GDDKiA wybrała wykonawcę rozbudowy DK16 Olsztyn–Barczewo

2024-07-04 14:16:39(ost. akt: 2024-07-04 14:45:00)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: GDDKiA Olsztyn

Już coraz bliżej rozstrzygnięcia przetargu na wyłonienie wykonawcy rozbudowy obecnej DK16 pomiędzy Olsztynem i Barczewem do ekspresowej S16. Jako najkorzystniejszą GDDKiA wybrała ofertę firmy Budimex, która realizację prac na 11,4-kilometrowym odcinku wyceniła na ponad 507 milionów złotych.
— Jeżeli nie wpłyną odwołania, to do końca wakacji, po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa UZP, podpiszemy umowę i zakończymy toczący się od 21 grudnia 2022 r. przetarg — poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie.

W czerwcu 2023 r. GDDKiA dokonało pierwszego wyboru najkorzystniejszej oferty dla tego odcinka, wskazując ofertę Budimexu. Wpłynęło jednak odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, która nakazała unieważnienie wyboru i ponowne badanie ofert z uwzględnieniem odrzuconej oferty złożonej przez konsorcjum Polimex.

— Sąd Okręgowy w Warszawie, w lutym br. oddalił skargę na wyrok KIO, w efekcie przystąpiliśmy do ponownego badania ofert. Po ponownej analizie mieliśmy wskazać ofertę konsorcjum Polimex jako najkorzystniejszą, ale w czerwcu br. konsorcjum nie zgodziło się na wybór ich oferty. W efekcie ponownie wskazaliśmy na Budimex — dodano.

W śladzie obecnej DK16 pomiędzy Olsztynem i Biskupcem, którą oddano do ruchu w 2010 roku, powstanie droga ekspresowa S16 o długości blisko 30 km.

Fot. GDDKiA Olsztyn

Realizację podzielono na dwa odcinki: Olsztyn – Barczewo i Barczewo – Biskupiec. Dla tego drugiego odcinka, o długości ponad 18 km, w czerwcu br. została podpisana umowa z wykonawcą.

Istniejąca droga zostanie dostosowana do parametrów klasy S dzięki dobudowie drugiej jezdni, jak i przebudowie konstrukcji niektórych odcinków istniejącej drogi. Wybudowane zostaną także dodatkowe jezdnie umożliwiające obsługę przyległych terenów. Powstaną nowe węzły drogowe Wójtowo oraz Łęgajny, natomiast węzły Barczewo, Kromerowo i Biskupiec zostaną dostosowane do parametrów drogi ekspresowej.

Wykonawca w maksymalnym stopniu wykorzysta destrukt asfaltowy pozyskany z rozbiórki istniejącej DK16 i ponownie wbuduje go w nową nawierzchnię, przy zachowaniu wysokich parametrów jakościowych.

Na odcinku pomiędzy Olsztynem i Barczewem zostaną wybudowane wspomniane węzły Wójtowo oraz Łęgajny, na których zostanie zastosowane samowystarczalne oświetlenie wykorzystujące odnawialne źródła energii. Rozbudowany zostanie węzeł Barczewo. Powstanie jedenaście nowych obiektów inżynierskich, a trzy przejścia podziemne dla pieszych zostaną wydłużone.

W pierwszej kolejności wykonawca opracuje dokumentację niezbędną do złożenia wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, co wraz z jej uzyskaniem potrwa ok. 17 miesięcy. Kolejne 22 miesiące, bez uwzględnienia okresów zimowych pomiędzy 16 grudnia i 15 marca, zajmie realizacja inwestycji.

Kierowcy z nowej trasy powinni skorzystać w 2028 roku.