Wody Polskie i samorządy z Mazur chcą wyremontować kolejne kanały
2024-06-30 11:30:00(ost. akt: 2024-06-29 09:25:37)
Białostocki oddział Wód Polskich podpisał porozumienie ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 na remont i rewitalizację kolejnych kanałów. Główne kanały na Szlaku Wielkich Jezior są już wyremontowane.
Wody Polskie, które administrują mazurskimi jeziorami i kanałami podpisały w piątek w Mikołajkach porozumienie ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, które zakłada m.in. naprawę umocnień brzegowych kanałów na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Przebudowa ma się rozpocząć jeszcze w tym roku i kosztować 70 mln zł.
Zakres planowanej inwestycji obejmuje m.in. przebudowę kanałów sztynorckiego (łączy jez. Dargin z jez. Sztynorckim) i nidzkiego (łączy jez. Nidzkie ze śluzą Guzianka). W obu tych kanałach zostanie naprawionych po około kilometrze brzegów. Kanał jegliński ma być udrożniony, a jego brzegi umocnione na długości 4,4 km.
Nieco więcej prac założono na kanale Niegocin-Grajewko. Tam mają zostać przełożone sieci: wodna, kanalizacyjna, energetyczna i gazowa, które obecnie kolidują z trasą kanału. Kanał ten ma być udrożniony, a jego brzegi umocnione.
Naprawie mają być także poddane brzegi kanału Kisajno-Popówka.
W poprzednich latach Wody Polskie we współpracy z mazurskimi samorządami wyremontowały kanały na głównych szlakach żeglugowych Sytemu Wielkich Jezior Mazurskich. Były to między innymi kanały: tałcki, mioduński, grunwaldzki, szymoński (najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka), łuczański, Piękna Góra, węgorzewski. Były to pierwsze tak kompleksowe remonty tych kanałów odkąd Mazury weszły w skład państwa polskiego (przed wojną były to Prusy Wschodnie - PAP).
Dzięki tej samej współpracy wyremontowane zostały także śluza i jaz w Karwiku oraz jaz w Kwiku. Wody Polskie poinformowały PAP, że stopień wodny w Karwiku wraz z jazem w Kwiku stanowią główne budowle piętrzące decydujące o rozrządzie wody w Systemie Wielkich Jezior Mazurskich. Umożliwiają one zrzut roztopowych wód wiosennych poprzez rzekę Pisę w kierunku rzeki Narew, przez co stabilizują stosunki wodne w regionie i zapobiegają lokalnym podtopieniom na terenie oddziaływania Wielkich Jezior Mazurskich.
W ostatnich latach Wody Polskie wspólnie z mazurskimi samorządami zbudowały pierwszą od zakończeni wojny śluzę - Guzianka II i wyremontowano śluzę Guzianka I. Koszt budowy owej śluzy wyniósł ponad 30 mln zł.
Łączna wartość inwestycji na Mazurach w infrastrukturę wodną wyniosła blisko 350 mln zł, z czego dotacje unijne stanowiły 100 mln zł.
"Inwestycje na mazurskich szlakach żeglugowych były konieczne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona była też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.)" - poinformowała PAP rzecznik prasowa Wód Polskich Joanna Szerenos - Pawlicz.
PAP/red.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez