Bedą remonty kolejnych kanałów na Mazurach

2024-07-04 05:41:17(ost. akt: 2024-07-04 05:54:45)
Śluza w Karwiku po remoncie

Śluza w Karwiku po remoncie

Autor zdjęcia: Wody Polskie

Wody Polskie podpisały porozumienie ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 na remont i rewitalizację kolejnych kanałów. Przebudowa ma się rozpocząć jeszcze w tym roku i kosztować 70 mln zł. Główne kanały na Szlaku Wielkich Jezior są już wyremontowane.
Zakres planowanej inwestycji obejmuje m.in. przebudowę kanałów Sztynorckiego (łączy jez. Dargin z jez. Sztynorckim) i Nidzkiego (łączy jez. Nidzkie ze śluzą Guzianka). W obu kanałach zostanie naprawionych po około kilometrze brzegów. Kanał Jegliński ma być udrożniony, a jego brzegi umocnione na długości 4,4 km.

Nieco więcej prac założono na kanale Niegocin-Grajewko. Tam mają zostać przełożone sieci: wodna, kanalizacyjna, energetyczna i gazowa, które obecnie kolidują z trasą kanału. Kanał ten ma być udrożniony, a jego brzegi umocnione. Naprawie mają być także poddane brzegi kanału Kisajno-Popówka.

W poprzednich latach Wody Polskie we współpracy z mazurskimi samorządami wyremontowały kanały na głównych szlakach żeglugowych Sytemu Wielkich Jezior Mazurskich. Były to między innymi kanały: Tałcki, Mioduński, Grunwaldzki, Szymoński (najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka), Łuczański, Piękna Góra, Węgorzewski. Były to pierwsze tak kompleksowe remonty tych kanałów odkąd Mazury weszły w skład państwa polskiego (przed wojną były to Prusy Wschodnie ).

Dzięki tej samej współpracy wyremontowane zostały także śluza i jaz w Karwiku oraz jaz w Kwiku. Wody Polskie poinformowały PAP, że stopień wodny w Karwiku wraz z jazem w Kwiku stanowią główne budowle piętrzące decydujące o rozrządzie wody w Systemie Wielkich Jezior Mazurskich. Umożliwiają one zrzut roztopowych wód wiosennych poprzez rzekę Pisę w kierunku rzeki Narew, przez co stabilizują stosunki wodne w regionie i zapobiegają lokalnym podtopieniom na terenie oddziaływania Wielkich Jezior Mazurskich.

W ostatnich latach Wody Polskie wspólnie z mazurskimi samorządami zbudowały pierwszą od zakończeni wojny śluzę - Guzianka II i wyremontowano śluzę Guzianka I. Koszt budowy owej śluzy wyniósł ponad 30 mln zł.

Łączna wartość inwestycji na Mazurach w infrastrukturę wodną wyniosła blisko 350 mln zł, z czego dotacje unijne stanowiły 100 mln zł.

Inwestycje na mazurskich szlakach żeglugowych były konieczne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona była też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.) — poinformowała rzecznik prasowa Wód Polskich Joanna Szerenos-Pawlicz.
PAP