Mieszkańcy chcą nowego autobusu w Olsztynie. Co na to władze miasta?

2024-03-17 10:00:00(ost. akt: 2024-03-15 14:34:55)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Jest wniosek w sprawie uruchomienia nowej linii komunikacji publicznej w Olsztynie. Chodzi o lepsze połączenie osiedla Zielona Górka z miastem.
Radna PiS Edyta Markowicz złożyła w ratuszu interpelację w tej sprawie.

— Wnioskuję o wprowadzenie nowej linii autobusowej na trasie Zielona Górka – Dworzec. Obecnie autobusy linii 116 jeżdżą okrężną trasą, co sprawia, że dojazd do miasta jest bardzo długi, dodatkowo wydłuża się przez korki na ulicy Paderewskiego i Żeromskiego — pisze radna Markowicz w interpelacji. I dodaje, że obsługujące osiedle autobusy 124 i 131 jeżdżą bardzo rzadko, na dodatek w godzinach porannych są przepełnione.

— Nowa linia do dworca powinna przebiegać przez ulice Poprzeczną i Limanowskiego, co umożliwi szybszy dojazd do dworca i ewentualną przesiadkę na inne autobusy i tramwaje — proponuje radna, która podkreśla, że na Zielonej Górce powstają nowe osiedla, jak i budynki OTBS.

Do sprawy odniosły się właśnie władze Olsztyna. — Od 1 stycznia 2024 roku wygospodarowane zostały środki finansowe umożliwiające realizację postulatu zgłaszanego w ostatnich latach, m.in. przez Radę Osiedla Zielona Górka dotyczącego zajazdu linii nr 116 do Dworca Głównego — przypomina prezydent Piotr Grzymowicz.

Jego zdaniem obecnie uruchomienie dodatkowej linii, której trasa pokrywałaby się w znacznym stopniu z trasą linii nr 116, „byłoby nieekonomiczne i bezcelowe”. — Tym bardziej że w wybranych porach dnia bezpośrednie połączenie Zielonej Górki z Dworcem Głównym zapewniają również linie nr 124 i 131 — podkreśla prezydent Olsztyna.

Piotr Grzymowicz dodaje, że dodatkowo, dzięki modyfikacji linii nr 116, od dnia 1 stycznia 2024 roku mieszkańcy Zielonej Górki zyskali dodatkowo połączenie ze wschodnią częścią osiedli Nagórki i Jaroty oraz Pieczewem.

To niejedyny komunikacyjny wniosek w ostatnim czasie. Jeden z nich dotyczył trasy, po której poruszają się autobusy linii nr 117. W tej sprawie interpelował radny Radosław Nojman (PiS). Chciał, by prowadziła ona przez Nagórki.

— Proponowane przez pana radnego rozwiązanie dotyczące uruchomienia kursów linii nr 117 przez osiedle Nagórki skutkowałoby wydłużeniem trasy w każdym z kierunków o ponad 1600 m, przejazd zaś – również w każdym z kierunków – wydłużyłby się o 7 minut. W obecnym układzie komunikacyjnym przerwy na pętli Cmentarz Dywity – Brama Wschodnia wynoszą dla linii nr 117 maksymalnie 5 minut w dni robocze oraz 7 minut w dni robocze wolne od nauki szkolnej, a to oznacza, że sugerowane w interpelacji rozwiązanie wiązałoby się również z koniecznością uruchomienia dodatkowych brygad (kolejny pojazd + kierowca) — zaznaczają ratuszowi urzędnicy.

gs