Uczniowie szkół średnich tworzyli biznesplany w olsztyńskim Kortowie

2024-03-24 10:00:42(ost. akt: 2024-03-22 15:51:49)

Autor zdjęcia: Marta Iwanowicz

Po raz kolejny uczniowie ze szkół średnich przedstawią w Kortowie swoje biznesplany. Pierwszy etap projektu SHOWBIZ – Show Us Your Business! odbył się 21 marca. Młodzież podczas warsztatów zdobywała wiedzę i umiejętności dotyczące przedsiębiorczości, a już za miesiąc przyjedzie na UWM z gotowymi projektami.
To już czwarty raz, kiedy uczniowie ze szkół średnich przyjechali do Kortowa, aby dowiedzieć się, jak przygotować swój biznesplan i na co zwrócić uwagę. SHOWBIZ rozpoczął się od dwuletniego projektu unijnego, a obecnie jest kontynuowany ze środków uczelni.

W tegorocznej edycji SHOWBIZ-u udział bierze dziewięć zespołów. Każdy z nich liczy maksymalnie cztery osoby, a z jednej szkoły mogły być wytypowane tylko dwa zespoły.

To uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego w Ełku, Zespołu Szkół Budowlanych w Olsztynie, Uniwersyteckiego XII Liceum Ogólnokształcącego w Olsztynie, Akademickiego Zespołu Placówek Oświatowych w Fijewie, Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Lidzbarku Warmińskim (dwa zespoły), II Liceum Ogólnokształcącego w Olsztynie oraz Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Iławie (dwa zespoły).

— Część tych szkół brała już udział w poprzednich edycjach i bardzo nas cieszy to, że wracają do nas z kolejnymi uczniami, którzy mają swój pomysł na biznes — mówi Hanna Marciak, koordynatorka projektu i pracownica Centrum Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym UWM.

Pod koniec warsztatów do spotkania dołączą również mentorzy. Oprócz dr. Adama Wiśniewskiego będą to: dr Karol Wojtowicz, dr hab. Marian Oliński, prof. UWM, dr hab. Krzysztof Krukowski, prof. UWM oraz dr Marek Siemiński, prodziekan ds. studenckich WNE.

— Uczniowie przez najbliższy miesiąc będą mogli komunikować się zdalnie z mentorami i dopracowywać swoje pomysły na biznes. Wrócą do nas 25 kwietnia i podczas Dnia z Ekonomią zaprezentują je. Dla najlepszych przewidzieliśmy atrakcyjne nagrody. Dodatkowym kryterium ocenianym przez jury w tym roku jest koncepcja zrównoważonego rozwoju w biznesie, czyli pozytywny wpływ na społeczeństwo i środowisko, ze względu na to, że jest to obecnie jeden z głównych trendów. Wpisuje się on także w strategię rozwoju naszego Uniwersytetu — podkreśla Hanna Marciak.

Projekty oceniać będą także pozostałe zespoły, które wyłonią zwycięzcę publiczności.

Dr Adam Wiśniewski z Instytutu Nauk o Zarządzaniu Jakością na Wydziale Nauk Ekonomicznych UWM poprowadził z uczniami warsztaty dotyczące tworzenia modelu biznesu – Business Model Canvas.

— Uczniowie mieli okazję zidentyfikować różne obszary, które pomagają albo przeszkadzają w założeniu i prowadzeniu przedsiębiorstwa. Udało im się przedstawić różne aspekty funkcjonowania i współpracy z przykładowym przedsiębiorstwem – tutaj z branży muzycznej, które przyjęliśmy dzisiaj jako projekt. Poradzili sobie bardzo dobrze. Mam nadzieję, że zdobytą dzisiaj wiedzę będą mogli zastosować w swoich pomysłach, które już za miesiąc zaprezentują na spotkaniu podsumowującym wydarzenie — mówi wykładowca.

Pomysły na biznesplan, które zgłosiła młodzież, są bardzo różne. Począwszy m.in. od aplikacji dla młodych osób, które czują, że odstają od normy, a chciałyby poznać osoby podobne do nich, poprzez serwis elektroniki pojazdowej, aż do tworzenia unikatowej zielonej odzieży z kodem cyfrowym czy odzyskiwania odpadów przemysłowych i tworzenia z nich nowych przedmiotów.

Kamil Brodowski, uczeń II Liceum Ogólnokształcącego w Olsztynie nie ukrywa, że projekt, który chce zrealizować wraz ze swoim zespołem, siedzi mu w głowie już od dawna i zastanawia się, jak go urzeczywistnić.

— Chcemy sprawdzić, w jaki sposób nasz projekt dotyczący serwisu elektroniki pojazdowej zostanie odebrany przez specjalistów. Chcemy skupić się na systemach informacji pasażerskiej pojazdów do transportu zbiorowego. Myślimy, że byłoby to korzystne dla wszystkich – pasażer otrzymywałby niezbędne informacje, a przewoźnik mógłby dużo mniej zapłacić, ponieważ uzbrojenie jednego autobusu w zewnętrzne wyświetlacze niekiedy kosztuje nawet ponad 100 tys. zł. My możemy istniejące już systemy przystosować do aktualnych potrzeb za dużo mniejsze pieniądze. Podczas warsztatów mogliśmy dowiedzieć się, jak dana firma działa od środka. To naprawdę bardzo pomocne i interesujące — podkreśla Kamil.

Olga Święcicka, uczennica z Zespołu Szkół Budowlanych w Olsztynie wraz z koleżankami opracowała biznesplan związany z profilem ich klasy, czyli architekturą krajobrazu.

— To projekt, który ma polegać na kursach roślinnych. Nie każdy zna się na ogrodnictwie, więc myślimy, że fajnie by było taką wiedzę przekazywać przy pomocy kursów. Nie wiedziałyśmy jednak za bardzo, jak się za to zabrać, a dzisiejsze warsztaty wiele nas nauczyły i dowiedziałyśmy się też, jak promować nasz projekt — wyjaśnia Olga.

Paulina Kuczyńska, uczennica z Zespołu Szkół nr 2 w Ełku, wraz z koleżankami i kolegami miała za zadanie przygotować biznesplan na lekcje z podstaw przedsiębiorczości. Pomysł spodobał się ich nauczycielce i z nim przyjechali do Kortowa.

— Mieliśmy pomysł na firmę zajmującą się korepetycjami, ale wyróżniałaby się ona tym, że kontakt z nami byłby 24 godziny na dobę. To pozwoliłoby zredukować stres i przygotować uczniów do np. niezapowiedzianych sprawdzianów. W naszej ofercie znalazłyby się webinary, dyskusje, ankiety, które pozwoliłyby się rozwijać nie tylko naukowo, a do tego mielibyśmy w naszej ofercie przedmioty, które są na studiach — opowiada Paulina. — Warsztaty są bardzo ciekawe. W zasadzie nikt z nas nie patrzył na planowanie biznesu w ten sposób. Uświadomiliśmy sobie, jak działa projektowanie w dużej, poważnej firmie. Jest to trudne. Trzeba wziąć pod uwagę bardzo wiele rzeczy. Jest to też bardzo pracochłonne. Co ciekawe, wszystkie zespoły pracowały na tej samej, istniejącej firmie, a każdy miał inny pomysł. To pokazuje, jak różni jesteśmy.

Monika Gąsiorowska-Achour, nauczycielka przedsiębiorczości w Uniwersyteckim XII Liceum Ogólnokształcącym oraz Zespole Szkół Budowlanych w Olsztynie przekonuje, że uczniów nie trzeba było długo namawiać do wzięcia udziału w warsztatach.

– Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące startuje już drugi raz, a Zespół Szkół Budowlanych pierwszy raz w tej formie. To ogromna szansa dla tych młodych ludzi, żeby nauczyli się czegoś nowego i mieli pomysł na późniejsze życie. Sami bardzo chętnie się zgłaszali – dodaje nauczycielka.

Uczniowie poprzez warsztaty nawiązują także relacje międzyszkolne.

— Często słyszę, jak wymieniają się swoimi doświadczeniami, albo okazuje się, że biorą udział w tych samych konkursach. Liczymy też na to, że w przyszłości zostaną naszymi studentami — podsumowuje Hanna Marciak.

Organizatorem projektu SHOWBIZ - Show Us Your Business! było Centrum Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym UWM przy wsparciu Wydziału Nauk Ekonomicznych.

źródło: UWM/syla