Olsztyńska Łynostrada aż po Bartąg. Ambitne plany na rozbudowę szlaku turystycznego
2024-01-26 14:28:58(ost. akt: 2024-01-29 14:32:22)
Olsztyńska Łynostrada od wielu lat jest popularnym szlakiem turystycznym dla pieszych i rowerzystów, który ciągnie się przez całe miasto. Wkrótce ten 11 kilometrowy odcinek może przedłużyć się o kolejne trasy.
Wylotówka na al. Warszawskiej już wkrótce może zyskać nowy charakter, a to wszystko dzięki inwestycji, która może poszerzyć "zwężkę" na odcinku od al. Warszawskiej do świateł przy zjeździe na Tomaszkowo.
Dzięki inicjatywie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie, w połowie lutego ma zostać ogłoszony przetarg na remont odcinka trasy, który zaczynać się ma od ul. Dybowskiego w kierunku obwodnicy. Projekt zakłada rozszerzenie pasa ruchu do dwóch w obu kierunkach oraz powstanie dwóch rond turbinowych. Pierwszy z nich ma znaleźć się przy wylocie z ul. Słonecznej i Kalinowskiego, a drugi - przy zjeździe na Bartąg. Całkowity koszt inwestycji ma wynosić ok. 100 mln złotych.
W świetle nadchodzącej inwestycji, istnieje spora szansa dla olsztyńskiej Łynostrady. Według jej pomysłodawcy, radnego Pawła Klonowskiego, popularny szlak turystyczny może zostać znacznie przedłużony.
— Są plany na stworzenie ścieżki rowerowej na ul. Kalinowskiego. Będzie to ścieżka obsługująca wyjazd z Łynostrady zarówno w kierunku Kortowa, jak i Brzezin, skąd następnie można wybrać się południowe osiedla Olsztyna — mówi radny Klonowski.
Jak zaznacza radny, podstawą do rozpoczęcia budowy ścieżki jest zakończenie budowy pasów kierunkowych oraz rond turbinowych na al. Warszawskiej:
— Pierwszy etap budowy przeprowadzony jest przez Zarząd Dróg Wojewódzkich i będzie miał miejsce poza granicami Olsztyna. Możliwości finansowe zostały już skonsultowane, a ZDW, projektując te rozwiązania konsultował wszystko z miastem i uznano, że jest to wspólna wizja. Drugi etap, w zależności od znalezienia środków przez miasto, zakłada remont ul. Kalinowskiego - komentuje Paweł Klonowski.
Na tym projekt przedłużenia olsztyńskiej Łynostrady się nie kończy. Ścieżka rowerowa ma zostać poprowadzona wzdłuż nowo wyremontowanej al. Warszawskiej i kończyć się ma aż na światłach przed obwodnicą. Trasa ma następnie skręcić w lewo i prowadzić aż do Bartąga:
— Zależy nam na tym, aby trasa z al. Warszawskiej najpierw wiodła przez lasy, a następnie obok Łyny aż do Bartąga. W tamtym kierunku szlak pieszo-rowerowy jest już częściowo zrobiony, jedynie fragment leśny potrzebuje modernizacji — tłumaczy Klonowski.
Jak zaznacza radny, istnieją powody, które skłaniają się ku modernizacji:
-]Wobec tych wszystkich planów odnośnie przedłużenia trasy Łynostrady znajduje się uzasadnienie. Jeśli Zarząd Dróg Wojewódzkich zmodernizuje al. Warszawską, to siłą rzeczy należy przedłużyć trasę ścieżki - mówi Klonowski.
Stworzenie dalszego odcinka pieszo-rowerowego wymaga jednak porozumienia z wójtem gminy Stawiguda Michałem Kontraktowiczem, o co Paweł Klonowski jest jednak spokojny:
— Jesteśmy po rozmowach z wójtem Michałem Kontraktowiczem. W ramach realizowanej inwestycji, gmina mniej więcej utworzyła połowę szlaku. W kwestii jego dalszej rozbudowy mam wrażenie, że będziemy w stanie się dogadać. Takie mamy zapewnienie ze strony wójta, że jeśli będzie miał możliwości finansowe, to będzie się starał zachować ciągłość tej trasy — mówi radny Klonowski.
Zdanie radnego Pawła Klonowskiego podziela sam wójt gminy Stawiguda Michał Kontraktowicz:
-Łynostrada przez Olsztyn aż po Bartąg? Jesteśmy jak najbardziej za. Potwierdzam rozmowy z Pawłem Klonowskim na ten temat. Wiemy już jak cała inwestycja powinna przebiegać. Jest to kwestia współpracy między gminą Stawiguda, Olsztynem i innymi podmiotami, które są właścicielami dróg i lasu. Będziemy starali się o pozyskanie środków, aby sfinansować inwestycję - tłumaczy wójt Michał Kontraktowicz.
Dla gminy Stawiguda nie byłaby to pierwsza współpraca przy rozbudowie Łynostrady:
-Między Stawigudą a Rusią mamy już wybudowaną ścieżkę pieszo-rowerową, która zahacza również o Bartążek. Brakuje nam jeszcze małego kawałka trasy między Jarotami a Bartągiem, ale w tym przypadku jesteśmy w trakcie jego projektowania. Następnie mamy plany na stworzenie trasy między Bartągiem i drogą 598 - wspomina wójt.
I dodaje: Sieć ścieżek pieszo-rowerowych, łączących miejscowości z naszej gminy z Olsztynem cały czas rośnie i niebawem będzie ukończona . Dzięki niej będzie można swobodnie poruszać się w obu kierunkach. Jeszcze przed finalną decyzją o rozbudowie al. Warszawskiej rozważaliśmy inne możliwości poprowadzenia trasy np. stricte przez las, która może być równie dobra. Zostanie wybrana taka trasa, która na pewno będzie korzystna dla mieszkańców.
Janusz Siennicki
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez