Czwartek, 21 września 2017. Imieniny Darii, Mateusza, Wawrzyńca

Podziel się:

Podziel się:

Plazmoboty, metoda naukowa i Uniwersytet Młodego Odkrywcy

W sobotę 18 lutego 2017 przygodę z nauką rozpocznie ponad 90 uczniów z Lamkowa, Butryn, Szczytna, Stawigudy, Ornety, Bartoszyc oraz ponad 50 członków Klubów Młodych Odkrywców z Olszyna, Szczytna, Łupsztycha i Ostródy. Uczniowie w wieku 6-16 lat w laboratoriach uniwersyteckich i pod okiem naukowców poznawać będą tajemnice życia a później zorganizują szkolne festiwale nauki w swoich miejscowościach. Poznają pełen proces naukowy od pomysłu i hipotezy, przez dobór materiału i metod, wykonanie badań, wyciąganie wniosków aż po prezentowanie rezultatów w formie raportów, sprawozdań i konferencji naukowych.

W sobotę rozpoczyna działalność Warmińsko-Mazurski Uniwersytet Młodego Odkrywcy. Celem tego pilotażowego projektu jest popularyzacja wiedzy przyrodniczej i budowanie kapitału naukowego wśród młodzieży z woj. warmińsko-mazurskiego oraz wzmocnienie istniejących (i powołanie nowych) Klubów Młodego Odkrywcy, poprzez bliski i bezpośredni kontakt z naukowcami i udział w zajęciach, odbywających się w laboratoriach uniwersyteckich. Drugim istotnym celem jest wypracowanie modelu trwałej współpracy naukowców z UWM z młodzieżą szkolną a w efekcie nauczycielami i samorządami wokół Klubów Młodego Odkrywcy w woj. warmińsko-mazurskim.

Zajęcia odbywać się będą w małych grupach (do 10 osób), w laboratoriach naukowych i salach Wydziału Biologii i Biotechnologii UWM w Olsztynie. Prowadzone będą przez aktywnych naukowców, mających doświadczanie w pracy z dziećmi i młodzieżą szkolną. Tematycznie nawiązywać będą do aktualnych i rzeczywistych problemów naukowych lub wpisane będą w fabułę historycznych odkryć naukowych. Cykl zajęć będzie ukazywał cały proces naukowy: od hipotezy, eksperymentów i obserwacji, aż po wyciąganie wniosków, pisanie sprawozdań oraz udział w szkolnej konferencji naukowej (komunikowanie rezultatów badań). Koncepcja dydaktyczna oparta jest na modelu edukacji cyklicznej D. Kolba, podkreślającej rolę subiektywnego doświadczenia w procesie uczenia się (wiedza tworzona jest przez transformację doświadczenia): doświadczenie - obserwacja i refleksja - abstrakcyjna konceptualizacja - aktywne eksperymentowanie - działanie (zrób coś, pomyśl o tym, wyciągnij wnioski, zrób to inaczej). Takie podejście dobrze wpisuje się w metodę, stosowaną w Klubach Młodego Odkrywcy: obserwacja – dyskusja – eksperyment – wiedza – działanie.

Zajęcia adresowane są do uczniów ze szkoły podstawowej i gimnazjum (wiek 6-16 lat), głównie z okolic Olsztyna (szkoły wiejskie i z małych miejscowości). Środowiska te są w defaworyzowane w dostępie do ośrodków naukowych i mają mniejsze możliwości spotkania naukowców (wyobrażenia o nauce i pracy naukowców opierają się głównie o stereotypy telewizyjne i popkulturowe).

Więcej o projekcie na stronie: http://uniwersytetmo.blogspot.com/
Artykuł został umieszczony przez naszego użytkownika na jego profilu: St. Czachorowski
Oceń artykuł:

(0)