Wielkie inwestycje w Olsztynie i znaki zapytania
2024-08-04 16:00:00(ost. akt: 2024-08-02 13:43:41)
Władze Olsztyna przygotowują się do realizacji kilku wielkich inwestycji. Potencjalni wykonawcy zgłaszają jednak liczne pytania.
Olsztyn, a właściwie jego władze szykują się do inwestycji, które w zdecydowany sposób mają poprawić jakość życia w stolicy Warmii i Mazur. To na pewno zakup nowych tramwajów, przebudowa stadionu leśnego oraz zagospodarowanie terenów przemysłowych we wschodniej części miasta. W tym ostatnim przypadku wiąże się to z budową nowego połączenia komunikacyjnego dzielnicy przemysłowej w okolicach ul. Lubelskiej z dzielnicami leżącymi za torami kolejowymi. Ratusz rozpisał już przetargi na ich realizację. Termin składania ofert mija w sierpniu.
Odwołanie do KIO
Potencjalni wykonawcy już dziś zgłaszają jednak liczne zapytania do specyfikacji przetargowych.
Potencjalni wykonawcy już dziś zgłaszają jednak liczne zapytania do specyfikacji przetargowych.
W tym momencie pasażerów pięciu linii wozi 27 składów tramwajów. Poza Tramino to 12 sztuk tureckiej Panoramy. Jednak rosnąca popularność tego środka transportu wymaga uzupełnienia taboru.
– Zdarza się, że w godzinach szczytu konieczne jest wysyłanie na trasę zdublowanych składów – przyznaje prezes MPK w Olsztynie Jerzy Roman. – To oraz konieczność posiadania odpowiedniej rezerwy powoduje, że powiększenie floty jest niezbędne. Dzięki temu będziemy mogli zapewnić sprawne i bezpieczne funkcjonowanie tramwajowych linii.
Ogłoszony przetarg dotyczy zakupu sześciu nowych tramwajów. Jako opcja możliwe jest kupno dodatkowych ośmiu składów, jednak nie mniej niż dwóch przy skorzystaniu z tego rozwiązania.
Pojazdy mają mieścić nie mniej niż 200 pasażerów, mieć szerokość 2,5 metra i długość między 29 a 33 metrami. Mają być wyposażone m.in. w wyświetlacze LCD, biletomat mobilny, kasowniki, hot spot Wi-Fi czy system zliczania pasażerów.
Pojawiły się jednak komplikacje. Część potencjalnych wykonawców zgłosiło swoje pytania, kwestionując niektóre zapisy specyfikacji przetargowej, inni poszli dalej i zaskarżyli je w Krajowej Izbie Odwoławczej.
Pojawiły się jednak komplikacje. Część potencjalnych wykonawców zgłosiło swoje pytania, kwestionując niektóre zapisy specyfikacji przetargowej, inni poszli dalej i zaskarżyli je w Krajowej Izbie Odwoławczej.
Jednym ze spornych punktów jest stwierdzenie, że o zamówienie mogą ubiegać się firmy, które wykażą, że w ostatnich dziesięciu latach „dokonały naprawy głównej co najmniej dwudziestu tramwajów dopuszczonych do ruchu z pasażerami na terenie Unii Europejskiej”. Skargę poparli inni producenci. Na szczęście sprawa znalazła swój szczęśliwy finał.
– Odwołanie złożone do KIO zostało wycofane – informuje Patryk Pulikowski, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Olsztynie.
Przebudowa stadionu
Kolejna duża inwestycja planowana w Olsztynie to przebudowa stadionu miejskiego przy al. Piłsudskiego. Jego stan techniczny pozostawia wiele do życzenia, a władze Olsztyna próbują ratować sytuację doraźnymi inwestycjami.
Dotyczą one głównie murawy oraz trybuny głównej. W pierwszym przypadku urządzono sztuczną murawę i zamontowano nowe oświetlenie. W drugim wymieniono m.in. krzesełka. Bezpańska pozostała za to trybuna wschodnia znajdująca się od strony ul. Leonharda. To się jednak zmieni.
Kolejna duża inwestycja planowana w Olsztynie to przebudowa stadionu miejskiego przy al. Piłsudskiego. Jego stan techniczny pozostawia wiele do życzenia, a władze Olsztyna próbują ratować sytuację doraźnymi inwestycjami.
Dotyczą one głównie murawy oraz trybuny głównej. W pierwszym przypadku urządzono sztuczną murawę i zamontowano nowe oświetlenie. W drugim wymieniono m.in. krzesełka. Bezpańska pozostała za to trybuna wschodnia znajdująca się od strony ul. Leonharda. To się jednak zmieni.
Władze Olsztyna pozyskały na jej przebudowę około 30 mln zł rządowej dotacji. Nowy stadion zaprojektowany został tak, aby spełniał normy odpowiadające kryteriom minimum „kategorii 3”, umożliwiając rozgrywanie wszystkich spotkań krajowych oraz meczów rozgrywek UEFA. Przewidziano tam także możliwość organizacji dużych imprez rozrywkowych.
