Drożej w hotelach?

2024-05-16 13:35:19(ost. akt: 2024-05-16 13:41:00)

Autor zdjęcia: PAP

W kwietniu tego roku 57 proc. hoteli podniosło ceny w stosunku do analogicznego okresu 2023 r. - wynika z raportu Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Dodano, że podczas tegorocznej majówki ponad 2/3 obiektów miało frekwencję powyżej 50 proc.
W kwietniu hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. było 15 proc.; to taki sam wynik jak w marcu. Obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 57 proc. hoteli (11 pp. więcej niż w marcu), w tym 21 proc. obiektów powyżej 70 proc., czyli 4 pp. lepiej niż miesiąc temu - podano w raporcie. Ponad 2/3 (68 proc.) hoteli biznesowych uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 1/4 powyżej 70 proc. To o 19 pp. lepszy wynik niż w marcu. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło tylko 5 proc. hoteli - podano.

Wśród obiektów wypoczynkowych 28 proc. hoteli (spadek o 22 pp.) zapełniło się więcej niż w połowie, w tym 7 proc. z obłożeniem powyżej 70 proc. Frekwencję poniżej 30 proc. zanotowała ponad połowa obiektów (55 proc.).

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego (IGHP) poinformowała, że wskaźniki obłożenia były na porównywalnym poziomie do tych uzyskanych rok temu. "Dla 41 proc. hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do kwietnia ubiegłego roku, w tym 1/5 obiektów zanotowała obniżenie do 10 pp. 41 proc. hoteli poprawiło obłożenie w stosunku do kwietnia zeszłego roku, ze zdecydowanie najliczniejszą grupą 33 proc. obiektów z frekwencją wyższą do 10 pp. 18 proc. obiektów uzyskało obłożenie na tych samych poziomach co rok temu" - wskazano.

Dane różniły się w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe, na korzyść tych pierwszych. "Dla 43 proc. hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do kwietnia ubiegłego roku, w tym 36 proc. obiektów zanotowało wzrost frekwencji do 10 pp. 38 proc. hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 23 proc. stanowiła grupa z frekwencją niższą do 10 pp" - przekazano.

W 48 proc. obiektów wypoczynkowych, wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do kwietnia 2023 r. Najliczniejszą grupę, 28 proc., stanowiły obiekty, które zanotowały obniżenie frekwencji w przedziale 11-20 pp. Jak podano, 35 proc. obiektów poprawiło obłożenie, z najliczniejszą grupą 31 proc. hoteli z frekwencją wyższą do 10 pp.

W ubiegłym miesiącu 57 proc. hoteli podniosło ceny w stosunku do kwietnia 2023 r., w tym 45 proc. odnotowało wzrost do 10 pp. 43 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 17 proc. utrzymało te same ceny, a 21 proc. zanotowało spadek do 10 proc. - przekazano w raporcie.

W kwietniu goście zagraniczni stanowili średnio dla całej grupy ankietowanych 23 proc., w hotelach biznesowych - 27 proc. w wypoczynkowych - 17 proc.

"Dla całej grupy ankietowanych hoteli 13 proc. (o 23 pp. mniej niż w marcu) wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. posiada 40 proc. (o 18 pp. więcej niż w marcu). Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc. wyniosła 47 proc. W hotelach biznesowych 7 proc. nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 43 proc. Grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc. wynosi dokładnie połowę. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 21 proc. z frekwencją poniżej 30 proc. i 35 proc. z obłożeniem powyżej 50 proc." - podano.

Wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie 4 proc. nie przekroczyło obłożenia 30 proc. podczas majówki, a 19 proc. obiektów wcale nie sprzedawało oferty na ten okres. Obiektów, które uzyskały frekwencję powyżej 50 proc., było ponad 2/3 (68 proc.), w tym 59 proc. hoteli wypełniło się więcej niż w 70 proc., a ponad 1/4 (27 proc.) osiągnęła frekwencję powyżej 90 proc.

W hotelach biznesowych 34 proc. nie sprzedawała oferty na majówkę, a obłożenie poniżej 30 proc. zanotowało tylko 8 proc. obiektów. Hoteli zapełnionych w więcej niż połowie było 46 proc., w tym powyżej 70 proc. - 38 proc. W Obiektach wypoczynkowych, tylko 3 proc. z nich nie sprzedawało oferty. Obiektów zapełnionych powyżej 70 proc. było 86 proc., a 38 proc. osiągnęło frekwencję powyżej 90 proc. Nie było obiektów, które uzyskałyby poniżej 50 proc. frekwencji.

Ankieta została przeprowadzona przez IGHP w okresie 7-10 maja 2024 r. Udział w niej wzięło 117 hoteli we wszystkich województwach; spośród nich 72 proc. położonych jest w miastach. 32 proc. to obiekty sieciowe.


red./PAP


bm