Zaglądamy do wnętrza nowego dworca kolejowego w Olsztynie. Jak idą prace? [ZDJĘCIA]

2024-07-23 14:29:18(ost. akt: 2024-07-23 14:13:05)

Autor zdjęcia: PKP

W sierpniu kolejarze udostępnią przejście podziemne łączące olsztyński dworzec kolejowy z Zatorzem. W przyszłym miesiącu powinny zakończyć się też prace przy budowie nowego dworca, ale ten będzie otwarty później.
Na otwarcie tunel łączącego Zatorze z nowym dworcem kolejowym jeszcze musimy trochę poczekać. Obecnie trwają jeszcze prace wykończeniowe i odbiory techniczne. I dopiero po ich zakończeniu będzie możliwe udostępnienie przejścia podróżnym. Wprawdzie kolejarze zapowiadali, że przejście podziemne, które ma 140 metrów długości, zostanie udostępnione na początku lipca, to stanie się to nieco później.

— Przejście podziemne na odcinku łączącym stację Olsztyn Główny z osiedlem Zatorze od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej planujemy otworzyć w sierpniu, po zakończeniu wszystkich niezbędnych procedur — poinformował Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK. Jak dodał, również w tym okresie planowane jest oddanie do użytku wind i schodów ruchomych, prowadzących z przebudowanego, 140-metrowego przejścia podziemnego na perony stacji, które ułatwią dostęp do kolei zwłaszcza podróżnym o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Fot. PKP

Wprawdzie nie ma przejścia na Zatorze, to tunelem można już dojść na wszystkie perony. Jak już pisaliśmy, przejście będzie monitorowane. W tunelu jest 20 kamer, a stały podgląd obrazu z kamer będzie miał dyżurny ruchu w nastawni. W razie potrzeby zaalarmuje służby. Kamery znajdą się również w windach.

Bezsprzecznie jednak modernizacja stacji Olsztyn Główny zbliża się ku końcowi. Są kilometry nowych torów, nowe rozjazdy. Jest też nowa nastawnia, skąd komputerowo będzie sterowany ruch na olsztyńskiej stacji, a w przyszłości też na podolsztyńskich stacjach.

Fot. PKP

— Budowa nowego budynku dworca Olsztyn Główny jest na ostatniej prostej. Obecnie na placu budowy pracuje około 100 budowlańców. Wewnątrz dworca prowadzone są prace wykończeniowe na wszystkich kondygnacjach nowego budynku. W holu dworca finalizowany jest montaż sufitu podwieszanego oraz granitowej posadzki. Natomiast na zewnątrz, zakończyliśmy prace przy konstrukcji nowej wiaty rowerowej, a także trwają prace przy zagospodarowaniu terenu, w tym np. montaż szklanych barierek — poinforował Bartłomiej Sarna z PKP S.A.

Planowany termin zakończenia prac budowlanych przy budowie nowego dworca Olsztyn Główny to sierpień bieżącego roku. Otwarcie dworca dla pasażerów nastąpi niezwłocznie po uzyskaniu niezbędnych zgód administracyjnych.

Fot. PKP

Według zapowiedzi cała modernizacja stacji, która pochłonie 441 mln zł netto, z czego 126,8 mln zł to unijne dofinansowanie, ma zakończyć się do 20 września. Być może zbiegnie się to otwarciem dla podróżnych nowego dworca kolejowego. Wprawdzie, jak zapowiedziała spółka PKP S.A., budowa obiektu ma zakończyć się w sierpniu, to otwarcie dworca dla pasażerów może nastąpić dopiero po zakończeniu odbiorów technicznych i uzyskaniu wszelkich zgód, w tym o dopuszczeniu obiektu do użytkowania. Koszt dworca to 87 mln zł brutto.

Fot. PKP

Fot. PKP

Fot. PKP

Fot. PKP


AM/AG