Rozrasta się flota elektrobusów w stolicy
2024-03-07 17:19:04(ost. akt: 2024-03-07 17:22:40)
Trzydzieści kolejnych autobusów elektrycznych już wkrótce będzie wozić pasażerów po ulicach Warszawy. Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały umowy na dostawę nowych niskopodłogowych pojazdów z firmami Solaris oraz Busnex. Dzięki tym zakupom flota autobusów elektrycznych powiększy się do ponad dwustu.
Trzydzieści kolejnych autobusów elektrycznych już wkrótce będzie wozić pasażerów po ulicach Warszawy. Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały umowy na dostawę nowych niskopodłogowych pojazdów z firmami Solaris oraz Busnex. Dzięki tym zakupom flota autobusów elektrycznych powiększy się do ponad dwustu.
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podkreśla, że te inwestycje w transport mają duże znaczenie pod względem dbałości o środowisko.
- Stolica ze stu sześćdziesięcioma autobusami elektrycznymi jest dziś liderem w skali kraju w rozwoju floty zeroemisyjnych autobusów w komunikacji miejskiej. A już niedługo po warszawskich ulicach będzie jeździć ponad dwieście takich ekologicznych pojazdów. Zmieniamy transport publiczny na przyjazny dla środowiska, cichszy i dużo bardziej wygodny. Mieszkanki i mieszkańcy doceniają te działania - już dziś ponad dziewięćdziesiąt procent bardzo dobrze ocenia komunikację publiczną w stolicy - stwierdził włodarz miasta.
Umowy zawarte właśnie przez MZA gwarantują, że zeroemisyjny tabor autobusowy w stolicy zasili dwanaście Solarisów i osiemnaście Yutongów. Łącznie z dwunastoma Solarisami, które stolica zamówiła w ubiegłym roku, w Warszawie w 2025 roku będą we flocie aż dwieście dwa elektryczne autobusy.
Nowe Solarisy i Yutongi
Firma Solaris Bus & Coach z Bolechowa koło Poznania w ramach zawartej umowy dostarczy do Warszawy doskonale znany z tutejszych ulic model Solaris Urbino 12 Electric. Dwanaście autobusów będzie miało w swoim wyposażeniu pantograf pozwalający na ładowanie baterii podczas postojów na pętlach. Nowe Solarisy to konstrukcje w pełni niskopodłogowe, a producent dostarczy je wyposażone w: klimatyzację, wyznaczone miejsca dla wózków, system informacji pasażerskiej, system zliczania pasażerów przekazujący dane online, monitoring oraz blokady alkoholowe dla kierowców.
Pojazdy zamówione natomiast w ramach umowy w firmie Busnex, która jest dystrybutorem chińskich pojazdów o marce Yutong, będą ładowane wyłącznie poprzez kabel na terenie zajezdni, stąd - by móc wykonywać kursy przez cały dzień - będą wyposażone w baterie o większej pojemności. Model Yutong U12 był testowany na warszawskich ulicach od maja zeszłego roku. Firma Yutong produkuje pojazdy na potrzeby rynku chińskiego i wielu krajów świata, w tym w Afryce i w Azji Środkowej. W ubiegłym roku taśmy produkcyjne w trzech fabrykach koncernu opuściło trzydzieści sześć tysięcy autobusów elektrycznych. Tylko do Nigerii chińskie producent dostarczy wkrótce aż dwanaście tysięcy Yutongów.
Umowy z Solarisem i Busneksem przewidują termin dwunastu miesięcy na dostarczenie do MZA nowych pojazdów, choć obie te firmy deklarują, że chcą wywiązać się z tego zobowiązania do końca 2024 roku.
Nowe elektryki dla ZTM
Dwanaście kolejnych autobusów elektrycznych, zamówionych przez Zarząd Transportu Miejskiego, dotrze do stolicy na przełomie 2024 i 2025 roku, a pojazdy te będą eksploatowane przez MZA. Jeszcze jesienią do stolicy ma trafić pierwszy autobus, a potem do końca lutego przyszłego roku kolejnych jedenaście pojazdów w ramach trzech dostaw.
Eksploatacja autobusów elektrycznych w Warszawie pomaga dbać o jakość tutejszego powietrza oraz o komfort życia, mieszkańców ze względu na to, że pojazdy te są ciche i nie emitują spalin. Nowe autobusy, które w najbliższych miesiącach będą trafiać do stolicy, zostaną skierowane na trasy przebiegające przez centralne rejony stolicy, choć obsłużą także inne rejony miasta.
Piotr Wojtowicz/um.warszawa.pl
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez