Władze Olsztyna chcą kupić autobusy elektryczne. Miasto przygotowuje wniosek

2024-01-19 16:28:19(ost. akt: 2024-01-30 11:07:25)
MPK w Olsztynie testowało już zeroemisyjne autobusy

MPK w Olsztynie testowało już zeroemisyjne autobusy

Autor zdjęcia: MPK Olsztyn

Czy w Olsztynie powstanie kolejna inwestycja związana z transportem? Zarząd MPK oraz miasto żywią nadzieje, że do 1 stycznia 2028 roku na ulice stolicy Warmii i Mazur zostaną wprowadzone autobusy elektryczne. W tym celu potrzeba jednak dofinansowania z Unii Europejskiej, a o to nie jest łatwo.
Ustawa o elektromobilności ze stycznia 2018 roku zakłada, że komunikacja miejska we wszystkich jednostkach samorządu terytorialnego liczących powyżej 50 tys. mieszkańców w 30 procentach musi składać się z autobusów zeroemisyjnych. Zarząd Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego oraz miasto Olsztyn stoją przed trudnym zadaniem - zebraniem środków na rozpoczęcie inwestycji, której finałem będzie zakup autobusów elektrycznych.

Ratusz dotychczas próbował uzyskać dofinansowanie z Narodowych Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a następnie z ze środków programu "Polski Ład". Oba wnioski jednak odrzucono. Kolejnym krokiem będzie próba uzyskania środków z Unii Europejskiej. Władze Olsztyna podjęły już pierwsze korki w tym kierunku.

— Jesteśmy na etapie przygotowania wniosku o zakup 20 autobusów elektrycznych oraz infrastruktury związanej z ich obsługa. W pierwszym kwartale złożymy go do instytucji pośredniczącej czyli Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Mamy nadzieję pozyskać dofinansowanie z programu "Polska Wschodnia" — tłumaczy rzeczniczka prasowa urzędu miasta Olsztyn Marta Bartoszewicz.

— Żywimy nadzieję, że wniosek złożony do Unii Europejskiej zostanie rozpatrzony pozytywnie i zostanie przyznane przedmiotowe dofinansowanie. Cały czas szukamy również innych, alternatywnych rozwiązań, które pozwolą na zakup takiego taboru — zapewnia Mariusz Makówka z MPK w Olsztynie.

Miasto oraz MPK mają już nawet projekt budowy zajezdni dla autobusów elektrycznych, która znajdzie się na al. Sikorskiego. MPK otrzymało pozwolenie na przeprowadzenie budowy i weszło w posiadanie gruntu niezbędnego do przeprowadzenia inwestycji. Teraz tylko trzeba znaleźć na to pieniądze.

— Warto podkreślić, że do eksploatacji i utrzymania autobusów elektrycznych konieczne jest również wybudowanie odpowiedniej infrastruktury. Dotyczy to zarówno zajezdni, ale również pętli autobusowych, na których będą postawione stacje do ładowania. Pozwoli to na efektywne funkcjonowanie autobusów elektrycznych. Wprowadzenie do użytku takich pojazdów wymaga odpowiedniego przygotowania i znacznych nakładów inwestycyjnych, w związku z tym do realizacji tego przedsięwzięcia niezbędne są środki z Unii Europejskiej — podkreśla Mariusz Makówka.

Zakup autobusów elektrycznych to nie tylko wymogi nałożone odgórnie, ale także ekologia, która jest jednym z filarów rozwoju gminy Olsztyn.

— Zakup autobusów elektrycznych niesie za sobą wiele korzyści. Pierwszą z nich bez wątpienia jest ochrona środowiska. Autobusy zeroemisyjne cechują się również znacznie mniejszym hałasem niż autobusy spalinowe, co korzystnie wpłynie na komfort przewozów pasażerskich oraz życia mieszkańców Olsztyna — tłumaczy Mariusz Makówka.

Według danych Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej autobusy elektryczne funkcjonują już ponad w 600 miastach w Polsce. Jeśli wniosek o dofinansowanie z Unii Europejskiej zostanie przyjęty, mapa komunikacyjna autobusów elektrycznych wzrośnie o jeszcze jedno miasto.

Janusz Siennicki