Niedziela, 21 lipca 2019. Imieniny Danieli, Wawrzyńca, Wiktora

Będą nowe tablice rejestracyjne

2019-07-11 18:09:43 (ost. akt: 2019-07-11 15:53:22)

Autor zdjęcia: Ministerstwo Cyfryzacji

Od dziś (11 lipca) można wyrabiać zielone tablice rejestracyjne. Co oznaczają i kto je otrzyma?

Profesjonalna rejestracja – to nazwa nowego sposobu nadawania uprawnień do poruszania się pojazdom po drogach. Ułatwi organizację jazd testowych, etapowe konstruowanie pojazdów, a nawet prowadzenie badań nad nowymi rozwiązaniami. I co najważniejsze – właśnie wchodzi w życie – informuje Ministerstwo Cyfryzacji.

Profesjonalnie, czyli łatwiej


Dziś np. dealer motoryzacyjny, czy producent samochodów, którzy posiadają kilka, kilkanaście, czy kilkadziesiąt aut, każdy z pojazdów muszą zarejestrować oddzielnie. Tym samym do każdej z maszyn muszą wyrobić dowód rejestracyjny i tablice. To samo muszą robić np. instytuty badawcze.

Już od 11 lipca 2019 r. – dzięki nowym przepisom – wystarczy, że w swoim urzędzie złożą wniosek o zostanie podmiotem uprawnionym do profesjonalnej rejestracji. Na tej podstawie otrzymają jeden dowód rejestracyjny i jedne tablice (chyba, że chcą więcej). W praktyce oznacza to, że na tych samych numerach będą mogli testować wiele pojazdów.

Takie rozwiązanie jest już z powodzeniem stosowane np. w Niemczech, czy w Belgii. Co różni te tzw. profesjonalne tablice – nazywane także zielonymi - od tych, które mamy w swoich autach? Niewiele.

– Znaki wytłoczone na profesjonalnej tablicy rejestracyjnej składają się z wyróżnika województwa, wyróżnika powiatu i numeru, który rozdzielony został literą „P” – wyjaśnia Marek Zagórski, minister cyfryzacji. – Jednak najbardziej zauważalną różnicą będzie kolor cyfr i liter. Te nie będą czarne, a właśnie zielone – dodaje Marek Zagórski, minister cyfryzacji.

Dzięki CEPiK


Profesjonalna rejestracja pojazdów ułatwi pracę naukowcom i inżynierom z instytutów badawczych oraz sprzedawcom nowych samochodów, którzy oferują klientom jazdy testowe. Tak jak wspomnieliśmy, dotychczas obowiązujące przepisy były uciążliwe. Każde z testowych aut musiało być oddzielnie zarejestrowane. A to oznaczało nie tylko złożenie wielu wniosków, ale również wniesienie opłaty za każdy z samochodów.

– Profesjonalna rejestracja jest możliwa dzięki rozszerzeniu funkcjonalności bazy CEPiK, czyli Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, a dokładniej jednej z jej części – Centralnej Ewidencji Pojazdów. To na tej bazie oparte są też popularnie e-usługi – np. Historia Pojazdu, czy Bezpieczny Autobus – tłumaczy minister cyfryzacji.

Jak to będzie działało w praktyce? Producent, dystrybutor albo jednostka badawcza w swoim urzędzie złoży wniosek o zostanie podmiotem uprawnionym do profesjonalnej rejestracji. Poda w nim m.in. liczbę potrzebnych kompletów tablic rejestracyjnych, które zamierza wykorzystać oraz liczbę blankietów profesjonalnego dowodu rejestracyjnego dla każdego kompletu tablic. Na tej podstawie urząd wyda decyzję o profesjonalnej rejestracji, a wraz z nią zalegalizowane tablice rejestracyjne i blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych.

Później wystarczy zadbać o ubezpieczenie pojazdu, przyczepić tablice rejestracyjne, wypełnić blankiet dowodu rejestracyjnego, zarejestrować w wykazie planowaną godzinę przeprowadzenia jazdy testowej i wyruszyć na ulice. – A jeśli klient salonu motoryzacyjnego będzie chciał przetestować kolejny pojazd, to wystarczy przenieść tablicę, powtórzyć minimalne formalności – dodaje szef MC.

O tym trzeba pamiętać


Decyzja o profesjonalnej rejestracji jest ważna przez rok.
Profesjonalny dowód rejestracyjny jest ważny przez 30 dni lub – w przypadku jednostek badawczych - 6 miesięcy.
Podczas kontroli profesjonalny dowód rejestracyjny należy okazać organowi kontroli ruchu drogowego.
Należy na bieżąco prowadzić wykaz jazd testowych.
Gdy tablice rejestracyjne, wypełnione i niewypełnione blankiety profesjonalnego dowodu rejestracyjnego przestaną być ważne – trzeba je będzie rozliczyć.
Urząd wydający decyzję o profesjonalnej rejestracji pobiera opłaty:

Za wydanie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów – 100 zł.
Za blankiet profesjonalnego dowodu rejestracyjnego – 10 zł.
Za wydanie tablic rejestracyjnych:
kompletu profesjonalnych tablic samochodowych – 80 zł,
profesjonalnej tablicy motocyklowej – 40 zł,
profesjonalnej tablicy motorowerowej – 30 zł.
Za wydanie znaku legalizacyjnego na profesjonalne tablice rejestracyjne – 12,50 zł.

źródło: Ministerstwo Cyfryzacji
Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (11) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Jan #2762514 | 213.73.*.* 15 lip 2019 15:01

    Tylko po co ?

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. jimi #2762094 | 89.77.*.* 14 lip 2019 17:02

    Można na takich tablicach jeździć do ruskich ?

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. X #2761096 | 46.83.*.* 12 lip 2019 15:43

    Jestem przeszczęśliwy

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. ya #2760969 | 83.6.*.* 12 lip 2019 10:54

    Rozumiem że dzięki temu spadną ceny usług i produktów oferowanych przez te podmioty które będą korzystać z tego rozwiązania?

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  5. yuby #2760962 | 194.1.*.* 12 lip 2019 10:33

    mieszkam w szwecji i od zawszemaja tam takie tablice. oplata jest roczna tz koszt pelnego ubezpieczenia auta+podatek drogowy. kosz ok 4000zl rocnie. ta tablica jest przypisana tylko do wlasciciela np. warsztatu. bez wiekszych komplikacji mozna jezdzic wszystkim

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (11)