Autobusy linii gminnych spod Olsztyna wjadą jeszcze dalej do miasta

2024-07-28 18:00:00(ost. akt: 2024-07-26 14:26:23)

Autor zdjęcia: archiwum UG

Autobusy linii gminnych D3, D32 i D33 dojadą do dworca głównego w Olsztynie – to gwarantuje podpisana umowa na przewozy Gminnej Komunikacji Publicznej pomiędzy Dywitami a wybranym operatorem.
Gmina Dywity od lat stawia na rozwój komunikacji i transportu publicznego. Mieszkańcy największych miejscowości, które leżą najbliżej Olsztyna, mogą korzystać z trzech linii podmiejskich: 108, 110 i 112, a w 2015 roku gmina uruchomiła także trzy linie gminne, dowozowe „D” do mniejszych miejscowości.

Autobusy z Dywit wydłużają trasy

Gmina Dywity jako pierwsza gmina wiejska w regionie Warmii i Mazur uruchomiła komunikację publiczną 1 października 2019 roku. Operator wprowadzi do obsługi dwa swoje autobusy, kolejne trzy to pojazdy wyprodukowane w Turcji, które kupiła w przetargu gmina. Tureckie autobusy zabiorą 37 pasażerów, w tym 12 na miejscach siedzących. Jest też miejsce do przewożenia co najmniej jednego wózka inwalidzkiego. Pojazdy są wyposażone w monitoring oraz klimatyzację części zarówno dla kierowcy, jak i tej pasażerskiej.

Teraz władze gminy Dywity po raz kolejny rozszerzają swoją ofertę, która staje się coraz bardziej atrakcyjna nie tylko dla jej mieszkańców. W tej sprawie podpisana została właśnie umowa z prywatnym operatorem. Z jej warunków i nowych rzeczy, które pojawiają się dla pasażerów, zadowolony jest Daniel Zadworny – wójt gminy Dywity.

– Dotychczas autobusy linii D3, D32 i D33 kończyły swój przejazd na Pętli Ogrody przy ul. Jagiellońskiej, a od września 2024 roku będą dojeżdżać do dworca głównego w Olsztynie, co ułatwi uczniom szkół średnich i mieszkańcom dojazd do stolicy regionu i dalsze podróże po niej – podkreśla Daniel Zadworny.

To będzie duże udogodnienie dla mieszkańców takich miejscowości, jak: Frączki, Gradki, sołectwo Tuławki, sołectwo Gady, sołectwo Słupy, Wadąg, ale i Podleśnej, Jesionowa, Dobrego Miasta, Jezioran, Derca czy Studzianki. Bo właśnie po tych miejscowościach kursują autobusy komunikacji gminnej, które dowiozą ich mieszkańców do Olsztyna.

Umowa na dalsze funkcjonowanie komunikacji gminnej na wszystkich liniach: D1, D2, D3, D4, D32 i D33 została podpisana na najbliższe 3 lata. Obowiązywać będzie od 1 września 2024 roku do 31 sierpnia 2027 roku. Łączny koszt realizacji tego komunikacyjnego porozumienia to ponad 8,6 mln zł.

Gminy spod Olsztyna stawiają na transport publiczny

Purda to kolejna podolsztyńska gmina, która może się pochwalić swoją komunikacją publiczną. W porozumieniu władz Olsztyna z gminą Purda uruchomiona została nowa linia autobusowa 104. Autobusy na linii 104 kursują między pętlą „Cementowa” w Olsztynie przez Klebark Mały do nowo wybudowanej pętli w Klebarku Wielkim.

Transport publiczny został uruchomiony w gminach Stawiguda i Jonkowo. Połączenia z Olsztynem uruchomił także Olsztynek i Barczewo.

Gmina Stawiguda do uruchomienia komunikacji publicznej na terenie swojej gminy przymierzała się od kilku lat. Poprzednie władze zamówiły nawet trzy autobusy, które miały obsługiwać trasę z osiedla Tęczowy Las (przy granicy z Olsztynem) przez Bartążek do Rusi. Komunikacja ruszyła pod koniec 2019 roku. Pasażerowie mają do wyboru pięć linii. Bilet normalny kosztował 3 zł, ulgowy – 1,5 zł. Dochodziły do tego jeszcze bilety okresowe: miesięczne. Normalny kosztował 80 zł, a ulgowy – 40 zł.

Władze gminy Stawiguda poszły o krok dalej i wprowadziły darmowe przejazdy. – Na sesji rady gminy, na której dyskutowane były sprawy związane z transportem publicznym, zostały zaproponowane darmowe przejazdy, którymi pierwotnie mieli być objęci uczniowie, studenci i seniorzy, dla wszystkich mieszkańców naszej gminy – przypomina Michał Kontraktowicz, wójt gminy Stawiguda. – Taką propozycję złożyli radni na sesji, a ja postanowiłem się do niej przychylić, bo to dobra propozycja, na którą możemy sobie pozwolić, biorąc pod uwagę stan finansów naszej gminy.

Powiat powołuje Związek

Organizatorem komunikacji zbiorowej wokół Olsztyna jest także powiat olsztyński. W 2020 roku uruchomione zostały pierwsze linie Powiatowej Komunikacji Zbiorowej organizowanej przez olsztyńskie starostwo i od tamtego czasu stale są one rozwijane. 1 września 2020 roku ruszyły pierwsze linie powiatowe o numerach 506, 511, 513, 550, 551. Połączyły one wiele małych miejscowości z Olsztynem. Dziś powiat jest organizatorem linii, które funkcjonują m.in. na terenie Purdy, Jezioran, Dobrego Miasta oraz Dywit, likwidując wykluczenie komunikacyjne.

Powiatowy system komunikacji zbiorowej uzupełniają autobusy komunikacji publicznej organizowanej przez poszczególne gminy. Powiatowy system komunikacji publicznej finansowany jest z trzech źródeł: dotacji z budżetu państwa w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, budżetów samorządów gminnych oraz z przychodów z biletów. Koszty organizacji i obsługi całej sieci ponosi samorząd powiatowy.

W planach jest utworzenie związku, który połączy komunikacyjne interesy wszystkich dwunastu gmin w powiecie. W grę wchodzi stworzenie Warmińskiego Związku Transportu Regionalnego, który będzie mógł ubiegać się m.in. o środki zewnętrzne na rozwój transportu publicznego w powiecie, a co za tym idzie, odciąży budżety samorządów.

– To, co zrobiliśmy w Purdzie, Dobrym Mieście, Jezioranach i Kolnie świadczy o tym, że ma to sens, i chcemy zbudować związek po to, żeby świadczyć jeszcze lepszą usługę dla mieszkańców powiatu olsztyńskiego w zakresie komunikowania się pomiędzy gminami i miastem Olsztyn – stwierdził starosta olsztyński Andrzej Abako.

Grzegorz Szydłowski