji – powstała przy okazji architektonicznego konkursu na zagospodarowanie terenu tych okolic. Wizja jest bardzo atrakcyjna, ale jej realizacja może potrwać kilka lat. Budowa podziemnego obiektu będzie też droga.
Samo miasto ma w swoich planach budowę wielopoziomowego parkingu. Ten ma znaleźć się w okolicach Wysokiej Bramy. Koncepcja podziemnego parkingu na 90, 170 lub 250 pojazdów – w zależności od przyjętej wersji – powstała przy okazji architektonicznego konkursu na zagospodarowanie terenu tych okolic. Wizja jest bardzo atrakcyjna, ale jej realizacja może potrwać kilka lat. Budowa podziemnego obiektu będzie też droga.
Wcześniej władze Olsztyna zamierzają uporządkować parking znajdujący się przy ul. Nowowiejskiego. Popularny darmowy parking, przyciągający licznych kierowców odwiedzających centrum Olsztyna, nie tylko prezentuje się nieestetycznie. W grę wchodzi tymczasowe rozwiązanie do czasu wykonania docelowej inwestycji. Jest obłożone poważnymi obostrzeniami ze względu na warunki konserwatorskie. Wynika z nich, że nawierzchnia musi być wykonana z materiałów naturalnych, np. z kamienia. Niedopuszczalne byłoby natomiast zastosowanie kostki betonowej. Olsztyńscy drogowcy robili przymiarki, z których wynika, że ze względu na konieczność zastosowania materiałów naturalnych koszt będzie bardzo wysoki – może przekroczyć nawet milion złotych. Nie można też zapominać, że przed rozpoczęciem robót trzeba będzie koniecznie wykonać pełne, określone przez WKZ badania archeologiczne. Niestety, doszło do falstartu. Zarząd Dróg Zieleni i Transportu rozpisał już przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz kosztorysów inwestorskich.
– W przetargu nie wpłynęła żadna oferta – przypomina Michał Koronowski, rzecznik Zarządu Dróg Zieleni i Transportu.
Grzegorz Szydłowski
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez