Uczennice z Olsztyna stworzyły projekt dla młodych

2024-04-27 18:00:00(ost. akt: 2024-04-26 15:20:30)

Autor zdjęcia: arch. pryw.

Uczennice z olsztyńskiego XII LO znalazły się w gronie jednych z najlepszych uczniów w Polsce. Wspólnie walczą o „Złotego Wilka”: nagrodę dla najlepszego projektu w Polsce w ramach olimpiady „Zwolnienie z Teorii”. Chodzi o dostęp do pracy dla ludzi młodych.
Gabriela Gołębikowska, Iga Dymek, Matylda Rybak, Weronika Lewicka, Aleksandra Duńczyk oraz Martyna Ochocka to uczennice drugiej klasy XII Liceum Ogólnokształcącego im. Marii i Georga Dietrichów w Olsztynie. Biorą udział w ogólnopolskiej olimpiadzie „Zwolnieni z Teorii”. Jak wyjaśniają, to platforma dla studentów i licealistów do tworzenia własnych projektów społecznych. Każdy, kto zrealizuje swój projekt, zostaje finalistą i otrzymuje międzynarodowy certyfikat z zarządzania.

— Jak się postaramy, to otrzymamy „Złotego Wilka”. To nagroda dla najlepszego projektu w Polsce. Aby ukończyć projekt, zbieramy zespół, wymyślamy pomysł i realizujemy go w rzeczywistości. Tematem prowadzonego przez nas projektu „Młodzi Ludzie Sukcesu” jest legalna praca młodzieży, ponieważ dalej nie każdy wie, jak szukać legalnie pracy. Naszym celem jest to, aby wiedza o legalnej pracy była łatwo dostępna dla każdego. Edukujemy o rodzajach, treściach i formach umów o pracę, obowiązkach i prawach pracownika młodocianego i pracodawcy względem niego, przestrzegamy o oszustach i nielegalnych ofertach pracy oraz informujemy o przykładowych pracach — wyjaśniają uczennice.

Młode olsztynianki współpracują z Państwową Inspekcją Pracy, Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży OHP w Olsztynie, Wojewódzkim Urzędem Pracy oraz uczestniczą w programie mentoringowym „Krok do przodu” Banku ING.

— Udało nam się wystąpić na seminarium „Networking – bezpieczne i skuteczne poszukiwanie pracy”, organizowanym przez Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży OHP w Olsztynie i Uczelnię Korczaka w Olsztynie, gdzie miałyśmy możliwość przedstawienia swojego projektu i wyników ogólnoszkolnej ankiety o wiedzy na temat poszukiwania pracy ponad stu beneficjentom oraz wzięłyśmy udział w warsztatach dotyczących manipulacji na rynku pracy — opisują. I dodają: — Podczas tych zajęć dowiedziałyśmy się, jak odróżnić fake newsy od faktów i jak nie dać się nabrać informacjom w internecie. Zostałyśmy zaproszone na olsztyńskie targi pracy, podczas których uczestniczyłyśmy w warsztatach szlifujących umiejętność pisania CV oraz udzieliłyśmy wywiadu dla lokalnej telewizji Olsztyna.

— Dodatkowo w trakcie targów przeprowadziłyśmy krótkie wywiady dotyczące wiedzy w poszukiwaniu legalnej pracy nieletnich z uczniami olsztyńskich szkół. Także wzięłyśmy udział w szkoleniu, na którym dowiedziałyśmy się, jak poprawnie i w ciekawy sposób prowadzić spotkania dla większej grupy odbiorców, poznałyśmy nowe sposoby na poznawanie swoich kompetencji i jak możemy je wykorzystać w przyszłości. Zajęcia przygotował nam Wojewódzki Urząd Pracy — podkreślają.

Oprócz tego każda z uczennic ma koszulkę z logo projektu. Licealistki starają się dotrzeć do jak największej ilości odbiorców, dlatego udzielają się na Instagramie, gdzie publikują posty edukacyjne oraz relacje z życia projektu oraz na Tik Toku, na którym zamieściły wywiad z uczniami.
Olsztynianki chcą, aby projekt rozwinął się jeszcze bardziej i pomógł jeszcze większej ilości osób, dlatego jeśli ktoś poszukuje pracy lub interesuje się tematem projektu, zapraszają na swoje media społecznościowe.

„Projekt społeczny” to każda, nawet najprostsza inicjatywa, która zmienia nasze otoczenie na lepsze. Nasz projekt może dotyczyć kultury, sportu, nowych technologii, przestrzeni miejskiej, sztuki… wszystkiego, co jest związane z naszą pasją i zainteresowaniami. W ten sposób powstały na przykład warsztaty kulinarne dla licealistów czy zajęcia taneczne dla dzieci. Projekt powinien odpowiadać na problem społeczny w naszym otoczeniu – np. być charytatywnym biegiem czy kampanią internetową przeciw hejtowi.

opr. raz


Tematem prowadzonego przez uczennice XII liceum projektu „Młodzi Ludzie Sukcesu” jest legalna praca młodzieży