Sobota, 19 października 2019. Imieniny Michaliny, Michała, Piotra

Kształcą pedagogów już pół wieku

2019-09-17 11:34:05 (ost. akt: 2019-09-17 11:40:25)

Autor zdjęcia: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

2019 rok to czas licznych jubileuszy na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Wśród tych osób, którzy mają szczególne powody do świętowania, są olsztyńscy pedagodzy. To oni kształcą studentów od 50 lat.

Jubileuszowi 50-lecia pedagogiki, obchodzonemu na Wydziale Nauk Społecznych, towarzyszyła ogólnopolska konferencja naukowa pt. „(Re)konstrukcje pedagogiki akademickiej — troski, nadzieje, perspektywy”. Na zaproszenie organizatorów odpowiedziało prawie 300 gości z Olsztyna i z całej Polski. Wśród nich nie zabrakło zarówno przedstawicieli władz samorządowych, jak i świata nauki. Najważniejsze jest jednak to, że w spotkaniu wzięli udział ci, którzy przyczynili się do powstania, rozwoju i osiągnięć olsztyńskiej pedagogiki oraz ci, którzy ten rozwój wspierają.

Fot. Janusz Pająk/ UWM


— Konstruujemy tożsamość współczesnej pedagogiki, kłaniając się naszym mistrzom — powiedziała nam dr hab. Joanna Ostrouch-Kamińska, prof. UWM, dziekan Wydziału Nauk Społecznych, tłumacząc, że obecni pracownicy pamiętają o przebogatym dorobku swoich poprzedników i dążą do tego, by ten dorobek odpowiedzialnie pomnażać.

Dbałość o utrzymanie wysokiej jakości działalności naukowej jest szczególnie ważna, bo, przypomnijmy, pracownicy naukowi stają przed wyzwaniami związanymi z wprowadzeniem nowej ustawy o szkolnictwie wyższym.

— Bardzo ważne jest dla nas pozostanie na mapie w pełni akademickich ośrodków naukowych kształcących pedagogów w Polsce. Aby tak się stało, musimy utrzymać uprawnienia do doktoryzowania i habilitowania w dyscyplinie pedagogika, czyli w najbliższej ocenie działalności naukowej będziemy się starać o otrzymanie przynajmniej kategorii B+ — mówi prof. Joanna Ostrouch-Kamińska.
Poza wyzwaniami naukowymi, ważna jest też dydaktyka. O przyszłość absolwentów WNS dziekan jest jednak spokojna. Jak podkreśla, mury uczelni opuszczają oni z kompetencjami nie tylko profesjonalnymi czy wiedzą kierunkową, ale także z tzw. „kompetencjami „miękkimi”.

— Nasi absolwenci, nawet jeśli pracują w zawodach, które nie są bezpośrednio związane z ich wykształceniem, potrafią się odnaleźć na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy. Odpowiadają za to m.in. kształcone na WNS umiejętności: pracy w zespole, komunikowania czy empatii — zauważa prof. Joanna Ostrouch-Kamińska. I dodaje: — Konstruując profile naszych absolwentów, słuchamy bardzo uważnie naszych interesariuszy, a więc osób związanych z instytucjami, w których zatrudnienie znaleźć może w przyszłości nasz dzisiejszy student.

Fot. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie


Podczas uroczystości jubileuszowych wyróżniono osoby, które wniosły największy wkład w dotychczasowy rozwój uniwersyteckiej pedagogiki. Rektor UWM prof. Ryszard Górecki przyznał nagrody byłym dziekanom WNS z okresu XX-lecia istnienia UWM: prof. Andrzejowi Olubińskiemu, dr hab. Małgorzacie Suświłło, prof. UWM i dr. hab. Sławomirowi Przybylińskiemu, prof. UWM. Swoje wyróżnienia przyznały także władze Olsztyna. Nagrody Prezydenta Olsztyna – statuetki „Jakubka” zostały wręczone przez wiceprezydent Olsztyna Ewę Kaliszuk doc. dr. Andrzejowi Rutkowskiemu, który obejmował władzę dziekańską w 1969 r., prof. Józefowi Górniewiczowi, byłemu prorektorowi WSP i byłemu rektorowi UWM, dr. hab. Eugeniuszowi Łapińskiemu, który był dziekanem przez 12 lat, również podczas utworzenia UWM w 1999 r. oraz prof. Henrykowi Mizerkowi, pedagogowi nieprzerwanie pracującemu w uczelni od czterdziestu lat.

