Za brak licencji będzie kara [AKTUALIZACJA]

2020-10-05 09:11:02(ost. akt: 2020-10-05 12:30:55)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Grzegorz Czykwin

Rzeczywistość taksówkarzy i wszystkich, którzy dorabiali na przewozie osób dzięki aplikacjom się nie zmieni. Przynajmniej na razie.
Znowelizowane przepisy o transporcie miały obowiązywać od 1 kwietnia, ale plany pokrzyżowała pandemia i tarcza antykryzysowa, która wydłużyła okres przejściowy dla znowelizowanych przepisów. Dotknie to właściwie wszystkich przewoźników, w tym firmy Uber i Bolt.

Zgodnie z nowelizacją ustawy o transporcie drogowym zmianie uległy warunki do uzyskania licencji dla taksówkarzy i zasady działania firm zajmujących się przyjmowaniem i przekazywaniem zleceń tzw. korporacji taksówkarskich. Od 1 października 2020 roku na takie firmy zostały nałożone nowe obowiązki. Jednym z takich obowiązków jest uzyskanie Licencji Pośrednika przy przewozie osób.

— Niestety wiele z takich firm nie zrealizowało tego obowiązku. W naszym województwie jest to ok. 50 proc. podmiotów. Wynika to z reguły z braku znajomości obowiązującego prawa. Niestety pociąga to bardzo duże konsekwencje w stosunku do właścicieli korporacji taksówkarskich, jak i taksówkarzy z nimi współpracujących — przestrzega Sławomir Kałwianiec, przewodniczący regioniu Samorządnego Związku Zawodowego Taksówkarzy RP. — Kara za brak Licencji Pośrednika to kwota 50 tys. zł, natomiast taksówkarz, który pobierze takie zlecenie od nielicencjonowanego pośrednika, zagrożony jest karą 2 tys. zł — dodaje.

Można powiedzieć, że ustawodawca miał na celu wyeliminowanie nielegalnych przewoźników, którzy jeździli bez uprawnień i nie płacili podatków i składek na ZUS.

— Licencjonowany Pośrednik ma obowiązek rejestracji przejazdów, a mianowicie czy takie zlecenie zostało przekazane legalnemu przewoźnikowi. Właściciel firmy ma obowiązek sprawdzić, czy taksówkarz posiada stosowne uprawnienia, a więc czy ma zarejestrowaną firmę, jest osobą niekaraną oraz czy jego samochód spełnia warunki techniczne — tłumaczy Sławomir Kałwianiec.
— Wszystkie te działania służą poprawie bezpieczeństwa przewożonych pasażerów, a także uporządkowania rynku przewozowego w miastach. Ważne jest, żeby wszyscy właściciele firm taxi, a także prezesi Stowarzyszeń lub Zrzeszeń zajmujących się pośrednictwem, niezwłocznie uzupełnili braki formalne zgodnie z obowiązującą ustawą, żeby nie narażać siebie i współpracujących taksówkarzy na bardzo wysokie kary — podkreśla.

Kontrolą będzie się zajmować Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego. Co ciekawe...

— Musi powstać baza zleceń, czyli każde zlecenie musi być zapisane na jakimś nośniku. Inspekcja może sprawdzić legalność zlecenia w przeciągu 5 lat — tłumaczy Sławomir Kałwianiec. — System powiadamia mnie, że kończą mi się np. badania czy licencja i informuje mnie o tym z wyprzedzeniem. Jeśli kierowca tego nie dopilnuje, to firma nie wyda mu zlecenia, bo razem z kierowcą będzie za to odpowiadać.

Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego mówi jasno:

Kontrole na pewno będą. Tak jak w ostatnim czasie. W czasie pandemii, w związku z nielegalnym przewozem osób, robiliśmy kilka takich akcji — przypomina Grzegorz Bukowski, zastępca naczelnika Wydziału Inspekcji w WITD w Olsztynie. — Jeśli chodzi o kary, to będzie zależała od tego, czy zleceniodawca będzie posiadał licencję. Kierowca również nie uniknie odpowiedzialności. Na dziś nie mamy żadnej aplikacji, która byłaby dopuszczona do użytku, więc kierowcy muszą posiadać taksometry — przypomina Bukowski.

Dlaczego? To druga strona medalu. Nie jest chyba tajemnicą, że przepisy mogą doprowadzić do podwyżek. Podróż Uberem nie będzie więc taka atrakcyjna, a na dodatek się wydłuży (przez brak kierowców, którzy np. tylko w ten sposób tylko dorabiali). Na dodatek — wbrew obiegowej opinii — nie jest to wcale łatwiejszy dostęp do zawodu. Co prawda zniesiono obowiązek posiadania taksometru i kasy fiskalnej, które może teraz zastąpić aplikacja, ale zgodnie z tym, co powiedział Grzegorz Bukowski — przepisy regulujące potwierdzenia transakcji za pomocą oprogramowania weszły w życie dopiero 1 czerwca 2020 r. i żadne z obecnie dostępnych rozwiązań rynkowych nie ma pozytywnego certyfikatu Głównego Urzędu Miar, więc kierowcy takich firm, jak Uber, Bolt, czy iTaxi wciąż muszą używać kasotaksometrów. A czemu tak wielu przewoźników nie uzyskało licencji? Odpowiedź zdaje się prosta. Podczas epidemii zawieszono m.in. wykonywanie badań lekarskich i psychologicznych (okresowych i tych dotyczących licencji). Łącząc tę sytuację z kryzysem, można założyć, że branża się skurczy, czyli konkurencji będzie mniej.

AKTUALIZACJA
Parlament chce przedłużyć czas na dostosowanie się do nowych przepisów do końca roku.
Chodzi o uchwałę Senatu z 30 września „w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania społeczno-gospodarczym skutkom COVID-19”, która wprowadza poprawki do antycovidowej ustawy.
Wyraźnie pojawia się tam termin przeniesienia wprowadzenia w życie przepisów - do 31 grudnia 2020 roku.
Dlatego — przynajmniej na razie — sytuacja na rynku przewozów zostaje bez zmian. Oczywiście Sejm może odrzucić poprawki Senatu bezwzględną większością głosów. Ale szanse są małe.

PJ



Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Codzienne e-wydanie Gazety Olsztyńskiej, a w piątek z tygodnikiem lokalnym tylko 2,46 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl


Komentarze (4) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. uan #2981157 | 196.245.*.* 6 paź 2020 08:30

    Jeszcze niech licencje na chodzenie po ulicy wprowadzą bo chodniki się zuzywa a czasem i jakiegos bąka sie wypusci. Wale nie " Wszystkie te działania służą poprawie bezpieczeństwa przewożonych pasażerów, a także uporządkowania rynku przewozowego w miastach." Celem jest tylko i wylacznie latanie dziurawego budzetu w warszawie. Ktory to juz raz??

    odpowiedz na ten komentarz

  2. Gość #2980781 | 185.144.*.* 5 paź 2020 11:59

    A więc krótko mówiąc zapraszam ITD pod wysoką bramę w godzinach nocnych w wekeend i zobaczycie czy te całe lewactwo zniknęło?

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. zlotuwy #2980778 | 46.186.*.* 5 paź 2020 11:57

      ciagle dziadom malo, wnuki pilnowac

      Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

    2. FoxyLoxy #2980727 | 213.184.*.* 5 paź 2020 10:02

      W tym kraju już nic nie można...

      Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz