Czy ubezpieczenie turystyczne obejmie epidemię koronawirusa?

2020-03-26 12:21:13(ost. akt: 2020-03-26 12:23:24)
Niedawno WHO ogłosiło, że epidemię SARS-CoV-2 należy traktować jako pandemię, co oznacza, że wirus jest obecny już na każdym kontynencie. Dla wielu branż, w tym ubezpieczeniowej, jest to równoznaczne ze zmianami. Czy ubezpieczenie turystyczne zakupione z myślą o zagranicznym wyjeździe będzie chronić Cię na wypadek pandemii? Okazuje się, że nie każda polisa zapewni Ci ochronę – sprawdź, jak uniknąć zbędnych kosztów.
Jak działają ubezpieczenie turystyczne i karta EKUZ?
Ubezpieczenie turystyczne zapewnia turyście ochronę na czas podróży i pobytu poza miejscem zamieszkania – polisę można nabyć zarówno przed wycieczką krajową, jak i zagraniczną. Zakupu można dokonać bezpośrednio u agenta lub online. W drugim przypadku w znalezieniu ubezpieczenia taniego i o optymalnym zakresie pomaga porównywarka ubezpieczeń mfind. Korzystając z niej, wystarczy wypełnić krótki formularz, aby otrzymać propozycje od firm ubezpieczeniowych działających na polskim rynku.

Niemal każde dostępne ubezpieczenie podróżne gwarantuje ochronę na wypadek co najmniej kilku zdarzeń. Najczęściej ubezpieczony może liczyć na pokrycie kosztów leczenia oraz na odszkodowanie w razie zagubienia lub zniszczenia bagażu, a także skorzystać z assistance (pomoc w podróży). Dodatkowo ubezpieczyciele proponują rozszerzenie ochrony o dodatkowe opcje, np. uprawianie sportów ekstremalnych. Każdy turysta może zatem dostosować zakres ubezpieczenia do swoich indywidualnych potrzeb.

Od ubezpieczenia turystycznego należy odróżnić kartę EKUZ, czyli Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego, do wystawienia której upoważniony jest tylko NFZ. Jak wyrobić EKUZ i co zapewnia posiadanie tej karty? Otrzymać kartę EKUZ może każda osoba ubezpieczona w NFZ. Jej posiadanie zapewnia dostęp do pomocy medycznej na terenie wszystkich państw należących do Unii Europejskiej, a także w Islandii, Szwajcarii i Norwegii.

Mimo że zarówno ubezpieczenie turystyczne, jak i karta EKUZ mają na celu pokrycie kosztów leczenia, to w praktyce są to dwa różne produkty. Zakres oferowanej ochrony w ramach polisy ubezpieczeniowej można modyfikować zgodnie z własnymi potrzebami. Z kolei karta EKUZ ma bardziej ograniczony zakres – w zależności od kraju i rodzaju leczenia, pacjent może zostać obciążony częścią kosztów.

Obrazek w tresci

Epidemia i pandemia a ubezpieczenie turystyczne
Jakie ubezpieczenie turystyczne należy zakupić online lub u agenta, by zapewnić sobie maksymalną ochronę, w tym również na wypadek zachorowania na COVID-19? Każda firma ubezpieczeniowa prowadzi własną politykę w zakresie kształtowania zapisów OWU (Ogólnych Warunków Ubezpieczenia). Jedną z podstawowych czynności przed zakupem ubezpieczenia podróżnego powinno być właśnie zapoznanie się z tym dokumentem.

Jeżeli przyjrzeć się postanowieniom OWU, to wielu ubezpieczycieli stosuje zapis, na podstawie którego dochodzi do wyłączenia ich odpowiedzialności na wypadek epidemii czy pandemii. Są jednak wyjątki – należą do nich m.in. następujące produkty:

ubezpieczenie turystyczne Warta Travel,
ubezpieczenie turystyczne Axa Kontynenty,
ubezpieczenie turystyczne PZU Wojażer.
W ostatnim przypadku ubezpieczyciel nie pokryje jednak kosztów leczenia ubezpieczonego, jeżeli mógł on dowiedzieć się o ogłoszeniu epidemii przez władze kraju, do którego planuje on podróż. Inaczej mówiąc, firma ubezpieczeniowa zapłaci tylko wówczas, gdy epidemia została ogłoszona już po zakupie polisy i wyjeździe. Takie zastrzeżenie nie jest rzadko spotykane – podobne rozwiązania stosują: Nationale-Nederlanden, Generali, Proama i Signal Iduna.

Pierwszym krajem, w którym stwierdzono obecność koronawirusa, są Chiny. Z tego względu niektórzy ubezpieczyciele, np. Europa Ubezpieczenia, wymieniają ten kraj w wyłączeniach.

Ponieważ zapisy w OWU mogą zmienić się w każdej chwili, przed zakupem wybranego ubezpieczenia warto zapoznać się co najmniej z sekcją wyłączeń. To właśnie tam firmy ubezpieczeniowe wymieniają sytuacje, gdy będą zwolnione z odpowiedzialności. Aktualne OWU można znaleźć na stronach internetowych poszczególnych ubezpieczycieli.

Ubezpieczenie podróżne a koronawirus – na co zwrócić uwagę?
Wirus SARS-CoV-2 rozprzestrzenia się bardzo szybko. Każdego dnia media donoszą o kolejnych zarażonych. Tymczasem zagraniczne wycieczki najczęściej są organizowane z dużym wyprzedzeniem. Z tego powodu pojawia się naturalne pytanie – czy ubezpieczyciel będzie odpowiadał za koszty rezygnacji z wycieczki, jeżeli decyzja będzie miała związek z epidemią? Okazuje się, że i do tej kwestii ubezpieczyciele podchodzą rozmaicie. Szczegółowe informacje również znajdują się w OWU. Jakie ubezpieczenie turystyczne kupić, by w razie rezygnacji otrzymać zwrot kosztów?

Opcję wypłaty zwrotu kosztów w razie rezygnacji z podróży spowodowanej ogłoszeniem stanu epidemii przewidują m.in. Axa, Warta i Wiener. Z kolei firmy PZU, Generali i Nationale-Nederlanden wypłacą środki tylko wówczas, gdy epidemia została ogłoszona po zakupie ubezpieczenia i wyjeździe. Takiego ubezpieczenia nie oferują m.in. Allianz, Proama czy Ergo Ubezpieczenia Podróży. To jeszcze jeden powód, by dokładnie zapoznać się z zapisami OWU.

Ubezpieczenie od kosztów rezygnacji z podróży to nie wszystko, na co warto zwrócić uwagę. Aby polisa rzeczywiście chroniła, warto się upewnić, że ubezpieczyciel:

zorganizuje i opłaci koszty transportu do kraju,
zapewni przekazywanie informacji o stanie ubezpieczonego jego bliskim,
rzeczywiście poniesie wszelkie koszty leczenia – polisa powinna opiewać na co najmniej 40 000 euro.
Polisa turystyczna nie jest dużym wydatkiem (ceny zaczynają się od ok. 4 zł za dzień w przypadku krajów poza Europą), a może skutecznie uchronić przed kosztami liczonymi w tysiącach euro.

Materiał Partnera powstał we współpracy z mfind.pl