Wtorek, 7 kwietnia 2020. Imieniny Donata, Herminy, Rufina

Już wkrótce zmiany w ruchu drogowym. Dotyczą kierowców i pieszych

2020-02-02 15:58:51 (ost. akt: 2020-02-02 14:07:30)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h także poza obszarem zabudowanym, ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia oraz zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych - to przewiduje projekt ustawy mający na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2020 r.

Opracowany w Ministerstwie Infrastruktury projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami 31 stycznia 2020 r. został skierowany do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych.

— Ustawa przygotowana przez działającą przy Ministerstwie Infrastruktury Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przewiduje szereg rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych, którzy w zderzeniu z rozpędzonym pojazdem nie mają żadnych szans. Bezpieczeństwo na naszych drogach, w tym niechronionych użytkowników dróg, musi się zwiększyć - jest to priorytet polskiego rządu — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Większa ochrona pieszego w rejonie przejść dla pieszych

Kierowca będzie zobowiązany do dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy oraz stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię nie tylko dla pieszych znajdujących się już na przejściu dla pieszych, ale również tych, którzy wchodzą na przejście.

Obecnie ustawa Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje kierującego pojazdem zbliżającego się do przejścia dla pieszych do zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu. Natomiast obowiązek zmniejszenia prędkości przez kierującego pojazdem tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych znajdujących się na przejściu lub na nie wchodzących, wynika z przepisów rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

Nowe brzmienie art. 26 ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje kierującego pojazdem, który zbliża się do przejścia dla pieszych, poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, do zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się w tym miejscu lub na nie wchodzącego, a także do ustąpienia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na to przejście albo znajdującemu się na nim.

Dotychczasowy obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko zostanie rozszerzony również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko.

Zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h także poza obszarem zabudowanym

Projekt zawiera również regulacje mające na celu ograniczenie przypadków rażącego przekraczania dopuszczalnej prędkości. Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym będzie skutkowało zatrzymywaniem prawa jazdy. Zmianie ulegnie także przepis ustawy o kierujących pojazdami, na podstawie którego starosta wyda decyzję administracyjną o zatrzymaniu prawa jazdy w przypadku, gdy kierujący pojazdem przekroczył dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h, bez względu na to, czy przekroczenie prędkości nastąpiło na obszarze zabudowanym czy poza obszarem zabudowanym.

Zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy

Obniżenie prędkości pojazdów w obszarze zabudowanym w godzinach nocnych do 50 km/h ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa pieszych jako niechronionych uczestników ruchu drogowego. Z analiz badawczych wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. Ponad 95% pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h.

Obecnie Polska jest jedynym krajem w UE, który nadal dopuszcza jazdę z prędkością 60 km/h w obszarze zabudowanym.



Czytaj e-wydanie
Gazeta Olsztyńska zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze. Roczna prenumerata e-wydania Gazety Olsztyńskiej i tygodnika lokalnego tylko 199 zł.

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl



Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (27) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. greg08 #2861272 | 88.156.*.* 3 lut 2020 15:00

    Może to zabrzmi śmiesznie, ale rozwiązaniem bezpiecznym była by likwidacja przejść dla pieszych -) niby absurd ale...w moim mieście są ulice na których jest aż gęsto od pasów ( na odcinku 200 metrów 4 przejścia dla pieszych) i tak jest na wielu ulicach. Chcąc jeździć zgodnie z nowymi regulacjami prawnymi...będzie masakra.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. *** #2861182 | 188.147.*.* 3 lut 2020 12:01

    Rozsądnemu kierowcy niepotrzebna jest zmiana przepisów a durnia nie nauczy nic. Ani wyższe mandaty, ani zaostrzone zasady. Najważniejsza jest skuteczne egzekwowanie przepisów i nieuchronność kary. A tutaj jest kiepsko. Większość piratów drogowych czuje się bezkarna i stąd to wariactwo na drogach. U pieszych też bywa różnie z ta ostrożnością, niektórzy to prawdziwi "kamikadze".

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. zakonnica #2861105 | 37.47.*.* 3 lut 2020 10:04

      A KIEDY ZACZNA OBOWIAZYWAC ZAKAZ KORZYSTANIA Z tel. komurkowych W AUTOBUSACH I NA PRZEJACIACH ...TO TRAGEDJA I NIEBEZPIECZENSTWO...

      Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    2. Troche Puzno #2861074 | 84.146.*.* 3 lut 2020 09:34

      Czas najwyzszy zeby w polsce kierowcy wiedzieli do czego sliza przejscia dla pieszych , po to zeby czlowiek mogl sobie przez nie przejsc a nie galopem , bo jezdza jak te wariaty i jeszcze trabia na przechodzacego , troche puzno , bo do Lipca jeszcze wiele osob moze zginac ?

      ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. L #2861049 | 37.201.*.* 3 lut 2020 08:58

        No to nasz olsztynski sportowiec samochodowy musi zmiejszyc szybkosc .

        Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (27)