Z końcem kadencji poprzedniego rządu znalazło się na ten cel 30 mln zł, co pozwoli na pierwszy etap modernizacji i wybudowanie trybuny po stronie wschodniej, przy ulicy Leonarda. Zgodnie z projektem do dyspozycji będzie 4510 miejsc, a trybuna wraz z zapleczem będzie spełniać niezbędne wymogi, pozwalające na organizację meczów piłkarskich.
W tym przypadku również potencjalni oferenci kwestionują zapisy specyfikacji przetargowej. Ich wnioski dotyczą m.in. zmiany kryteriów oceny ofert czy ujednolicenia podstaw wykluczenia z postępowania. To także prośba o zmianę warunku udziału w postępowaniu polegającą na wydłużeniu okresu, w którym wykonawcy winni wykazać się doświadczeniem przy realizacji podobnych obiektów. To wszystko spowodowało, że ratusz już teraz zdecydował się na wydłużenie terminu składania ofert. Na szczęście korekta nie jest duża.
Co z nowym tunelem?
W przypadku zagospodarowania terenów przemysłowych we wschodniej części miasta inwestycja polega na zaprojektowaniu i wybudowaniu połączenia drogowego od ulicy stanowiącej dojazd do Zakładu Gospodarki Odpadami Komunalnymi do ul. Zientary-Malewskiej z wykonaniem tunelem pod linią kolejową nr 353. Ma to na celu skomunikowanie terenów przemysłowych we wschodniej części miasta Olsztyna z dzielnicami leżącymi za torami kolejowymi.
W przypadku zagospodarowania terenów przemysłowych we wschodniej części miasta inwestycja polega na zaprojektowaniu i wybudowaniu połączenia drogowego od ulicy stanowiącej dojazd do Zakładu Gospodarki Odpadami Komunalnymi do ul. Zientary-Malewskiej z wykonaniem tunelem pod linią kolejową nr 353. Ma to na celu skomunikowanie terenów przemysłowych we wschodniej części miasta Olsztyna z dzielnicami leżącymi za torami kolejowymi.
W przypadku tego przetargu potencjalni oferenci złożyli najwięcej pytań i wniosków. Jeden z nich dotyczył m.in. zmiany terminu zakończenia inwestycji bez dokładnej daty granicznej, tylko podanej w miesiącach. Ratusz przystał na to i zamiast zapisu zakładającego realizacja zamierzania ma być zakończona 31 sierpnia 2027 roku, zmienił na to, że „Wykonawca zobowiązany jest zrealizować przedmiot zamówienia w terminie 33 miesięcy, licząc od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego”.
Olsztyn czeka na autobusy elektryczne
Władze Olsztyna szykują się do rozpisania kolejnego przetargu.
Władze Olsztyna szykują się do rozpisania kolejnego przetargu.
– Dotyczy to m.in zakupu autobusów elektrycznych – zapowiada Jerzy Roman, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Olsztynie. – W pierwszej kolejności chcemy 10 takich pojazdów o standardowej długości oraz 10 autobusów przegubowych. Wszystkie mają być zasilane bateryjnie. Przetarg na wykonanie tego zamówienie chcielibyśmy rozpisać jeszcze w lipcu. Zobaczymy, jak to wyjdzie.
A to oznacza konieczność urządzenia stacji ładowania takich autobusów. Te mają znaleźć się w sześciu lokalizacjach.
– To m.in. pętla autobusowa na Nagórkach, Dajtkach, Kortowie III i Pieczewie. Rozbudowana ma zostać także zajezdnia autobusowa przy al. Sikorskiego, która byłaby przystosowana do obsługi nowego typu pojazdów – dodaje prezes Roman.
Pieniądze na ten cel władze Olsztyna pozyskały w ramach projektu „Poprawa mobilności miejskiej – ekotransport w Olsztynie”. Budżet przedsięwzięcia to ponad 297 mln zł, z czego ponad 128 mln zł to dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. W ramach projektu planuje się także rozbudowę inteligentnego systemu transportowego (ITS), a także przebudowę lub budowę siedmiu pętli i przystanków autobusowych wraz z przebudową dojść pieszych do kluczowych przystanków komunikacji miejskiej wraz z elementami zieleni.
Pieniądze na ten cel władze Olsztyna pozyskały w ramach projektu „Poprawa mobilności miejskiej – ekotransport w Olsztynie”. Budżet przedsięwzięcia to ponad 297 mln zł, z czego ponad 128 mln zł to dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. W ramach projektu planuje się także rozbudowę inteligentnego systemu transportowego (ITS), a także przebudowę lub budowę siedmiu pętli i przystanków autobusowych wraz z przebudową dojść pieszych do kluczowych przystanków komunikacji miejskiej wraz z elementami zieleni.
Grzegorz Szydłowski
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez