Jak olsztyński rzecznik finansowy może pomóc w potrzebie?
2024-04-06 14:00:00(ost. akt: 2024-04-05 15:04:29)
Nie każdy ma umiejętności samodzielnego radzenia sobie ze sprawami finansowymi. Zwłaszcza kiedy dochodzi do sporów z instytucjami działającymi w tej sferze. Nieodpłatną pomocą służy wtedy Biuro Pełnomocnika Terenowego Rzecznika Finansowego na terenie Olsztyna.
Biuro Rzecznika Finansowego rozpatruje reklamacje, udziela porad i wsparcia osobom fizycznym, które są stroną umowy z podmiotem finansowym zarówno na etapie postępowania interwencyjnego, jak i sądowego.
W październiku 2023 roku w Olsztynie otwarto Biuro Pełnomocnika Terenowego Rzecznika Finansowego. Powstało ono w odpowiedzi na potrzeby mieszkańców nie tylko Olsztyna, ale i całego regionu, którzy skarżyli się na nieprawidłowe, ich zdaniem, działania banków czy firm ubezpieczeniowych.
— Biuro powstało po to, aby łatwiej było pomagać mieszkańcom warmińsko-mazurskiego. Na miejscu lepiej możemy diagnozować problemy, jakie występują w naszym regionie. Dzięki temu w sposób szybszy, łatwiejszy można udzielić osobom potrzebującym wsparcia na etapie reklamacyjnym prowadzonego sporu, a następnie pokierować odpowiednio w zakresie dalszych kompetencji przysługujących Rzecznikowi Finansowemu — opowiada o powstaniu biura Jakub Borowski, Pełnomocnik Terenowy Rzecznika Finansowego w Olsztynie oraz radca prawny.
Podstawowym zadaniem Rzecznika Finansowego jest udzielanie porad i konsultacji prawnych w przypadku prowadzenia sporu z instytucjami bankowymi lub ubezpieczycielami. Toczą się one na płaszczyźnie procesu interwencyjnego i polubownego.
— Wspieramy w szczególności na etapie postępowania reklamacyjnego, tj. wskazujemy, jak złożyć reklamację, jaką przedstawić argumentację prawną, aby przekonać podmiot profesjonalny do zmiany zajmowanego stanowiska. Należy podkreślić, że aby skorzystać z formalnej pomocy Rzecznika Finansowego, np. z przeprowadzenia postępowania interwencyjnego, musi zostać wyczerpany tok reklamacyjny. Na tym etapie gromadzimy argumentację korzystną dla klienta — wyjaśnia Jakub Borowski, opisując tym samym proces interwencyjny.
Natomiast proces polubowny charakteryzuje się rozwiązaniem sporu pomiędzy np. klientem banku i samym bankiem z udziałem osoby bezstronnej, czyli wyspecjalizowanego mediatora Biura Rzecznika Finansowego. Jakub Borowski stwierdza, że najwięcej przypadków, z którymi mieszkańcy odwiedzają Biuro Terenowe, dotyczą nieautoryzowanych transakcji płatniczych, czyli kradzieży pieniędzy z konta bankowego czy obciążenia karty bez wiedzy klienta. Jako kolejne wymienia m.in. ustalanie ukrytych opłat przez banki czy problemy w obrębie ubezpieczenia na życie. Według pełnomocnika biuro już prężnie działa w zakresie rozwiązywania różnorakich problemów.
— Nasza praca przynosi mieszkańcom realne wsparcie, w szczególności kiedy mają oni problem wymagający szybkiego działania, jak np. grożenie sądem w przypadku braku zapłaty składki przy krótkim terminie. Przy zapoznaniu się z dokumentacją możemy stwierdzić, czy podmiot działa prawidłowo, czy też nie. Przede wszystkim na tym etapie możemy zadziałać szybko. Na tym polu mamy już sukcesy — mówi pełnomocnik.
Działalność Biura Pełnomocnika Terenowego Rzecznika Finansowego to nie tylko indywidualne spotkania z potrzebującymi pomocy, ale również współpraca z podmiotami regionalnymi czy też edukacja.
— Chcemy cały czas wychodzić naprzeciw konsumentom. Nasza współpraca z Rzecznikami Miejskimi i Powiatowymi Konsumentów na terenie województwa opiera się również na przekazywaniu wniosków składanych przez mieszkańców danego powiatu, które następnie trafiają do naszej siedziby. Dzięki temu skracamy drogę komunikacyjną, a tym samym ułatwiamy mieszkańcom kontakt z nami. Organizujemy również spotkania edukacyjno-szkoleniowe, na których informujemy o sposobach i zachowaniu sporów z podmiotami rynku finansowego — wyjaśnia Jakub Borowski.
Według niego pełnienie tej funkcji to nie tylko wiedza finansowa i prawnicza.
— Najważniejsza jest empatia. Ważne jest, aby wczuwać się w problemy osób, które się do nas zgłaszają. Naszą misją i jednocześnie maksymą jest to, żeby każdy wyszedł z naszego biura z poczuciem pełnej opieki — tłumaczy Jakub Borowski.
Janusz Siennicki
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez