Przebudowa stacji Ostróda za 250 mln zł

2024-05-18 14:00:00(ost. akt: 2024-05-18 09:26:03)
Trwają prace na stacji Ostróda. Inwestycja PKP Polskie Linie Kolejowe SA zaplanowana jest do realizacji do 2026 roku. Znikną między innymi stare wiaty, co nie spodobało się części mieszkańców miasta.
Jakie prace zostaną wykonane? Oba istniejące perony zostaną przebudowane i podwyższone, co umożliwi wygodny dostęp do pociągów. Powstanie nowe wygodne dojście na peron. Informacje o rozkładzie jazdy będą prezentowane na wyświetlaczach oraz przez nowe nagłośnienie. Przy stacji będzie można zostawić rowery przy zadaszonych stojakach. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się zyskają lepszą dostępność na perony.

Ułatwieniem będą windy z tunelu na każdy z peronów. Dobrą orientację na stacji dla osób niewidzących lub słabowidzących zapewnią ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Antypoślizgowa nawierzchnia i funkcjonalne oświetlenie zapewnią bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku. PLK przebudują też przejście podziemne, które będzie wyższe oraz dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Znikną historyczne wiaty przy zejściach podziemnych. Z powodu zmiany parametrów peronów i wejścia do tunelu zamiast dwóch ciągów schodowych prowadzących na każdy z peronów, będą po jednej stronie schody, a po drugiej winda. Stare wiaty nie pasowały do nowych rozwiązań i nie spełniały norm. Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, nowe wiaty będą nawiązywały do historycznego charakteru wcześniejszych obiektów, a stare zostaną oczyszczone, pomalowane i będą wykorzystane jako zadaszenie miejsc dla rowerów przy budynku dworca oraz po drugiej stronie torów.

Sterowanie z Ostródy

Wymiana torów, rozjazdów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym zwiększy możliwości sprawnego prowadzenia ruchu na stacji i linii kolejowej. Lokalne centrum sterowania w Ostródzie będzie nadzorować ruch pociągów na odcinku Olsztyn – Iława. Stacja w Ostródzie zostanie także dostosowana do lepszej obsługi składów towarowych, które po zakończeniu inwestycji będą mogły mieć 750 metrów długości. Pozwoli to na przewóz większych ilości ładunku.

Inwestycja zaplanowana jest do realizacji do 2026 roku. Wartość podpisanej umowy na roboty z firmą Torpol to 254 mln zł. W ramach obu projektów podpisano także umowę z firmą Koltech o wartości 9,1 mln zł na zarządzanie i nadzór nad realizacją inwestycji — informuje PKP PLK.

Na linii Iława – Olsztyn

Przebudowa stacji w Ostródzie i przeniesienie sterowania czterema stacjami do stacji Ostróda jest kolejnym etapem przeprowadzonej przez PKP PLK SA kilka lat temu przebudowy linii kolejowej nr 353 na odcinku Olsztyn – Iława. Prace pozwoliły na podwyższenie prędkości pociągów z 100 km/h do 120 km/h. W efekcie skróciło to czas przejazdu. PLK podniosły komfort obsługi podróżnych na siedmiu stacjach i przystankach w miejscowościach: Rudzienice Suskie, Pikus, Samborowo, Lubajny, Stare Jabłonki, Biesal, Unieszewo i Naterki.

B.Chadaj