Z okazji jubileuszu przygotowane zostały okolicznościowe medale. Wręczono je patronom obchodów, przedstawicielom akademickich środowisk z całej Polski oraz emerytowanym i obecnym pracownikom aktywnie pracującym na rzecz pedagogiki na UWM. Na rewersie medali zamieszczono cytat z pism Seneki Młodszego: „Gdziekolwiek jest człowiek, tam jest powód do dobra.” Ta sentencja stała się przesłaniem całej uroczystości i mottem podziękowań dla nagrodzonych.

Daria Bruszewska-Przytuła


W 1969 roku powołano Wydział Pedagogiczny w strukturze Wyższej Szkoły Nauczycielskiej w Olsztynie, 5 lat później przekształconej w Wyższą Szkołę Pedagogiczną. Trzydzieści lat później olsztyńska pedagogika uniwersytecka, na skutek połączenia w 1999 r. szkół wyższych, w których była obecna, stała się kontynuatorką tradycji akademickiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej i Akademii Rolniczo-Technicznej, wcześniej Wyższej Szkoły Rolniczej w Olsztynie, w której od lat sześćdziesiątych funkcjonował Zakład Pedagogiki, później przekształcony w Instytut Nauk o Wychowaniu. Szczegóły rozwoju akademickiej pedagogiki, wraz z jej stanem obecnym, zostały przedstawione w dwutomowej publikacji okolicznościowej. Redaktorkami książek „50 lat olsztyńskiej pedagogiki. Księga Jubileuszowa” oraz „50 lat olsztyńskiej pedagogiki. Narodziny – konteksty – wyzwania” są Joanna Ostrouch-Kamińska, Urszula Pulińska i Maria Radziszewska.


Więcej informacji o naszym uniwersytecie: >>> kliknij tutaj.

http://www.uwm.edu.pl/sites/default/files/uploads/logotypy-uwm/uwm_logo1.png

Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (6) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. jan #2792447 | 83.6.*.* 17 wrz 2019 21:25

    Widocznie prawda jest niewygodna

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. Łukasz #2792446 | 83.6.*.* 17 wrz 2019 21:23

    Właśnie...były trzy podmioty UWM, a nie tylko dwa...

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. piotr #2792443 | 83.6.*.* 17 wrz 2019 21:18

    Z tego, co wiem były trzy szkoły wyższe ART, WSP i WIT. Proszę o prawdę w informacjach.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. roboty biologiczne #2792436 | 46.78.*.* 17 wrz 2019 20:54

    Obecny system został wymyślony przez niemców nie po to żeby dzieci czegokolwiek uczyć, ale po to żeby wychować odpowiedni typ obywatela. Takiego który będzie pracował, płacił podatki i walczył w wojnach które wymyśli sobie dany rząd. Dlatego programy nauczania są skonstruowane w konkretny sposób. Trzeba zwrócić uwagę że w zasadzie rodzic w tym systemie nauczania ma znikomy wpływ na edukację i kształtowanie swojego dziecka niezależnie od poglądów które reprezentuje. Żaden rząd nie jest zainteresowany posiadaniem samodzielnie myślących obywateli nie daj boże jeszcze z konkretną wiedzą. Masy mają nie myśleć. Masy mają pracować i konsumować.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  5. lans władz wydziałowych #2792330 | 212.160.*.* 17 wrz 2019 17:03

    tak bym to ujął. Parcie na szkło w każdym aspekcie tego przedstawienia, ważne żeby ktoś znaczący nas zauważył.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (6)