Rampa kolejowa stacji Warszawa Falenica w rejestrze zabytków

2024-04-02 15:53:03(ost. akt: 2024-04-02 16:00:21)

Autor zdjęcia: Adrian Grycuk/ wikipedia

Rampa kolejowa stacji kolejowej Warszawa Falenica przy ul. Patriotów 49A została wpisana do rejestru zabytków - poinformował we wtorek rzecznik mazowieckiego wojewódzkiego konserwatora zabytków Andrzej Mizera. Postępowanie przeprowadzono na wniosek Towarzystwa Miłośników Falenicy.
Rampa kolejowa stacji kolejowej Warszawa Falenica przy ul. Patriotów 49A została wpisana do rejestru zabytków - poinformował we wtorek rzecznik mazowieckiego wojewódzkiego konserwatora zabytków Andrzej Mizera. Postępowanie przeprowadzono na wniosek Towarzystwa Miłośników Falenicy.

Mizera wyjaśnił, że obiekt ten związany jest z historią Falenicy i jej rozwojem.

"Rampa posiada ważne w skali regionu wartości historyczne i naukowe. Stanowi relikt infrastruktury kolejowej z okresu budowy stacji Kolei Nadwiślańskiej w ówczesnych Willach Falenickich. Zachowała autentyzm substancji i formy z początku XX wieku" - zaznaczył Mizera.

Obiekt związany jest z historią Falenicy i jej rozwojem. Wpłynęła na to m.in. inwestycja kolejowa – trasa Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej, łącząca Mławę (na ówczesnej granicy prusko-rosyjskiej) z Kowlem na Wołyniu – oddana do użytku w 1877 r. W roku 1897 rozpoczęto eksploatację III odcinka Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej łączącego stacje Otwock – Pilawa, potem Wawer i Celestynów. Na trasie kolei rozwinęły się miejscowości letniskowe, m.in. tzw. Wille Falenickie, powstałe w 1895 r., w wyniku parcelacji folwarku Falenica. Około 1897 r. utworzony został w tej miejscowości przystanek Kolei Nadwiślańskiej, który został wzniesiony po zachodniej stronie torów.

Zabytek w czasie II wojny światowej był też świadkiem tragicznych zdarzeń związanych z deportacją ok. 8 tys. Żydów do obozu zagłady w Treblince. Tragedia miała miejsce 20 sierpnia 1942 r. i dotyczyła 6,5 tys. ludności żydowskiej z getta w Falenicy i około tysiąca przegnanych w "marszu śmierci" z getta w Rembertowie oraz kilkuset przypędzonych z Otwocka, gdzie dzień wcześniej nastąpiła likwidacja getta.

"Rampa kolejowa posiada wartości historyczne i naukowe. Jest materialnym świadectwem historii zagłady polskich Żydów. Objęcie jej ochroną konserwatorską leży w interesie społecznym" - przekazał Mizera.


red./PAP