Kuriozalna droga na Warmii i Mazurach. W jednym kierunku po asfalcie... w drugim po poboczu

2024-03-10 19:00:00(ost. akt: 2024-03-08 15:35:44)
Liczne powiadomienia ze strony mieszkańców powiatu braniewskiego wskazują na znaczne zniszczenia oraz ubytki w jezdni DW 509

Liczne powiadomienia ze strony mieszkańców powiatu braniewskiego wskazują na znaczne zniszczenia oraz ubytki w jezdni DW 509

Autor zdjęcia: Google Maps

Czy może istnieć droga wojewódzka tylko z pasem w jednym kierunku? Okazuje się, że w naszym regionie tak! Jadąc w przeciwnym kierunku, jedziemy… poboczem. Takie zjawisko można napotkać na terenie gminy Wilczęta.
Wojewódzki radny Marcin Kazimierczuk opisał ciekawe zjawisko występujące na drodze wojewódzkiej numer 509 – a więc drodze dość wysokiej kategorii.

— W kilku interpelacjach zwracałem się do władz województwa warmińsko-mazurskiego w sprawie niezwłocznego remontu, modernizacji drogi wojewódzkiej nr 509 na odcinku Gładysze – Spędy o długości 2,2 kilometra. Wskazywałem, że droga miała coraz liczniejsze oznaki wyeksploatowania w postaci wybojów, spękań zmęczeniowych nawierzchni związanych ze starzeniem się mieszanki asfaltowej. Przy ówczesnych warunkach technicznych jezdnia dwukierunkowa była w zasadzie jezdnią tylko o jednym pasie ruchu. Do tej pory stan tego odcinka drogi nie uległ poprawie — podkreśla przedstawiciel naszego regionu w sejmiku wojewódzkim.

I dodał, że „obecne liczne powiadomieniami ze strony mieszkańców powiatu braniewskiego wskazują na znaczne zniszczenia oraz ubytki w jezdni DW 509, które szczególnie uwidoczniły się po roztopach. Tak fatalny stan techniczny naraża podróżujących na niebezpieczeństwo wypadków drogowych, które skutkować mogą uszczerbkiem na zdrowiu”.

W odpowiedzi swoje stanowisko w tej sprawie zajął Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.

— Zarządca drogi posiada wiedzę na temat stanu technicznego drogi wojewódzkiej nr 509 i istotnie droga ta wymaga podjęcia działań naprawczych. Obecnie opracowywana jest dokumentacja wraz z kosztorysem inwestorskim na przeprowadzenie gruntownego remontu drogi z podziałem na małe i mniej kosztowne etapy, które będą rozłożone na najbliższe lata. Jako pierwszy etap zostanie zakwalifikowany odcinek o najgorszym stanie nawierzchni. Koszt modernizacji nawierzchni zostanie oszacowany w II kwartale tego roku na podstawie cen i usług z IV kwartału 2023 roku — poinformował Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego Marcin Kuchciński.

Dodał, że w kwietniu 2024 roku zostanie złożony wniosek na Sesję Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego o zwiększenie środków w budżecie zarządcy drogi, które będą mogły być wykorzystanie m.in. na realizację przedmiotowego zadania.

— Do czasu otrzymania środków na modernizację drogi wojewódzkiej nr 509 na odcinku Gładysze – Spędy wykonywane będą prace o charakterze utrzymaniowym w postaci remontów cząstkowych nawierzchni bitumicznej, regulacji poboczy oraz pielęgnacji zieleni przydrożnej. Wszystkie zabiegi utrzymaniowe będą prowadzone w pełnym zakresie i w sposób systematyczny — zapewnił szef wojewódzkiego samorządu.

Do dróg wojewódzkich zalicza się drogi stanowiące połączenia między miastami, mające znaczenie dla województwa i drogi o znaczeniu obronnym niezaliczone do dróg krajowych. Drogom wojewódzkim w Polsce nadaje się jedną z dwóch możliwych klas: GP (droga główna ruchu przyspieszonego, na których dopuszcza się trzy prędkości projektowe na terenie zabudowy: 60, 70 i 80 km/h oraz cztery prędkości projektowe poza terenem zabudowy: 80, 90, 100 i 110 km/h) lub G (droga główna, gdzie dopuszcza się dwie prędkości projektowe na terenie zabudowanym: 50 i 60 km/h oraz trzy prędkości projektowe poza terenem zabudowanym: 50, 60 i 70 km/h).

RAZ