Piątek, 28 lutego 2020. Imieniny Ludomira, Makarego, Wiliany

Dwie firmy ukarane za nieuczciwe pokazy handlowe

2020-02-13 10:01:44 (ost. akt: 2020-02-13 11:26:15)

Autor zdjęcia: Pixabay.com

UOKiK ukarał spółki Pollana Med i MEDISPOL (obecnie Radnar) za naruszenie interesów konsumentów. To kolejne działania urzędu w walce z nieuczciwymi pokazami.

Starsi konsumenci są często narażeni na nieuczciwe praktyki podczas sprzedaży na prezentacjach. Handlowcy wykorzystują ich problemy ze zdrowiem. Prezes UOKiK ukarał dwie spółki prowadzące sprzedaż w taki sposób.

Pollana Med z Mrowina zapraszała konsumentów na organizowane przez siebie prezentacje produktów, takich jak maty i pasy masujące, systemy czyszczące (specjalistyczne, wielofunkcyjne odkurzacze), naczynia kuchenne, zestawy noży i wyciskarki, obiecując przy tym darmowe prezenty. Handlowcy informowali konsumentów, którzy decydowali się na zakup, że nie przysługuje im prawo odstąpienia od umowy. Ze skarg wynikało, że postanowienia o prawie do odstąpienia były wykreślane z wzorców umów przez pracowników Pollana Med. Rzekomo powodem był fakt, że towar był w promocji.

— Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta od umowy sprzedaży zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość można odstąpić w terminie 14 dni od jej zawarcia bez podania przyczyny. Nie ma znaczenia, czy towar kupiony był w standardowej cenie, czy w promocji. Nie można tego prawa nikomu odebrać — mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Zobacz także: Oddajcie mój telewizor! Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu Było jak na filmie Barei. Pan Grzegorz myślał, że dostanie telewizor, a skończyło się tym, że wyszedł z niczym. Pani Monika również chciała oglądać świat...
Z informacji zebranych przez UOKiK wynika, że gdy konsumenci skutecznie odstępowali od umowy i odesłali towar, firma nie zwracała im pieniędzy, mimo kierowanych do niej wezwań do zapłaty. Prezes urzędu nakazał zaniechać tej praktyki. Przedsiębiorca zaprzestał prowadzenia sprzedaży bezpośredniej w grudniu 2018 roku. Nałożona kara wyniosła ponad 1 mln zł (1 052 684 zł).

Firma MEDISPOL ze Stęszewa (obecnie Radnar z Poznania) również prowadziła sprzedaż na pokazach. W ofercie miała aparat medyczny do terapii pulsującym polem magnetycznym niskiej częstotliwości. Informowała, że celem spotkania są bezpłatne badania profilaktyczne. W rzeczywistości chodziło o prezentację oferty handlowej i sprzedaż. Co więcej, w trakcie prezentacji przedstawiciele handlowi prowadzili „badania” wykorzystując urządzenie AM Scan, choć urządzenie to nie jest wyrobem medycznym przeznaczonym do oceny stanu zdrowia. Następnie, na podstawie tak uzyskiwanych wyników informowali konsumentów o rzekomo stwierdzonych dolegliwościach i tym samym wprowadzali konsumentów w błąd co do ich aktualnego stanu zdrowia. Przedstawiciele handlowi mogli w ten sposób wpływać na decyzje konsumentów o zakupie oferowanego aparatu do magnetoterapii.

Firma zaniechała kwestionowanych praktyk w maju 2019 roku. Kary za wprowadzenie konsumentów w błąd wyniosły prawie 400 tys. zł (397 111 zł). Ponadto o decyzji prezesa UOKiK przedsiębiorca musi poinformować wszystkich klientów, którym sprzedał produkty między 29 grudnia 2017 r. a 21 maja 2019 r.
Uważaj na pokazach!

— Jeśli idziesz na prezentację, pamiętaj, że zazwyczaj jest to pokaz handlowy, mający przekonać Cię do zakupu produktu
— Gdy otrzymasz zaproszenie na spotkanie lub bezpłatne badanie, ustal, czy będą na nim oferowane towary lub usługi. Pamiętaj – nie ma nic za darmo!
— Uważaj na „promocje”, wyjątkowe oferty, gdy sprzedawca mówi ci, że musisz podjąć decyzję w tej chwili, bo okazja się nie powtórzy - nie działaj pod presją czasu
— Zastanów się, czy oferta na pewno jest atrakcyjna
— Nie udostępniaj nikomu dowodu osobistego
— Uważnie czytaj umowy, konsultuj decyzje z kimś bliskim
— Nie bierz pożyczki na zakup sprzętu na pokazie, nie zgadzaj się na wizytę w banku ze sprzedawcą
— Pamiętaj, że na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem masz 14 dni

W razie problemów szukaj pomocy u rzecznika konsumentów.

Pomoc dla konsumentów:


Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl

Źródło: UOKiK
Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (7) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. mega #2870468 | 81.190.*.* 17 lut 2020 22:30

    Brawo, karać złodziei. Chociaż pewnie i tak się odwołają.

    Ocena komentarza: warty uwagi (14) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. wot #2867992 | 83.9.*.* 13 lut 2020 18:20

    Namawiającym mnie do odebrania prezentu odpowiadam wspaniałomyślnie, by dali go swojemu ojcu.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. gość #2867933 | 185.138.*.* 13 lut 2020 16:59

    Ignoruję wszystkie zaproszenia telefoniczne i przesyłane za pośrednictwem poczty. To banda oszustów i naciągaczy.

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. Z"ukosa" #2867829 | 83.9.*.* 13 lut 2020 14:12

    Szanowny urzędzie ..zajmij się przekrętami "rekinów" a nie łapiesz TYLKO "PŁOTKI". ..patrz. art.76 Konstytucji - masz chronić konsumentów przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi - a tzw. "frankowiczów" zostawiłeś i nadal zostawiasz na "lodzie".....A minister sprawiedliwości nabrał wody w usta i rżnie "głupa"...podobnie jak Mateusz i wiarygodny Andrzejek....Co za Orwell!!!!!!

    Ocena komentarza: warty uwagi (8) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  5. psyhofan #2867764 | 88.156.*.* 13 lut 2020 12:33

    Odbiją sobie raz dwa,bo durniów w tym kraju nie brakuje!

    Ocena komentarza: warty uwagi (9) ! - + odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (7)