Czy da się ubezpieczyć od koronawirusa? 5 najważniejszych faktów

2020-03-17 13:35:45(ost. akt: 2020-03-18 12:10:25)
zdjęcie jest ilustracją do tekstu

zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: pixabay.com

Nie każde ubezpieczenie zapewni ochronę w razie pandemii. Zakres ochrony zależy od indywidualnych regulacji ubezpieczyciela. Pandemia jako wyłączenie odpowiedzialności występuje tylko u kilku ubezpieczycieli.
WHO ogłosiło, że koronawirus SARS CoV-2 jest pandemią. Oznacza to, że zarazić się nim może każdy mieszkaniec naszej planety. W związku z tym pojawiają się różne obostrzenia i ograniczenia, jak np. zamknięte granice. Towarzystwa ubezpieczeniowe dostosowują regulacje do obecnej sytuacji.

Wyjazd za granicę na ten moment jest niemożliwy. Wiele osób jednak pozostaje jeszcze w podróży lub planuje wyjazdy, gdy sytuacja się polepszy. Eksperci z rankomat.pl sprawdzili najważniejsze informacje dotyczące ubezpieczeń turystycznych w czasie pandemii – w ostatnich dniach ubezpieczyciele aktualizowali warunki ochrony, dostosowując zapisy do obecnej sytuacji.

1. Nie każde ubezpieczenie zapewni ochronę w razie pandemii

Zakres ochrony zależy od indywidualnych regulacji ubezpieczyciela. Pandemii ochroną (zgodnie z OWU) nie obejmuje ERGO Ubezpieczenia Podróży. Nie jest to jednak równoznaczne z tym, że inni ubezpieczyciele świadczą taką ochronę w czasie pandemii. W większości przypadków mają oni już wyłączenie od epidemii i skażeń wszelkiego rodzaju. Swoje stanowiska w sprawie pandemii ogłosiły następujące towarzystwa:

· Allianz utrzymuje stanowisko, jak w przypadku epidemii - ochrona jest ważna, jeśli zakup polisy i wyjazd nastąpił przed ogłoszeniem epidemii w danym państwie.

· Signal Iduna również nie rozróżnia stanu epidemii od stanu pandemii - w obu przypadkach polisa zadziała tylko, jeśli została kupiona przed ogłoszeniem takiej sytuacji.

· W Europa Ubezpieczenia ochrona będzie aktywna poza Chinami, Iranem, Włochami, Koreą Południową.

· Wiener informuje, że nie udziela pomocy w krajach, w których ogłoszono stan wyjątkowy (obecnie w Czechach, Słowacji i na Węgrzech, w Peru, Kazachstanie, USA, Hiszpanii).

· Generali informuje, że jeżeli ubezpieczony rozpoczął swoją podróż przed ogłoszeniem pandemii przez WHO, nie ma podstaw do odmowy pokrycia kosztów pomocy medycznej spowodowanych przez koronawirusa. To samo dotyczy sytuacji, gdy ubezpieczony wjechał do kraju lub regionu przed ogłoszeniem przez władze lokalne ograniczeń podróży i przekraczania granic.

· Axa - informuje, że nowe polisy zakupione po 11.03.2020 r. nie będą obejmowały zdarzeń związanych z pandemią koronawirusa, zgodnie w włączeniami odpowiedzialności, znajdującymi się w OWU. Jeśli ubezpieczona podróż rozpoczęła się przed wydaniem przez WHO oświadczenia o pandemii, polisa zagwarantuje ochronę. Ponadto ubezpieczenie podróżne nie obejmuje przypadków, gdy klient bez dolegliwości zdrowotnych przebywający za granicą zostanie objęty profilaktyczną kwarantanną. W takiej sytuacji, jeśli pierwotnie planowany czas podróży/ochrony ubezpieczeniowej minął ubezpieczyciel dopuszcza możliwość zawarcia nowej polisy w celu kontynuacji ochrony.

· W Warcie pandemia, podobnie jak epidemia jest wyłączeniem tylko w przypadku ubezpieczenia samochodu na czas podróży.



2. Każdy ubezpieczyciel ma swoje regulacje odnośnie ochrony w razie epidemii
Większość z nich zapewnia ochronę jedynie wtedy, gdy epidemia została ogłoszona po zakupie polisy lub już w trakcie trwania podróży. W poniższej tabeli przedstawiamy aktualne stanowiska ubezpieczycieli:

3. Epidemia to nie stan epidemii
Niektórzy ubezpieczyciele, jak np. Signal Iduna rozróżniają epidemię od stanu epidemii, definiując wyłączenia ochrony. I tak epidemią określa się zdecydowane zwiększenie liczby zachorowań na danym obszarze na chorobę zakaźną lub wystąpienie nowej jednostki chorobowej, która dotychczas nie pojawiała się w danym rejonie.
Stan epidemii jest sytuacją prawną, która została wprowadzona na danym obszarze w związku z pojawienie się epidemii. Ma on na celu podjęcie konkretnych działań profilaktycznych oraz przeciwepidemicznych, by doprowadzić do zmniejszenia się liczby zachorowań.


4. Ubezpieczenie od kosztów rezygnacji z podróży może nie zadziałać na koronawirusa
Podobnie, jak w przypadku standardowego ubezpieczenia turystycznego, i tutaj ubezpieczyciele mają swoje własne regulacje. W większości przypadków rezygnacja z podróży spowodowana epidemią bądź pandemią jest wyłączona z ochrony. Oznacza to, że nie otrzyma się zwrotu kosztów za wykupioną wycieczkę, zarezerwowany bilet czy nocleg, jeśli powodem rezygnacji będzie koronawirus. Inni ubezpieczyciele zapewniają ochronę tylko, gdy anulowanie wyjazdu jest umotywowane zachorowaniem na COVID-19, a nie strachem przed odwiedzeniem zagrożonych rejonów. Sytuacja ta jest jednak bardzo dynamiczna i niektóre towarzystwa dopiero dostosowują regulacje do aktualnych warunków.

5. Ubezpieczenie na życie zadziała w razie śmierci z powodu koronawirusa
Ubezpieczenia na życie obejmuje ochroną przypadki śmiertelne na wypadek zarażenia się koronawirusem, wyłączenia ochrony w przypadku śmierci dotyczą zwykle takich sytuacji jak samobójstw lub przebywania na terenach działań wojennych. Inaczej sytuacja jednak będzie wyglądała w przypadku zachorowania.

Z tytułu zachorowania na COVID-19 zarażony nie otrzyma wypłaty z ubezpieczenia na życie. Towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaca odszkodowanie za „nazwane” w Warunkach Ubezpieczenia choroby, np. zawał serca, udar mózgu, czy nowotwory złośliwe. Dlatego zawsze trzeba sprawdzić, które z nich znajdują się w polisie. Każdy może jednak ubezpieczyć się na wypadek hospitalizacji z powodu choroby. Wtedy zarażeni koronawirusem za każdy dzień pobytu w szpitalu, otrzymają wypłatę z ubezpieczenia – komentuje Piotr Siekański z rankomat.pl.

źródło: rankomat.pl.



Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Agnieszka Czupryn, Agent Ubezpieczeniowy #2888456 | 5.174.*.* 17 mar 2020 17:36

    Dobra polisa powinna Cię chronić wtedy, kiedy najbardziej tego potrzebujesz. Zapraszam do kontaktu by porozmawiać o najlepszych rozwiązaniach dla Ciebie: tel. 513 450 398

    odpowiedz na ten komentarz