Olsztyn zamawia nowe tramwaje za kilkaset milionów złotych

2024-07-14 14:00:00(ost. akt: 2024-07-14 14:29:34)

Autor zdjęcia: Andrzej Sprzączak

Władze Olsztyna szukają producenta sześciu nowych tramwajów. Wartość zamówienia to kilkaset milionów złotych.
Obecny tabor tramwajowy kursujący po Olsztynie to 27 pojazdów. Ostatnie zostały wyprodukowane i dostarczone do Olsztyna w ramach kontraktu podpisanego z jedną z tureckich firm. Wszystkie obsługują pięć linii. Ostatnie dwie uruchomione pod koniec 2023 roku łączą Pieczewo ze Śródmieściem oraz dworcem PKP. Teraz ratusz ogłosił przetarg na zakup kolejnych tramwajów. W grę wchodzi dostawa sześciu takich pojazdów.

— „Przedmiotem zamówienia jest wyprodukowanie, dostarczenie, wydanie i przeniesienie przez Wykonawcę na rzecz Zamawiającego praw własności oraz objęcie serwisem gwarancyjnym fabrycznie nowych tramwajów, niskopodłogowych, wieloczłonowych” — czytamy w ratuszowym ogłoszeniu.

Pojazdy mają dać się uruchomić przy temperaturze -30°C po 48 godzinach postoju na przestrzeni otwartej. Szerokość pudła tramwaju określono na 2,5 m. Zamawiający dopuszcza nieznaczne (maksymalnie 20 mm) zwężenie pudła przy dolnej linii okien po uzasadnieniu przez producenta. Długość wozów została ustalona między 29 a 33 metry. Każdy z zamawianych tramwajów ma zabierać jednorazowo do 200 pasażerów.

— Termin składania ofert wyznaczono do 30 lipca. O wyborze producenta zadecyduje cena (50 proc.), a także kryteria jakościowe jak dodatkowa rękojmia za wady (15 proc.) oraz parametry techniczne (35 proc.) — informują ratuszowi urzędnicy odpowiedzialni za planowany zakup tramwajów.

Wykonawca będzie miał 72 miesiące na dostarczenie nowych pojazdów. Zamówienie ma zostać zrealizowane w ramach środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). W przypadku gdyby Olsztyn nie uzyskał dotacji, będzie starał się o pozyskanie środków na zakup tramwajów z programu operacyjnego Polska Wschodnia.

Wartość zamówienia jest niebagatelna, bo wynosi 210 mln zł bez podatku VAT. Dotychczas miasto planowało pozyskanie sześciu tramwajów z pomocą środków unijnych z programu operacyjnego Polska Wschodnia w ramach tzw. ekomobilności. Zmiana źródła finansowania na KPO oznacza, że miasto będzie musiało przystąpić do konkursu, którego pula na cały kraj wynosi około 850 mln zł, a biorąc pod uwagę zainteresowanie takim środkiem transportu, pozyskanie całej kwoty dofinansowania może nie być takie proste.

— Kolejna sprawa to terminy. Czas rozliczenie konkursów z KPO to 2026 rok. Z rozeznania przeprowadzonego przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wśród producentów tramwajów, ich wyprodukowanie i dostarczenie może zająć 24 miesiące. Może się okazać, że są to terminy graniczne — stwierdził radny Piotr Grzymowicz, były prezydent Olsztyna.

W 2023 roku zanotowano wzrost liczby osób przewiezionych transportem publicznym w Olsztynie. Według szacunków w autobusach miejskich i tramwajach podróżowało 39 747 869 pasażerów pomimo faktu, że przez pewien okres latem 2023 roku, w związku ze skutkami ataku hakerskiego na sieci informatyczne Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie, sprzedaż biletów i praca kontrolerów były znacząco utrudnione. W dni robocze (według stanu na grudzień 2023 roku) w szczytach komunikacyjnych na trasy wyjeżdżało 14 tramwajów. Poza godzinami szczytu było to 12 tramwajów.

Grzegorz Szydłowski