Ważne skrzyżowanie w Olsztynie do zamknięcia. Staną także tramwaje

2024-07-10 20:01:16(ost. akt: 2024-07-10 14:54:25)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Choć w ostatnich latach większość głównych, olsztyńskich ulic została wyremontowana, przebudowana lub wybudowana od nowa, nie brakuje takich, które wymagają poprawy. W związku z tym szykuje się zamknięcie jednego z najważniejszych skrzyżowań w Olsztynie: al. Sikorskiego i Tuwima.
Sprawa związana jest z funkcjonowaniem linii tramwajowej. Przypomnijmy, że pierwsza trasa została oddana do użytku pod koniec 2015 roku. Wtedy zakończono budowę odcinka łączącego ul. Kanta ze Śródmieściem oraz dworcem głównym PKP. Ma długość 7,3 km, wzdłuż niej znajduje się 14 przystanków. Na całej jej przebiegu wybudowano podwójne torowiska. Te przebiegają m.in. przez skrzyżowanie al. Sikorskiego i ul. Tuwima. Dodatkowo urządzono tam torowisko dla linii nr 3, na której tramwaje skręcają z al. Sikorskiego w ul. Tuwima i dojeżdżają do Kortowa.

Okazuje się, że po blisko 10 latach trzeba naprawić torowiska znajdujące się na tym skrzyżowaniu. Zarządca sieci, czyli Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, przygotowuje się właśnie do prac. Co jest ich powodem?

— Konieczność przeprowadzenia prac wynika z degradacji nawierzchni asfaltowej, która nie sprawdza się w rejonie torowiska. Wymaga ciągłych napraw. Dlatego wymienimy nawierzchnię na betonową — zaznacza Mariusz Makówka, rzecznik MPK Olsztyn.

Niestety, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Olsztynie ma złe wiadomości dla kierowców przejeżdżających przez skrzyżowanie al. Sikorskiego i ul. Tuwima, ale także dla pasażerów komunikacji miejskiej. Planowane prace oznaczają problemy, i to poważne.

Zmiany w komunikacji miejskiej
W związku z planowanymi pracami remontowymi na skrzyżowaniu Tuwima/Sikorskiego/Synów Pułku, od dnia 15 lipca 2024 roku na okres około miesiąca zamknięty zostanie wlot ul. Tuwima w al. Sikorskiego oraz zawieszone zostanie kursowanie linii tramwajowych nr 1, 2 i 3. W ich miejsce uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza – linie nr Z-1 i Z-2 (bez linii nr Z-3) kursujące na trasach maksymalnie zbliżonych do tramwajowej “jedynki” i “dwójki” oraz w zbliżonym rozkładzie jazdy.

Autobusowe linie zastępcze nie będą jednak obsługiwać przystanków:
– “Auchan” w kierunku Dworca Głównego/Wysokiej Bramy (najbliższy przystanek: “Galeria Warmińska”);
– “Szpital Wojewódzki” w kierunku Dworca Głównego/Wysokiej Bramy (najbliższy przystanek: “Skwer Wakara”/”Pstrowskiego-Sikorskiego”);
– “Pstrowskiego-Sikorskiego” w kierunku Kanta (najbliższy przystanek: “Szpital Wojewódzki”/”Dywizjonu 303”).


Ponadto wprowadzone zostaną zmiany w trasach linii:
– Linie nr 130, N01 – w obu kierunkach ulicami: Sikorskiego – Obrońców Tobruku – Iwaszkiewicza – Tuwima. Uwaga: w przypadku linii nr 130 i N01 zmianie ulegają rozkładowe godziny odjazdów i przyjazdów również na stałych odcinkach tras;
– Linia nr 136 – w obu kierunkach ulicami: Sikorskiego – Obrońców Tobruku – Warszawska;
– Linia nr 307 – w obu kierunkach ulicami: Sikorskiego – Obrońców Tobruku – Armii Krajowej.

W związku z tym część przystanków przy ul. Tuwima i al. Warszawskiej nie będzie obsługiwana lub będzie obsługiwana w ograniczonym zakresie.


O skali problemów, które czekają kierowców, świadczą dane Zarządu Dróg Zieleni i Transportu dotyczące liczby samochodów przejeżdżających przez te skrzyżowanie. W ciągu doby jest to około 50 tys. pojazdów.

Ze swojej strony władze Olsztyna zamierzają przeznaczyć pieniądze na planowany remont z budżetu miasta. Łącznie na potrzeby MPK przeznaczona zostanie kwota około 2,5 mln zł. Z tej puli sfinansowany zostanie remont torowisk na skrzyżowaniu al. Sikorskiego i ul. Tuwima.

Szacowany koszt planowanego remontu to około 1 mln zł.

GS/ZDZiT